Uutiset: Intialainen Vishal Mangalwadi toivoo länsimaiden palaavan koulujensa ja yliopistojensa kristillisille juurille

Kaksi kirjakauppaa poistuu Helsingin katukuvasta

 

Fontana Median toimitusjohtaja Marcus Henricson. Kuva: Juhani Karvonen

Helsingissä on kesän jälkeen entistä vähemmän kristillisten kirjojen laajaa valikoimaa tarjoavia kivijalkakirjakauppoja. Fontana Median kauppa Mannerheimintiellä ja Kirjatarha Kaisaniemenkadulla lopettavat toimintansa. Omistajayritysten muu toiminta jatkuu menestyksekkäästi asiakkaiden parhaaksi.

– Viime vuosi oli kirjakaupassa tappiollinen. Muu toimintamme oli ylijäämäistä. Päätuotteitamme ovat Kyrkpressen-lehti ja oma kirjatuotanto. Aiomme keskittyäkin nyt ydintoimintaamme, johon kirjakauppa ei valitettavasti kuulu, kertoo Fontana Median toimitusjohtaja Marcus Henricson.

Kyrkpressen leviää laajasti

Kyrkpressen-lehteä uudistetaan parhaillaan ja uudistuneena se alkaa ilmestyä syksyllä. Lehden levikki on huikeat 110 000, mikä kertoo ruotsinkielisten luterilaisten seurakuntien sitoutumisesta tilaamaan sitä jäsenilleen.

Perheniemi neliöb. 13.-19.5.

– Lehteä tilaavat myös jotkin suomenkieliset seurakunnat, jotka eivät pysty tarjoamaan ruotsinkielisille jäsenilleen omakielistä toimintaa, mutta haluavat kuitenkin muistaa heitä lehdellä, Henricson toteaa tyytyväisenä.

Yhteistyö auttaa palvelemaan lukijoita

Pari vuotta sitten yrityksen johtoon Porvoon kaupunginjohtajan tehtävästä siirtynyt Henricson uskoo siihen, että ruotsinkielinen lehti ja kirjallisuus ovat välttämättömiä ja tuiki tarpeellisia Suomen ruotsinkieliselle vähemmistölle.

– Fontana Median kirjojen tavaramerkki on vahva. Ihmiset pitävät meitä kiinnostavana kustantajana, joka julkaisee mielenkiintoisia, tärkeitä, ajatuksia herättäviä ja myös hauskoja kirjoja. Tärkeä osa imagoamme on myös se, että tuomme ylpeästi esille kristillistä arvopohjaa kaikessa mitä teemme, Henricson luonnehtii yritystä.

Fontana Media on julkaissut ensimmäisen e-kirjansa, Karl-Erik Wikströmin jännitysromaanin I skuggan (Varjossa) ja haluaa kehittää entisestään kirjatuotantoaan.

– Teemme hyvää yhteistyötä riikinruotsalaisten kustantamojen kanssa, mikä osaltaan auttaa meitä palvelemaan lukijakuntaamme hyvin. Liikenne on kaksisuuntaista, sillä myös muutamat suomalaiset kirjailijat saavat näin tunnettuutta Ruotsissa.

–   Jatkossa ruotsinkielistä kirjallisuutta saa ostaa verkkokaupastamme, kirjakaupoista ja lukuisilla suoramyyntikeikoillamme ympäri Suomea.

Henricson on Kristilliset kustantajat ry:n hallituksen jäsen ja johtaa työryhmää, joka suunnittelee ensi toukokuussa Suomessa järjestettävää pohjoismaisten kristillisten kustantajien kokousta.

Fontana Media on Församlingsförbundetin omistama kustantamo, joka palvelee ennen kaikkea Suomen ruotsinkielistä väestöä. Vaikka yritys ei siis ole suoraan luterilaisen kirkon omistama, se toimii luterilaisen omistajayhteisönsä kautta läheisessä yhteistyössä Borgå stiftin eli Porvoon hiippakunnan kanssa.

Kirjatarha muuttuu verkkokaupaksi

Kirjatarha-niminen kristillinen kirjakauppa aloitti toimintansa vuonna 2007. Tarjolla on ollut laaja valikoima eri kustantajien tuotteita, jotka on myös pantu esille kauniisti ja kutsuvasti. Vaikka työtä on tehty sydämellä, eivät resurssit riitä enää jatkamiseen.

– Tämä merkitsee sitä, että vähäisten työntekijä- ja taloudellisten resurssien vuoksi meidän on keskityttävä kustannustoimintaan ja lakkautettava kristillinen kirjakauppamme siinä muodossa kuin se nyt toimii, kertoo Katarina Yliruusi.

Kirjatarhan taustavoimana on ollut vuonna 1998 perustettu, Kristilliset kustantajat ry:n jäseneksi hiljattain liittynyt Katharos, jota pyörittävät kustantaja Yliruusi ja kustannuspäällikkö Meiju Bonsdorff

– Kirjatarha muuttuu kesän ja syksyn kuluessa verkkokaupaksi. Katharoksen verkkokauppa laajenee siis monipuoliseksi ja palvelevaksi Kirjatarha-verkkokaupaksi. Varastossamme olevat uutuuskirjat siirtyvät sen varastoon.

– Haluamme kehittyä kristillisenä kustantamona ja vahvistamme tuotantoamme entisestään niin yksityisten kuluttajien kuin seurakunta-asiakkaiden tarpeisiin. Hyvät yhteydet ja yhteistyökumppanit sekä oma kutsumuksemme rohkaisevat meitä kehittämään toimintaamme tähän suuntaan, Yliruusi kertoo.

 

 
Päivä artikkelibanneri 11.3.- 2024