Kesäjuhlat tuovat myyntipiikin kristillisen kirjan myyntiin

Kansanlähetyspäivien kirjateltassa kävi kuhina. Kuva: Matti Korhonen

Suomalaiset kristilliset kustantajat julkaisevat vuosittain noin kaksisataa uutta teosta. Tästä kolmasosa on lasten ja nuorten kirjallisuutta. E-kirjoja tai äänikirjoja julkaistaan yhä hyvin vähän.

Mistä kristillinen kirja sitten päätyy lukijan käsiin? Harvassa kirjakaupassa on esillä laajaa valikoimaa kristillisiä teoksia, ja alaan erikoistuneita kristillisiä kirjakauppoja on vain 16 paikkakunnalla. Myyntikanavista verkkokauppojen osuus on tasaisesti nousussa.

Yksi selkeä kristillisen kirjan myyntikanava on hengelliset kesäjuhlat. Muun muassa Ison Kirjan juhannuskonferenssissa, Vapaakirkon kesäjuhlilla, Kansanlähetyspäivillä ja New Wine -kesätapahtumassa oli tänä kesänä tarjolla erittäin laaja valikoima kristillistä kirjaa ja musiikkia. Kesäjuhlakävijöiltä kysyttäessä yli puolet (52 prosenttia) ilmoitti hankkivansa juhlilta kristillistä kirjallisuutta. Kustantajille kesäjuhlat tuovatkin tervetulleen myyntipiikin muuten hiljaiseen aikaan.

PS Norvanto Hedelmästään puu tunnetaan

Juhlien pääpuhujien teokset myyvät eniten

Kansanlähetyspäivien myydyin kirja oli tänä vuonna juuri ennen juhlia julkaistu Pirkko Valkaman Tulevaisuuden ja toivon kirja. Sen vei kotiinsa reilut 200 juhlavierasta. Toinen suosikki oli Vesa Ollilaisen kirjoittama Ainutlaatuinen Jeesus. Molemmat teokset ovat Kustannus Oy Uuden Tien kustantamia.

– Ilmestyskirja on aiheena loistava, ja Pirkko Valkama avaa hienosti Vanhan testamentin ja Ilmestyskirjan välistä yhteyttä, Kansanlähetyspäivillä myyntiedustajana ollut Mika Hautanen kommentoi.

Kesäjuhlilla puhuvat ja esiintyvät kirjailijat ja artistit ovat juhlien myydyimpien teosten takana, samoin puhujien vahvasti suosittelemat teokset viedään käsistä. Muiden kustantajien teoksista Kansanlähetyspäivillä myytiin paljon Eero Junkkaalan Armolahjat-kirjaa (Perussanoma 2015) ja Jukka Jämsenin rukouksesta kertovaa teosta Pelkkänä korvana (Karas-Sana 2018). Myös Nina Åströmin uutta levyä myytiin paljon.

– Vapaakirkon kesäjuhlilla nousi selvästi yksi teos yli muiden. Se oli Kari Kallbergin kirjoittama elämänkerta Asko Tynjälä, onnellinen mies (Päivä Oy 2018), myyntiedustaja Marko Kaasalainen Päivä Oy:stä kertoo.

Evankelista ja muusikko Asko Tynjälä on Vapaakirkossa tunnettu ja pidetty puhuja. Kirjaa myytiin viikonlopun aikana 250 kappaletta. Kaasalainen oli mukana myös Kansanlähetyspäivillä, ja vastasi New Wine -tapahtumassa kirjamyynnistä. Koko kesän suosituin kirja oli hänen mukaansa Pekka Simojoenhartauskirja Mullan makua ja taivaan tuoksua (Päivä Oy 2018).

Tulevaisuuden haasteena ääni- ja e-kirjatuotanto

Suomalaisten lukuinto on jatkanut taantumistaan. Tilastokeskuksen mukaan keskivertosuomalainen lukee noin 43 minuuttia päivässä. Tästä kirjojen osuus on vain 12 minuuttia. Taantuminen näkyy myös Suomen Kustannusyhdistyksen alkuvuoden myyntitilastoissa. Painetun kirjallisuuden myynti laski kokonaisuudessaan 13,4 prosenttia ensimmäisellä neljänneksellä. Ainoastaan lasten- ja nuortenkirjojen myynti kasvoi.

Aikuisten lukutottumuksissa näkyy myös muutosta. Kun viisi vuotta sitten älypuhelimen omisti noin puolet suomalaisista, tänään puhelimen omistaa neljä viidestä suomalaisesta. Sitä myös käytetään aiempaa monipuolisemmin.

Kustannusalalla mukaan ovatkin astuneet niin sanotut aikaperusteella myytävät teokset, joiden myyntiä Kustannusyhdistys on alkanut tilastoida vuoden alusta lähtien. Tällaista musiikin puolelta tuttua, Spotify-tyyppistä palvelua, jossa asiakas pääsee kuukausimaksun kautta käsiksi rajoittamattomaan määrään ääni- ja e-kirjoja, tarjoaa muun muassa Storytel ja Bookbeat. Suomenkielistä kristillistä kirjaa löytyy palveluista huonosti.

Ut ilmainen artikkelin alla