Nenäpäivä on vuoden merkittävin varainhankinnan tempaus ainakin Fidassa ja Suomen Lähetysseurassa

 

Nenäpäivän suora tv-lähetys herätti suomalaiset auttamaan. Kuva: Riikka Vaahtera

Yksi ilta, marraskuun kahdeksas, toi yhdeksälle hyvää tekevälle järjestölle yhteensä yli kahden miljoonan euron lahjoituspotin, jolla ne auttavat maailman lapsia. Nenäpäivä-kampanja jatkuu yhä.

Nenäpäivän tuotto jaetaan tasan yhdeksän järjestön kesken.

– Järjestöt saavat noin 200 000 euroa vuosittain. Tämä on todella merkittävä summa Fidalle. Se mahdollistaa monen heikoimmassa asemassa olevan lapsen koulunkäynnin sekä usean perheen toimeentulon, kun niille annetaan koulutusta esimerkiksi viljelymenetelmien parantamisesta, kertoo Fidan varainhankinnan päällikkö Maija Granlund.

Sansa syyskeräys artikkelin alle

Fida on Suomen helluntaiseurakuntien omistama järjestö.

Grandlund kertoo, että kaikki Nenäpäivän järjestöt antavat panoksensa Nenäpäivän viestintään sekä osallistuvat mm. lipaskeräysten ja tempausten järjestämiseen.

– Tänä vuonna Nenäpäivä näkyi varsinkin Fida secondhand -myymälöissä, joissa Nenäpäivän neniä myytiin paljon ja jaettiin kampanjasta tietoa. Joensuussa Fida oli mukana järjestämässä muotinäytöstä Nenäpäivän hyväksi.

– Olemme olleet ilolla mukana kampanjassa ja kiitollisia kaikille lahjoittajille, jotka ovat antaneet omastaan.

Tietoisuuden lisäämiseksi

Myös Suomen Lähetysseuralle Nenäpäivä on erittäin tärkeä tempaus:

– Ei pelkästään taloudellisesti, vaan myös siksi, että suomalaiset ymmärtäisivät maailman lasten arkea. Valitettavasti lasten hätä nousee vain harvoin otsikoihin, toteaa varainhankinnan päällikkö Hanna Hokka Suomen Lähetysseurasta.

– Järjestömme työ saa Nenäpäivän ansiosta valtakunnallista näkyvyyttä.

Hokka lisää, että myös monet seurakunnat järjestävät erilaista toimintaa Nenäpäivän hyväksi.

Nenäpäivällä on jatkuvasti voimassa oleva keräyslupa ja maailman lapsia voi tukea kuukausilahjoittajanakin.

Nenäpäivän varoilla tuetaan mm. lasten koulunkäyntiä, torjutaan tappavia tauteja ja suojellaan tyttöjä sukuelinten silpomiselta.

Taustalla säätiö

Kampanja sai alkunsa vuonna 2004, jolloin Kirkon Ulkomaanapu oli mukana perustamassa Nenäpäivä-säätiön edeltäjää Ylen Hyvä Säätiötä yhdessä Suomen Punaisen Ristin, Unicefin ja Ylen kanssa.

Vuonna 2007 mukaan liittyivät mm. Fida ja Suomen Lähetysseura.

Nykyään Yle tukee Nenäpäivää ohjelmatoiminnallaan. Marraskuisessa, suorassa Nenäpäivä-lähetyksessä keräystulosta kerryttivät nimekkäät artistit, huumori sekä koskettavat tositarinat Nenäpäivän avustuskohteista Keniasta, Myanmarista ja Burkina Fasosta.

Tuon yhden illan aikana suomalaiset lahjoittivat Nenäpäivä-keräykseen yli kaksi miljoonaa euroa, ja summa yhä kasvaa.

Ylen suoran Nenäpäivä-lähetyksen lisäksi kampanja näkyi muissakin Ylen ohjelmissa.

YleX Aamun Ville “Viki” Eerikkilä ja Juuso “Köpi” Kallio keräsivät 41 tunnin Naurumaraton-lähetyksen aikana 176 548 euron lahjoitussumman.

Puoli seitsemän -ohjelman Mikko Kekäläinen paini suorassa lähetyksessä olympiamitalisti Marko Asellin kanssa. Ohjelma keräsi 187 000 euron potin.

Viime vuonna potti nousi Nenäpäivän jälkeen reilulla 400 000 eurolla, kun koululuokat, harrastus- ja työporukat tallettivat tempauksissa kerätyt varat Nenäpäivälle.

Nenäpäivässä mukana olevat järjestöt kuuluvat Nenäpäivä-säätiöön.

Keräyskulut katetaan kerätyillä varoilla.