Elämäntaito: Aatelisnaiset auttajina – kolme tarinaa siitä, miten ylhäiset syttyivät diakonialle

Voiko kristitty olla sotilas?

 

Raimo Lappi on joutunut monesti vastaamaan kysymykseen

– Langenneessa maailmassa asevoimia ja puolustusvoimia tarvitaan ulkoisen turvallisuuden vuoksi. Jos meillä ei ole omia puolustusvoimia, historia on opettanut, että silloin vallan ottavat vieraat. Tyhjiötä ei ole, everstiluutnantti evp Raimo Lappi sanoo.

Muun muassa Mikkelin sotilasläänin esikuntapäällikkönä palvellut Raimo Lappi muistuttaa, että Raamatusta ei löydy kehotusta luopua sotilaan ammatista. Esimerkiksi Jeesus kohtasi sadanpäämiehen ja ihaili tämän uskoa. Hän ei kehottanut luopumaan miekasta. Myös Cornelius oli uskova sotilas.

– Suomessa uskovat miehet olivat rintamalla, jotkut aseettomissa tehtävissä. Puolustusvoimien hengellisessä työssä tunsin käytännössä kaikki, jotka kävivät hengellisillä päivillä. Kohdalleni osui vain kaksi, joille asekysymys oli ongelma.

Kirkkorekry neliöb. 29.4.-12.5.

Asevoimat hallituksen alaisuudessa

Raimo Lappi pitää kuitenkin hyvänä, että Suomessa on vaihtoehtona aseetonkin palvelu. Itse hän opettaa, että uskovalle on normaalia puolustaa aseellisesti maan oikeusjärjestystä ja itsenäisyyttä tarpeen vaatiessa.

– Suomen demokratiassa on se hyvä puoli, ettei meillä ole, eikä historian aikana ole ollut yksityisarmeijoita, sillä ne aiheuttavat ongelmia. Meillä armeija on hallituksen alainen joukko. Näin oli toisen maailmansodankin aikana. Kun taisteltiin Neuvostoliittoa vastaan, oltiin saksalaisten rinnalla, mutta hallituksen päätöksellä käännyttiin saksalaisia vastaan sodan loppuvaiheessa. On tärkeää, että asevoimat ovat hallituksen käsissä, Lappi toteaa.

Yhteiskunnan ja yksilön taso

Mutta sanoohan Jeesus: ”Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan kaatuu.” Eikö tällä voi perustella kielteistä kantaa asevoimiin?

– Perustelu on väärä. Jeesus ei sanonut sitä yleisellä tasolla, vaan hän varoitti Pietaria. Jos Pietari olisi alkanut taistella miekan voimin, Jeesus olisi ollut kapinallisliikkeen johtaja. Hän halusi sen sijaan olla vapaaehtoinen uhri.

Lappi selittää myös Vanhan testamentin käskyä ”Älä tapa”.

– Se voidaan kääntää myös sanoin ”älä murhaa”. Kenelläkään ei ole yksilönä lupaa ottaa oikeutta omiin käsiinsä ja tappaa toista ihmistä. Kymmenen käskyä, myös tämä kielto, löytyy Toisen Mooseksen kirjan 20. luvusta. Heti seuraavassa luvussa puhutaan kuitenkin kuolemanrangaistuksesta. Jumala antoi peräkkäin käskyn ”Älä tapa”, ja seuraavassa luvussa hän määrää kuolemanrangaistuksen. Miksi? Lappi kysyy.

– Siksi, että ”Älä tapa” on käsky yksilölle, mutta laillisella yhteiskunnalla kuten poliisilla ja asevoimilla on valta ”käyttää miekkaa”. Näin myös apostoli Paavali opettaa Roomalaiskirjeen 13. luvussa, Raimo Lappi vastaa.

Lue lisää Raimo ja Ulpu Lapin hengellisestä kutsumuksesta tämän viikon Uudesta Tiestä (33/2011).