Miksi tarot ei sovi kristityille?

 

Kirkko ja Kaupunki -lehdessä oli artikkeli papista, joka käytti tarot-kortteja. Artikkeli herätti paljon keskustelua ja pienimuotoista kohua. Yllättävän paljon näkyi epäselvyyttä siitä, miksi tarot ei sovi kristityille.

Mitä pahaa pelkässä korttipakassa voi olla? Monelle se on esine siinä missä muutkin. Kristinuskon valossa asia on kuitenkin monimutkaisempi. Pelkässä esineessä tai tavanomaisessa pelaamisessa kuvallisilla korteilla ei välttämättä sinänsä olekaan mitään pahaa.

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

Ongelma syntyy kun kortteja käytetään ennustamiseen tai nykyhetken valaisuun tai jonkinlaisina itsetuntemuksen välineinä. Silloin niillä pyritään saamaan sellaista tietoa, mikä ei ihmiselle ole luonnollisesti mahdollista.

Tämä rikkoo ensimmäistä käskyä vastaan. Jumalan pitäisi olla meidän turvamme ja viisautemme. Jumalan armon tulisi riittää meille. Emme tarvitse sen lisäksi mitään ylimääräistä tulevaisuutemme turvaksi tai itsemme valaisuksi.

Kristitylle riittää, että rukoilee ja jättäytyy tulevaisuutta koskevine huolineen Jumalan käsiin. Tarot-korttien käytössä on siis kyse epäluottamuksesta Jumalan johdatusta ja armoa kohtaan. Toisin sanoen kyse on epäjumalanpalveluksesta, jossa Jumalan ei anneta olla Jumala, vaan haemme tietoa ja turvaa jostakin muusta lähteestä. Jeesus tietää parhaiten meidän koko sisimpämme, sielumme ja sydämemme, pelkomme ja huolemme. Luota häneen äläkä mihinkään muuhun tahoon, jolta pyritään saamaan salaista tietoa tulevaisuudesta tai itsestäsi.

Tulevaisuuden ennustamisessa tai salattujen asioiden esiintuomisessa on lopulta aina kyse joko huijauksesta tai pahoista henkivalloista. Molemmissa tapauksissa se on kristitylle hengellisesti vahingollista. Näillä asioilla ei kannata leikkiä. Raamattu varoittaa ennustamisesta, selvännäkemisestä ja kaikenlaisista okkultistisista käytännöistä moneen kertaan. Kun tarot-korttipakka assosioituu tällaiseen toimintaan, on hyvin ymmärrettävää, että monet kristityt eivät halua olla pelkkien korttienkaan kanssa minkäänlaisissa tekemisissä, koska tässä merkityksessä kortit yleensä esiintyvät. Tämä on ihan terve reaktio.

Joku voi pitää tällaista vain tiukkapipoisten fundamentalistien rajoituksena. Kyse on kuitenkin kristinuskon valtavirran opetuksesta. Esimerkiksi Paavi Franciscus on moneen kertaan puhunut tarot-korttien käyttöä vastaan: ”Kuinka moni teistä menee rukoilemaan tarot-korttien kanssa nähdäkseen tulevaisuutensa? Kuinka moni teistä haluaa ennustettavan kämmenestä nähdäkseen tulevaisuuden, sen sijaan, että rukoilee Jumalaa? Jumala on elävä, loput näistä ovat epäjumalia, jotka eivät ole hyödyllisiä.”

Jos olet käyttänyt tarot-kortteja ennustamiseen, on edelleen mahdollista tehdä parannus. Tunnusta syntisi ja laske tästä eteenpäin tulevaisuutesi Jumalan käsiin. Jumala armahtaa myös tästä.