”Kaupat saa aina se, joka myy edullisimmin” – Suomessa enää kourallinen kristillisiä kirjakauppoja

 

Kauppias Kimmo Tiiran usko Lahden kristillisen kaupan tulevaisuuteen ei ole vielä loppunut, vaikka kutsumus on ollut koetuksella. (Anssi Tiittanen)

Sisustustuotteet ja lahjatavarat auttavat, verkkokauppa keskittyy harvoille.

On ollut viikkoja, jolloin asiakkaita on ollut neljä, kauppiasyrittäjä Kimmo Tiira kertoo viime ajoista Lahden kristillisessä kaupassa, jota Tiira on pyörittänyt vuodesta 2015. 

– 90 prosenttia asiakkaista on ollut niitä vanhoja ihmisiä, jotka nyt ovat jääneet peloissaan kotiin. 

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

Koronapandemia on kuitenkin vain yksi lisämurhe kauppakentän hiljalleen kurjistuneessa tilanteessa. Murroksessa tuntuvat olevan paitsi kirjakustantajat ja kirjakaupat myös lukijat. 

 

Kristillisten kirja- ja levymyymälöiden joukko on Suomessa harventunut koko 2000-luvun ajan. Erityisesti 2010-luku oli kirjakauppakentälle surullinen ajanjakso, kun suuri osa vuosikymmeniäkin alalla toimineista niin sanotuista kivijalkamyymälöistä lopetti toimintansa. Nyt Suomessa on enää yhden käden sormilla laskettava joukko yrittäjien vetämiä kristilliseen kirjallisuuteen ja musiikkiin keskittyviä liikkeitä. 

Lista paikkakunnista, joissa kirjakaupan valot ovat sammuneet kuluvalla vuosituhannella, on pitkä. Paikallisen kauppansa ovat menettäneet ainakin Heinola, Hämeenlinna, Järvenpää, Kajaani, Kemi, Kouvola, Mikkeli, Oulu, Pieksämäki, Salo, Savonlinna, Pietarsaari, Seinäjoki, Vaasa ja Vantaa. Muutamilla paikkakunnilla, kuten Helsingissä, on toimintansa ehtinyt lopettaa useampikin kauppa. 

Kannattavuus ei koskaan ole ollut vahva.

Usein liikkeiden taustalla on ollut sitkeä yrittäjä, joka eläkeiän häämöttäessä on vetänyt johtopäätöksensä kaupan jatkamisen mielekkyydestä. Joskus on löytynyt uusi yrittäjä, mutta tarinan jatko-osa on saattanut jäädä varsin lyhyeksi. 

Kristillisten kirjakauppojen kannattavuus ei koskaan ole ollut paras mahdollinen, aiemmin kustannusliike Aikamedian aluepäällikkönä myymäläkentässä toiminut Sauli Manninen arvioi.  

 Omistajien ja kauppojen henkilökunnan kutsumus ja näky ovat olleet ihailtavia. Kaupan laskuja on maksettu omasta lompakosta, Manninen kuvailee. (Juttu jatkuu kuvan jälkeen.)

Hulinaa Kristillisen kirjakaupan levyosastolla Helsingin Hakaniemessä 1980-luvulla. (RV-arkisto)

 

Kauppakentän uusjako on ollut pienyrittäjille karu. Kun kustannusliikkeet ovat panostaneet nettimyyntiin, katutason myymälät, jotka nekin ovat monet jo vuosia yrittäneet päästä mukaan verkkokauppaan, ovat menettäneet kauppoja yhä enemmän. 

 Jos kustannusliike laittaa verkkoalekampanjan, ei siihen mikään yksityisyrittäjä pysty vastaamaan, tamperelaisen Suola ja Valkeus -liikkeen kauppiasyrittäjä Pekka Paunonen kuvailee. 

 Tämä on mennyt nyt siihen, että sen yksittäisen kirjan myy aina se, joka sen pystyy verkossa edullisimmin tarjoamaan. 

Pienyrittäjän pärjäämistä verkossa torppaa sekin, että asiakkaat ovat tottuneet asioimaan verkkokaupoissa, joissa on tuhansia nimikkeitä sekä muskelia kampanjoihin ja jatkuvaan uutuuksien esittelyyn. 

Toinen pitkäaikainen pienyrittäjien tuki, paikallisten luterilaisten seurakuntien suurostot, ovat niin ikään vähentyneet viime vuosina. Toisaalta yrittäjät ovat olleet kekseliäitä ja kehittäneet liikkeiden repertuaaria esimerkiksi sisustus- ja lahjatavaroihin ja kopiopalveluihin. Ne ovat osaltaan paikanneet esimerkiksi musiikkimyynnin vähittäistä hiljentymistä. (Juttu jatkuu kuvan jälkeen.)

Kristillinen kirjakauppa Turussa 1980-luvulla. (RV-arkisto)

 

Paunonen on toiveikas pandemian hiljalleen hellittäessä. 

 Viime kesänä kesti kuukauden, kun asiakkaat palasivat. Heinäkuu oli todella hyvä. Nytkin odotellaan tilanteen korjaantumista. 

Kimmo Tiira Lahdessa ei myöskään ole vielä luovuttamassa, vaikka kaupan rinnalla on ollut pakko tehdä muita palkkatöitä, jotta yrittäjä pysyy leivässä. 

 Tässä liiketilassa on onneksi matala yhtiövastike. Mutta jos sitäkään en pysty kaupan tuotolla maksamaan, yhtälö ei enää toimi.  (Juttu jatkuu kuvan jälkeen.)

– Jos kustannusliike laittaa verkkoalekampanjan, ei siihen mikään yksityisyrittäjä pysty vastaamaan, tamperelaisen Suola ja Valkeus -liikkeen kauppiasyrittäjä Pekka Paunonen kuvailee. (Anssi Tiittanen)

 

Paunoselle ja Tiiralle kristillinen kirjakauppa on näyn ja kutsumuksen asia. 

 Olen luottavainen, että Jumala pitää huolen, Pekka Paunonen sanoo. 

Kimmo Tiira kertoo, että korona-ajan epävarmuuden keskellä ovesta asteli sisään erilaisia ihmisiä kuin yleensä. 

 Ei-uskovia ihmisiä tuli tänne sielunhoitoon. Koen, että se oli silloin paljon tärkeämpää kuin kirjojen myynti. 

 Kauppa on saanut olla paikallisesti suuri siunaus, eräänlainen majakka. Toivon, että se saa yhä loistaa. 

 

 

HalpaHalli: Kristillisten tuotteiden menekki pientä 

Kauppaketju HalpaHallin mukaan kristillisten tuotteiden kuten kirjojen ja levyjen menekki on laskenut kymmenen vuoden aikana todella vaatimattomaksi. 

 Kyllä kysyntä tuntuu vähentyneen merkittävästi, ostopäällikkö Markus Flinck kuvailee. 

HalpaHallin 35 myymälää ovat palvelleet seurakuntien ihmisiä useilla paikkakunnilla, joilla ei ole ollut mielekästä pitää varsinaista kristillistä kirjakauppaa. 

 Joillain paikkakunnilla on ollut hieman vilkkaampaa. Valikoimaratkaisut tehdään kuitenkin koko ketjun tasolla. 

Myös liikenneasemaketju Jari-Pekka on pitänyt vuosien saatossa hengellistä musiikkia myynnissä. 

 Cd-levyt eivät enää liiku. Myös hengelliset levyt ovat asemilta poistuneet, yrittäjä Jari-Pekka Koponen kertoo. 

Viimeiset levyt kerättiin hiljattain kasaan ja lahjoitettiin evankelioimistyöhön. (AT)