Suurin potentiaali hyvään elämään

 

Tänäkin vuonna suomalaiset ovat maailman onnellisimpia ihmisiä. Tutkimus on sen osoittanut jo usean vuoden ajan peräkkäin. Ja kuitenkin monet epäilevät, lieneekö asia totta. Tai jos tutkimus niin sanoo, ehkä tutkimuksessa on jotain vikaa.

Sen verran olisikin hyvä asiaa tarkentaa, että tutkimus taitaa kertoa, missä maassa asuvilla on otolliset olosuhteet olla onnellisia. Se ei siis kartoita ihmisten kokemusta tai tunteita onnellisuudesta. Se kertoo potentiaalista onneen, joka suomalaisilla on korkein maailmassa.

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

 Kristinuskon ydin on jossain määrin verrannollinen onnellisuustutkimuksen kanssa. Pääsiäissunnuntain sanoma on järisyttävä: kuolema on voitettu ja kuollut nousi ruumiillisesti eloon! Ja koska kyseessä oli Jumalan Poika, hänen ylösnousemuksensa oli uuden maailman ja ajan alku. Se johtaa kokonaan uudistuneeseen maailmaan, jossa kaikki on pelkästään hyvin ja oikein. Elämää ei enää mitata kehdosta hautaan -mittarilla, vaan nyt puhutaan ikuisesta elämästä. ”Joka uskoo minuun, ei ikinä kuole”, sanoi Jeesus.

Kristittyjen, Jeesukseen uskovien ihmisten potentiaali merkitykselliseen ja syvästi tyydyttävään elämään on valtavan suuri. Koko elämä asettuu Luojan tarkoittamaan suhteeseen hänen kanssaan. Arkiset pikkuasiat, elämän suuret linjat, ilot ja samoin koettelemukset saavat merkityksen, joka on suurempi kuin yhden ihmisen toiveet, unelmat tai pelot. Synnin rikkoma ja vääristämä suhde Jumalaan oikenee ja elämä asettuu oikeaan asentoon.

Jeesukseen uskovien ihmisten potentiaali merkitykselliseen ja syvästi tyydyttävään elämään on valtavan suuri.

Jeesuksen ylösnousemuksen merkitys korostuu tässäkin mielessä Raamatun opetuksessa, joka provosoivasti toteaa: ”Jos olemme panneet toivomme Kristukseen vain tämän elämän ajaksi, olemme säälittävimpiä kaikista ihmisistä” (1. Kor. 15:19). Jos ei ole Kristuksen ylösnousemusta ja siten uutta maailmaa, josta uskovat ihmiset pääsevät osallisiksi, ei koko kristillisessä uskossa ole mitään mieltä. Tai se on jopa vahingollista!

Ja tässä kohden onnellisuustutkimus ja uskon ydin ovat verrannollisia. Jos Jeesukseen uskova elää vain nykyistä aikaa ja maailmaa ajatellen, hän hukkaa potentiaalin ja mahdollisuuden aidosti onnelliseen elämään. Jos taas asetamme uskomme Ylösnousseeseen Vapahtajaan, pääsemme osalliseksi valtavasta siunauksesta, jonka varassa elämä voi kukoistaa jopa ikuisesti.

Tänä vuonna Vapaakirkon kesäjuhlilla on erityinen teema, sillä sata vuotta sitten kirkkokunta rekisteröityi. Meitä edeltävät sukupolvet näkivät aluillaan olevassa liikehdinnässä potentiaalia kukoistukseen ja työskentelivät sen eteen. Ja vaikka tärkeää merkkipaalua juhlitaankin, ei meidänkään tehtävämme ole vain muistella menneitä vaan suunnata katseemme myös eteen- ja ylöspäin — sata lasissa, kuten juhlien teema kuuluu.

 
Päivä artikkelibanneri 11.3.- 2024