Yleinen: Viikon debatti pui armokuolemaa: eutanasia on arvokysymys monelta kantilta

Just mercy

 

Matti Hernesaho kirjoittaa toukokuun blogissaan: ”Uskon, että kristilliselle evankeliumille on tässä ajassa valtava tilaus. Kun nykypäivän nuoret aikuiset kiinnostuvat Jeesuksesta, harvassa on ne seurakunnat, joissa heitä innostetaan antamaan koko elämänsä Jeesukselle. Valitettavasti en näe tämän päivän herätyskristillisyydessä valtavan suurta potentiaalia tavoittaa nykypäivän nuoria tai nuoria aikuisia. Tai ainakaan voimaa muuttaa heidän elämäänsä. Keskeisenä ongelmana on arvoristiriita nuorten oikeudenmukaisuuden janon ja tämän päivän seurakuntien välillä.

Innostun nuorista ihmisistä, joilla on oikeudenmukaisuuden nälkä. Haluan oppia heiltä. Mutta samalla haluan näyttää heille, että Jeesuksen seuraaminen voi olla todellinen päivittäinen seikkailu. Jumalalla on kutsumus jokaiselle. Se kutsumus määrittää koko elämän suunnan. Tämä potentiaali meillä on selvästi edessämme: sukupolvi, jolla on oikeudenmukaisuuden nälkä ja jano, sekä kirkon sanoma, joka kutsuu toteuttamaan tuota oikeudenmukaisuutta jo nyt Kristuksen jalanjäljissä ja Pyhän Hengen voimassa. Tämän yhtälön hyödyntämiseksi herätyskristittyjen ja kirkon tulisi yhdistää voimansa. Aikaa on vähän ja ihmisiä, joiden tarvitsee kuulla evankeliumin sanoma, on paljon.”

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

Tämän lukiessani minulla nousi mieleen elokuva Just Mercy (2019). Se kertoo nuoresta asianajajasta, joka yrittää vapauttaa väärin perustein kuolemaan tuomitun vangin. Asianajajaa, kuten monia nuoria, motivoi Miika 6:8, ”Sinulle, ihminen, on ilmoitettu, mikä on hyvää. Vain tätä Herra sinulta odottaa: tee sitä mikä on oikein, osoita rakkautta ja hyvyyttä ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen.” Elokuvan nimi, Just Mercy, ilmaisee hienosti yhdistelmän, josta Hernesaho puhuu. Englanniksi ”just” voi tarkoittaa ”vain, ainoastaan.” Tässä merkityksessä otsikko ilmaisisi konservatiivisen painotuksen: vain ristin armoa, ainoastaan Jumalan anteeksiantoa, tarvitsee julistaa. Se riittää.

Toisaalta sana ”just” voi myös tarkoittaa ”oikeudenmukainen.” Tässä merkityksessä nimi ilmaisisi liberaalia painotusta: vain oikeudenmukaisuus, työtä ja vaikuttamista sen edistämiseksi, riittää. Ei tarvitse julistaa Kristuksen evankeliumia tai ristiä. Oikeudenmukaisuuden vaatimus, johon Miika 6:8 viittaa, on kuitenkin äärimmäisen suuri, jopa mahdoton haaste ja raskas lain sana. Joudumme myöntämään, että tahtoa on, mutta meistä ei ole siihen. Ilman armoa oikeudenmukaisuus muuttuu julmaksi vaatimukseksi, murskaavaksi taakaksi.

On olemassa kolmas tie, jota aidosti kokonaisvaltainen lähetys ja kristinusko on aina elänyt todeksi: evankeliumin armo on oikeudenmukainen armo. Koska Jumala tekee syntisestä vanhurskaan ja toimii oikeudenmukaisesti, lähetyksen tulisi sekä julistaa ristin armoa että työskennellä oikeudenmukaisemman maailman puolesta. Jeesus oli juuri tämän ”just mercy” asialla, hän kutsuu meitä samaan. Tätä haluamme Lähetysyhdistys Kylväjässä edistää, tämän äärellä olemme valmiita yhteistyöhön Jumalan valtakunnan ja evankeliumin hyväksi.

 
Kylvaja artikkelibanneri