Saavatko Saudi-Arabian kristityt lisää elintilaa?

Saudi-Arabian naiset ovat hiljattain saaneet oikeuden muun muassa ajaa autoa. Kuva: World Watch Monitor

Poliittinen ilmasto tiukasti islamilaisessa Saudi-Arabiassa on muuttumassa nopeasti. Kruununprinssi modernisoi maatansa päättäväisesti ja puhuu jopa siirtymisestä kohti maltillisempaa islamia.

Kruununprinssi Mohammad bin Salman on ponnistellut nostaakseen Saudi-Arabian profiilia kansainvälisesti ja paikallisesti: Hän on avannut elokuvateattereja, sallinut naisten ajaa autoa, vierailla urheilutapahtumissa, jättää miehensä ja jopa liittyä armeijaan. Prinssi on aloittanut myös taistelun korruptiota vastaan. Hiljattain antamassaan puheessa tuleva kuningas julkisti lisäksi suunnitelmansa fundamentalistisen wahhabi-islamilaisen teologian korjaamiseen. Suuntaus on ollut vallalla Saudi-Arabiassa 40 vuoden ajan. Prinssin kriitikot sanovat, että kruununprinssi yrittää keinolla millä hyvänsä tehdä Saudi-Arabiasta alueen hallitsevan valtion – myös osallistumalla verisiin sotiin Syyriassa ja Jemenissä.

Saudi-Arabiassa sunni-islam on vallitseva uskonto. Muilla uskonnoilla ja uskonnollisilla suuntauksilla ei ole maassa liikkumatilaa:  Kristillisiä kirkkoja ei sallita eikä kristillisiä symboleja. Ulkomaalaiset kristityt saavat periaatteessa järjestää pienimuotoisia tapaamisia. Toisinaan niihin tehdään kuitenkin iskuja. Saudeille kristityksi kääntyminen on lähes mahdotonta. Islamista luopumisesta on rangaistuksena kuolemantuomio. Uskoontulleen on pidettävä kääntymyksensä salaisuutena omalta perheeltäänkin sen pelossa, että hänen sukulaisensa vievät hänen omaisuutensa tai pahoinpitelevät tai jopa tappavat hänet. Valtavan sosiaalisen paineen vuoksi harvalukuisen saudikristittyjen joukon on vaikea kokoontua yhteen.

Perheniemi Rohkaisun voima

Kansainvälisen Open Doorsin työntekijä puhui kolmen ulkomaalaistaustaisen kristityn kanssa Saudi-Arabiassa siitä, mitä mieltä he olivat maassaan käynnissä olevista muutoksista.

Yksi kristityistä kertoi: ”Jotkut ihmiset ovat aiempaa avoimenpia kristilliselle viestille, mutta toiset radikalisoituvat. Olemme tienristeyksessä. Parhaassa tapauksessa saamme aikaan suuren muutoksen ja enemmän vapautta tähän maahan. Jos epäonnistumme, Saudi-Arabia saattaa olla seuraava Jemen. On siis odotettavissa joko valtava hengellinen herätys tai yksi historian suurimmista verilöylyistä.”

Haastateltava lisäsi, että poliittiset muutokset ovat siirtäneet huomiota pois Saudi-Arabian kristityistä.

”Kristityt ovat planktonia verrattuna valaisiin, joita nyt metsästetään. Niin kauan kuin kristityt pitävät päänsä alhaalla eivätkä aikaansaa sitä, että heistä raportoidaan hallitukselle, he saavat olla rauhassa.”

Toinen ulkomaalainen kristitty, intialainen pastori, kertoi, että kristittyjen elämä on muuttunut helpommaksi sen jälkeen kuin Muttawahilta, Saudien uskonnolliselta poliisiosastolta, riisuttiin vuonna 2016 valta tehdä pidätyksiä.

”Aiemmin kukaan ei voinut kantaa Raamattua mukanaan kadulla joutumatta pidätetyksi ja ahdistelluksi, nyt voimme. Ei-kristitylle oli myös hyvin vaarallista vierailla kristittyjen kokouksessa, mutta nyt heillä on vähemmän pelättävää.”

Kolmas kristitty paljasti olevansa pessimistinen kruununprinssin uuden politiikan suhteen.

”Muutos voi johtaa sekasortoon. Kukaan ei tiedä, mitä tapahtuu, jos suuret ihmisjoukot alkavat kokea itsensä hylätyiksi omassa maassaan. Sen sijaan sortava uskonnollinen järjestelmä saattaa herättää ihmiset kysymään kysymyksiä. Mitä tapahtuukaan Iranissa nyt: mitä enemmän kristittyjä sorretaan, sitä enemmän kirkko näkyy kasvavan. ”

Haastateltavan mukaan monet saudit ovat jo kääntäneet selkänsä ankaralle, fundamentalistiselle islamille. He käyvät silti yhä moskeijassa rukoilemassa, koska se on kulttuurinen käytäntö. Hänen mukaansa saudit eivät kuitenkaan etsi kristinuskon Jumalaa, vaan rakentavat itselleen sekulaarimpaa elämäntapaa.

Lähde: World Watch Monitor