Medialähetys Sanansaattajat on tukenut Etiopiassa tehtävää kristillistä mediatyötä jo 40 vuotta. Sirpa Rissanen ja Erkki Salo kävivät tutustumassa työhön.
Etiopian ortodoksiusko on liki vanhatestamentillista. Legendan mukaan Sheban kuningattaresta alkoi salomoninen keisarilinja. Apostolien teot kertoo etiopialaisesta hoviherrasta vahvistaen, että Kusin maassa on kauan löytynyt raamatullista uskoa, jota Etiopian falasha-juutalaiset yhä noudattavat, sekä torjuen rabbiinijuutalaiset lisäykset.
Virallisesti Etiopiasta tuli kristitty valtio 330-luvulla jKr. Ortodoksit muodostavat vieläkin 44 prosenttia väestöstä. Etiopian ortodoksisuudella ei ole juurikaan yhteistä idän ortodoksikirkon kanssa. Kirkonmenot perustuvat omiin kirjoituksiin, eikä Raamattua opeteta.
Kirkosta kaikaa
On pääsiäiseen laskevan paaston aika. Ortodoksikirkon kattokaiuttimista kaikuu messu ge’ez-kielellä, jota kansa ei ymmärrä. Paikalliset ortodoksitaustaiset evankeliset kertovat palvelleensa enkeleitä ja maksaneensa rituaalein omia syntejään. Siksi he ajattelevat nyt, että kirkonmenot eivät pohjautuneet Raamattuun. Ortodoksit jarruttavat evankelisten kirkkojen rakentamista.
– Perheessämme palveltiin puita ja pensaita ortodoksirituaalien lisäksi, kertoo entinen ortodoksi.
Toinen höystää:
– Ortodoksi-isäni yritti tappaa minut viisi kertaa uskoontuloni jälkeen.
Etiopia onkin OpenDoorsin vainoindeksissä sijalla 33, mutta valopilkkuna on avautunut mahdollisuus jakaa Raamattuja Tigrayn ortodoksipappien pariin.
Paha kääntyy hyväksi
Addis Abeban Punaterrorin museo avaa 70-luvun Derg-hirmuhallinnon aikaa. Seinätaulussa neljä lasta menettänyt äiti Kebebushe Admasu huutaa: ”Synnytinkö minä lapseni yhdessä yössä? Heidät kuitenkin tapettiin samana yönä.” Marxilaisten hyppysissä sai marttyyrikuoleman myös Mekane Yesus -kirkon johtaja.
Kävelen museon viereiselle Maskil-aukiolle. Seuraani liittynyt kristitty herra Wondafrash kertoo, että siellä pidettiin juuri evankelista Franklin Grahamin evankelioimistapahtuma, johon osallistui satoja tuhansia. Kun hirmuhallinnon muiston sijoilla rakennutaan evankeliumista, paha kääntyy hyväksi.
Radiokotityöllä vauhdikas startti
Sansan Etiopian-kumppani Mekane Yesus -kirkko sai haasteen kokeilla radiokotikonseptia. Kristittyjen koteja varustetaan verkkovirrasta riippumattomilla soittimilla. Etiopiassa ei aina suhtauduta myönteisesti saarnaamiseen, mutta ohjelman seuraaminen sopii, joten naapureita sekä tuttuja saapuu kuulolle.
Radiokotiryhmiä alettiin perustaa Etiopiaan vuoden 2024 alusta. Kirkon mediatyön johtaja Wakshuma Terefe sai nähdä, kuinka tavoitteet ylitettiin kirkkaasti – vuodessa syntyi 3000 radiokotia. Tapaamme miehen, jonka perustamissa kotiryhmissä on mukana 900 ihmistä. Kahdessa puhelimessa yhteyksiä hoitava matkakumppanimme Birra on perustanut ryhmiä sadoille hänkin.
Suurin este työn laajentumiselle on varojen puute. Etiopian valuutta on heikko ja tullimaksut korkeat. Tästä syystä selvitetään mahdollisuutta koota radiolaitteita paikallisesti.
Vahvojen kansanryhmien löyhä liitos
Etiopialaisuus on löyhä vaate identiteettiä vankemmin määrittelevän kansanryhmän rinnalla. Jälkimmäiseen nivoutuu myös kaksi muuta identiteetin rakennuspuuta: kieli ja uskonto. Etnisten ryhmien välisten jännitteiden lisäännyttyä taustan ilmaisemisesta on tullut sensitiivisempää. Parikin Addis Abeban kadulla tapaamaani pettynyttä kristittyä kertoo, että nykyhallitus suosii oromoja, mikä näkyy myös työmarkkinoilla. Uskosta ja uskonnosta puhutaan helpommin.
Oromoja savannilla
Lounaisessa Etiopiassa on Oromia. Oromot ovat Etiopian suurin etninen ryhmä, 40 miljoonaa kaikkiaan. He puhuvat oromon kieltä, jonka kieliasu sisältää venyviä tuplavokaaleja. Afaan Oromoo dubbattaa? Puhutko oromon kieltä? Poolisii waami! Soittakaa poliisi! Muslimeja oromoista on 48 prosenttia, ortodokseja 31 ja protestantteja 18 prosenttia. Oromiasta löytyy myös Waaqeffanna-uskonnon kannattajia.
Lyhytaaltolähetykset kuuluvat täällä paikoin hyvinkin. Yemisrach Dimts Radion tuottaman Afaan Oromon terveysasioiden ohjelman kautta monet ovat kuulleet, miten välttää mm. koleraa ja malariaa. Toinen tärkeä Sansan tukema lähetys Oromiassa on muslimien esievankeliointiin keskittyvä ohjelma, jota kuunnellaan tyypillisesti salaa.
Poukkoilemme pikkubussilla afrikkalaista savannia tapaamaan kristillisen radion kuuntelijoita. Wakshuma luovuttaa uuden veiviradion vajaan kahdenkymmenen jäsenen ryhmälle. Kotiryhmä on opettajansa vierailusta otettu. Paikalla on myös nuori taitava muusikkomies, jonka uusimman laulun ydinajatus on: ”En kuulu tähän maailmaan, minä kuulun Kristukselle Jeesukselle.” Kotiryhmäniloiset kasvot iltaa kohti hämärtyvällä savannilla jäävät mieleen. Sydämet ovat täynnä iloa ja sanomaa.
Amharat yhdistävänä tekijänä
Korkealla Etiopian läntisillä tasangoilla sekä vehreillä ylängöillä asuu 30 miljoonainen amharakansa. He ovat Etiopian menneisyyden arkkitehteja ja Etiopian toiseksi suurin etninen ryhmä.
Amhara on maan virallinen kieli, jonka merkistö ge’ez on muodoltaan harakanvarpainen. Amharan kieli ja tavat ovat levinneet laajalle yhdistäen Etiopiaa. Yhtenäisyyttä kaivataankin, sillä eri etnisten ryhmien puolisotilaallisten joukkojen väkivalta on mittavaa. Osa taistelee hallituksen joukkoja, osa toisia ryhmiä vastaan.
Sansa tukee amharankielisen lastenohjelmantuotantoa sekä muslimeille suunnattuja kristillisiä ohjelmia.
Afarien karu elinympäristö
Kuuma Afar-alue Koillis-Etiopiassa on maailman vaikeimpia seutuja asua. Pääsen tarkkaan sovituin järjestelyin muslimien alueelle Ab Alan rajakaupunkiin, jossa pari vuotta aiemmin tapahtui joukkomurha Tigrayn joukkojen toimesta. Epäluuloa on ilmassa autonomisten maakuntien rajalla, siitä kielivät rynnäkkökiväärimiehet molemmin puolin rajalinjaa.
– Ohjelmilla rakennetaan luottamusta kulttuurisensitiivisesti, valottaa Sansan tukemien ohjelmien tuottaja. Keskiössä on opetus Afar-alueella yleistä tyttöjen ympärileikkausta vastaan sekä muu terveyssisältö. Tuottajan oma sydän palaa kertomaan evankeliumia, sillä se tuo satoa:
– Nimeni on Aysha ja olen perheineni Afarista. Kuulumme Afar Kadda Dongolo -ohjelmien kuuntelijaryhmään. Isäni otti Jeesuksen vastaan Afari-radion kautta. Itse en osaa lukea Raamattua, mutta kuuntelemme salaa ohjelmia naapureiden kanssa ja keskustelemme niistä. Näen elämässämme hyvää vaikutusta ohjelmien ansiosta.
Tigrayssä herätysodotusta
Pohjoisessa sijaitseva Tigray on historiallisesti tärkeä osa Etiopiaa, vaikka ortodoksiuskoa kannattavat tigrayt ovat vain 6 prosenttia maan väestä. Täällä sijaitsevat ortodoksien tärkeimmät pyhät kohteet, kuten Lalibelan kallioon hakatut kirkot. Viime vuodet ovat olleet vaikeita, sillä alue joutui Etiopian hallituksen ja sen liittolaisten pommittamiksi 2021–22. Syynä oli hallituksen epäluulo Tigrayn pyrkimyksistä saada lisää valtaa Etiopiassa.
Sotasairaalassa näemme nuoria Tigrayn miehiä riekaleina. Sairaalaa johtaa varsinainen sankari – kristitty, nuori lääkärinainen. Hänelle Kristuksen seuraamisen hintana olivat kahden vuoden palkattomuus, omaisuuden menetys, raskasvastuinen työ epäinhimillisissä oloissa vähin tarvikkein mutta monin rukouksin.
Tutustun myös pääosin nuorista miehistä koostuvien radiokotijohtajien koulutukseen. Heissä näkyy halu tehdä Jeesus tunnetuksi. Vaikka Sansa lopetti tigrinjankielisten ohjelmien tuen, Mekane Yesus -kirkon mediatyö Tigrayssä jatkuu herätysodotuksella lähivuosina.
Jeesuksen paikka
Vuonna 1959 perustettu Mekane Yesus (EECMY), Jeesuksen Paikka, on maailman suurin luterilainen kirkko. Jäseniä on yli 10 miljoonaa 8500 seurakunnassa. Kirkko palvelee mottonsa mukaisesti ihmistä kokonaisvaltaisesti.
Mediatyön johtaja Wakshuma jonglööraa sinnikkäästi haasteiden kanssa, joista tärkein on alakanttinen rahoitus suhteutettuna intoon tehdä kristillistä mediatyötä.
Etiopian sydämelliset kristityt ja palo Jeesuksen tunnetuksi tekemiseksi jäävät mieleeni – ja rukousaiheeksi.
Erkki Salo
Kirjoitus on julkaistu Sansa-lehdessä 3/2025.