Yleinen: Viikon debatti pui armokuolemaa: eutanasia on arvokysymys monelta kantilta

Tulessa valmistetut lohduttajat

 

”…että me sillä lohdutuksella, jolla Jumala meitä itseämme lohduttaa, voisimme lohduttaa…” (1. Kor. 1: 4).

Millä lohdutuksen sanoilla ja voimalla Paavali aikoi lohduttaa elämän kärsimyksissä kituvia kristittyjä? Mistä löytyi se empatia, kyky nähdä toisen tarve, ei lyönneille ja kuopan reunalla ivaamiselle – vaan vierelläkulkemiselle ja sanoille ”Ei hätää, minäkin olen ollut tuolla ja minut on pelastuttu – ihan kuin sinutkin!”

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

Paavali mainitsee lyhyesti lohduttajan kouluttajina olevan ”kaikki ahdistukset.” Viivaa sana ”kaikki” omassa Raamatussasi, pudota siihen muutama kyynel antaessasi Sanan imeä sisäänsä kaikki Sinun jo koetut, nyt kokemat ja jopa edessä olevat ahdistukset.

Kuka osaisi kertoa, miten eri tavoilla elämä osaa viedä täyteen umpikujaan ja ahdinkoon? Vaikka kokoaisimme yhteen maailman kaikkien ihmisten kaikki ahdingot ja ylivoimaiset vaikeudet, ne kaikki sulautuvat tuon yhden, jumalallisen voiman omaavan ”kaikki” -sanan alle.

Ehkä olet joskus rukoillut voivasi olla lohduttajana toisille? Ehkä sisälläsi on palanut liekki toisten auttamiseen? Tapoja on tuhansia mutta palo on sama.

Älä enää vaivaa väsynyttä sieluasi ”miksi” -kysymyksillä. Sinun ei tarvitse – ei todella tarvitse! – koska Jumala pakotti Paavalin elämään kysymys ja vastaus todeksi. Sinun osanasi on moninainen kärsimys – se myös jota pidät vain itsesi aiheuttamana – jotta etenisit kutsumuksessasi Jumalan lohduttajaksi. Suurempaa ja tarvittavampaa kutsumusta ei ole!

Paavali totesi, että jokainen lohduttaja voi operoida Jumalallisella arvovallalla ja elvytystaidolla vain siinä syvyydessä, jossa hän itse on käynyt.

Parhaat kuuntelijat, parhaat lohduttavat kulkevat läpi sellaisten helvettien, joista ei tiedä kuin ne jotkut, jotka Jumala ohjaa heidän elvyttämikseen.

Lohdutus täytyy ensin kokea itse. Jumala voi lohduttaa vain kumollaan olevia lapsiaan. Hänen erityisen hellä lohdutuksensa ei nosta vain aina sitä yhtä itkevää, vaan se muuttaa avunsaajaa Kristuksen sydämenlaatuun.

Jokainen terapiakoulutus kestää aikansa. Jumalan koulu kestää läpi elämän. Mutta pidä kiinni tästä: niin kestää myös Hänen valtavan kuohuava lohdutus. Se on kuin matalan hiekkarannan yllättävä äkkisyvä; Se imaisee sinut syleilyynsä juuri, kun et sitä enää odota!

Jumala valmistelee tänään Suomessa tulen läpi käyneitä lohduttajia ennen näkemättömälla vaivalla ja intensiteetillä. Hän tietää, että kohta pato murtuu, ja itkevät tulvivat seurakuntiin tavalla, joka ylikuormittaa vain ”vähäistä” tarvetta rakennetun kohtaamisjärjestelmän

Hän tarvitsee sinua. Hän tarvitsee tuhannella tavalla särkyneitä ja ahdistettuja lapsiaan. Hän valmistaa heidät tulella, jotta Hänen lohdutuksensa saisi tuhansia uusia kanavia, ”Taivas-maa” -operaattoreita ilman maksua.

Julkaistu myös Yksin armosta -sivustollani.