Radiolähetysjärjestöstä kasvoi globaali mediaevankelista

 

Avainmedian työtä esitteli helluntaiherätyksen Juhannuskonferenssissa muun muassa toiminnanjohtaja Niilo Närhi (etualalla oik.). Kuva: Heikki Salmela

Helluntailiikkeen medialähetysjärjestö Avainmedia juhlisti Juhannuskonferenssissa 60-vuotista historiaansa. Internet on mullistanut mediaevankelioinnin.

– Meillä ei ole tärkeämpää tehtävää kuin välittää evankeliumia arabeille, juutalaisille, suomalaisille ja muille maailman kansoille, totesi Avainmedian toiminnanjohtaja Niilo Närhi järjestön 60-vuotisjuhlajumalanpalveluksessa torstai-iltana Juhannuskonferenssissa.

Helluntailiikkeen medialähetysjärjestö perustettiin vuonna 1955. Idea saatiin Ruotsista, jossa sikäläinen helluntailiike oli samana vuonna käynnistänyt evankelioivien radio-ohjelmien teon sitä varten perustetun järjestön, Ibra Radion, kautta. Suomalaiset ottivat käyttöön saman nimen.

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

Myöhemmin järjestö vaihtoi nimensä ensin Hyvä Sanoma Radio ja TV:ksi ja vuonna 2005 Avainmediaksi.

Aluksi radiotyötä suunnattiin Suomen lisäksi pääasiassa silloisen Neuvostoliiton alueelle. Myöhemmin toiminta laajeni esimerkiksi Kiinaan ja arabiankielisiin ohjelmiin, ja radiolähetykset saivat rinnalleen tv-ohjelmat. Vuonna 2003 järjestö perusti oman arabiankielisen satelliittikanavan, Al Hayatin, yhdessä erään amerikkalaisjärjestön kanssa.

Viimeisin murros on erilaisten internetpohjaisten sovellusten käytön raju yleistyminen eri puolilla maailmaa. Älypuhelimet mahdollistavat ohjelmien katsomisen salaa jopa perheenjäsenten läsnä ollessa, millä on merkitystä esimerkiksi muslimienemmistöisissä yhteisöissä.

”On etuoikeus nähdä, kun ihmisiä tulee uskoon.”

Nykyään katsoja- ja kuuntelijapalautteita tulee useita miljoonia vuodessa, pääasiassa arabian kielellä.

– 700 000 ihmistä katsoo jatkuvasti älypuhelimella ohjelmiamme. Meille he eivät ole numeroita vaan ihmisiä, sisaria ja veljiä, järjestön arabiankielisen toiminnan johtaja Aaron totesi.

– On etuoikeus nähdä, kun ihmisiä tulee uskoon, ja lukea viestejä ja palautteita. Jokaiselle, joka haluaa keskustella työntekijämme kanssa, pyrimme vastaamaan. Meidän suurin haasteemme on se, miten pystyä vastaamaan heille kaikille.