Kristillisiä jääkaappeja ja muita omituisuuksia

 

Siinä se oli!

Tien vasemmalla puolella, ehkä vartin matkan päässä Accrasta Temaan päin, vähän ennen Kantamanto -virvoitusjuomatehtaan risteystä.

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

Kodinkoneliike CHRISTIAN REFRIDGERATORS !

Harmittaa etten koskaan ehtinyt sisälle poikkeamaan, koska tuosta päivästä asti on mieltäni vaivannut kysymys, millaisia mahtavat olla kristilliset jääkaapit.

Ovatko ne kenties edullisia, jotta köyhälläkin on varaa?
Vai onko niissä hyvä energialuokitus? ”Viljele ja varjele…”
Onko oveen kenties teipattu jokin Raamatun lause, esim. ”Pitäkää se, mikä hyvä on.” Tai: ”Me muistamme kalat, joita söimme Egyptissä ilmaiseksi, samoin kurkut, melonit, purjot, sipulit ja valkosipulit.” (4. Ms. 11:5)
Vai onko mukana kenties varoitussireeni, joka hälyttää, jos kaappiin yrittää laittaa oluen viilenemään?
Entä minkä värisiä ne ovat?

Vastausta kiperiin kysymyksiini en ole vieläkään saanut.

Vastausta en ole saanut moneen muuhunkaan kysymykseen kristillisestä arvonlisäverosta, kristillisestä kasvatuksesta, elokuvataiteesta tai kunnallistekniikan suunnitteluprosessista.

Vähän hankala se on adjektiiviksi.

Erityisen kiperäksi soveltaminen käy, kun aletaan miettiä sanaa rahan, talouden ja politiikan vaikeiden teemojen yhteydessä.

Sosiologi Max Weberin klassisen ajatuksen mukaan valtion määritelmä on alueellinen väkivallan monopoli. Siitä seuraa ”kristillisen yhteiskunnan” rakentajalle väistämättä pohdittavaksi, millaista on kristillinen väkivalta.

No, ennen kuin menee ihan vallattomaksi, todetaan, että totta tosiaan: Vanhassa testamentissa on paljonkin ohjeita ja käskyjä julkisen vallan instituutioille, sekä tapausoikeudellista kuvausta siitä, miten eri tilanteissa muinoin toimittiin.

Rahasta Raamatussa opetetaan enemmän kuin pelastuksesta. Löytyy ohjeita jopa siitäkin, miten käydä sotaa. Itse asiassa kaiketi vanhin väkivallan käytölle rajoja vetävä sodankäynnin ohje löytyy Vanhasta Testamentista (5. Moos. 20). Kirkkoisä Augustinus ja Tuomas Akvinolainen kehittivät myöhemmin oikeutetun sodan käsitettä, joka on vaikuttanut meidän päiviimme asti.

”Kristillisyyden voi toki ymmärtää tietyn taustaoletuksen hyväksymisenä, tunnustaen, että emme tiedä, emmekä ole yksimielisiä siitä, miten sitä tulisi soveltaa.”

Mutta takaisin varsinaiseen kysymykseeni.

Mitä ”kristillinen” voisi tarkoittaa minulle ja sinulle vaikkapa jonkin arkisemman asian, kuten kodin teknologian yhteydessä?

Monelle saattaa olla yllätys, että sanaa ”kristillinen” ei löydy Raamatusta, joten ainakaan tiukasti tulkittuna sanan käyttö ei taida olla kovin ”raamatullista”. Myös tiedämme, että se mikä on kulloinkin ”kristillistä” on osin aika- ja kulttuurisidonnaista.

”Kristillisyyden” voi tietenkin ymmärtää tietyn taustaoletuksen, maailmankuvan hyväksymisenä, tunnustaen, että emme tiedä, emmekä ole yksimielisiä siitä, miten sitä tulisi soveltaa.

Esitän silti vielä yhden tavan tulkita käsitettä.

Kristus on täydellinen Jumala ja Hänen nimensä on pyhä

Sana ”kristillinen” viittaa tietenkin Kristuksen persoonaan.

Kenen siis?

Kristinuskon perusasioihin kuuluu ymmärrys, että Jeesus on täysin ihminen ja täysin Jumala. Kristus, eli messias tarkoittaa suomeksi ”voideltu”. Papit ja kuninkaat voiteltiin tehtäväänsä. Kristus on näitä molempia: ylimmäinen pappi ja kuningasten kuningas. Läpi taivasten kulkenut Herrojen Herra. Hän on myös täydellinen, virheetön uhri meidän puolestamme. Hän eli täydellisen elämän ja täytti kaiken Jumalan täydellisyyden vaatimuksen.

Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi nimeä.” Juutalaiset eivät Jumalan nimeä lausuneet. Se, mikä on kaikkein pyhintä – Jumalan kirkkaus – jää kuolevaisten ihmisten kasvoilta peittoon. Jumala on kuin musta aukko: salattu ja käsittämätön, jota kukaan ei voi nähdä, mutta jonka ympärillä koko galaksi pyörii.

Koska Kristus siis on itse Pyhän Jumalan yksi arvonimi, miten ja mihin kaikkeen sitä soveltaisimme? Mitta nousee korkeaksi.

Miten ”kristillinen” voisi tarkoittaa vähempää kuin jumalallista täydellisyyttä? 

Paitsi, että Jumala – Kristus on kaikessa oikeamielinen, totuus ja rakkaus, Hän myös tietää kaiken: menneet ja tulevat. Hän on Kaikkivaltias.

Kun Kristus on tätä kaikkea ja äärettömästi enemmän, voisiko ”kristillinen” tarkoittaa jotain vähempää kuin Kristuksen täydellisyyden mittaa?

Sanoohan Hän itse: ”Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.”

Joka voi tämän sanan sähkögrilliinsä sovittaa, se sovittakoon.

Sen tiedän, että minä ja tekoni jäävät Jumalan täydellisyydestä niin kauas kuin taivas on maasta. Sen tavoittaminen on minulle yhtä mahdotonta, kuin hypätä vauhditonta pituutta täältä kuuhun. Jumalan pyhyyden edessä palavat tuhkaksi nämäkin epäkristilliset sanani. Paitsi jos niissä on jotain, mikä kestää Hänen pyhyyttään, sillä ”Jumala on tuhkaksi polttava tuli”.

Olkoon Jumala minulle syntiselle armollinen. Kuuluuhan onneksemme myös Kristuksen sovintoveri ja armo Kristuksen täydellisyyden mysteeriin, siihen tosi ”kristillisyyteen”, jota en pysty selittämään, niin kuin se selittää kuuluisi.

Ole Kristus meitä kohtaan kristillinen, koska vain sinä voit.

 

Artikkelikuva: Kam Idris on Unsplash.com