Miksi Jumala haluaisi rajoittaa ihmisen seksuaalisuutta? Pekka Arvio ryhtyi tutkimaan ja löysi yllätyksen

 
Kolme puolialastonta naista on kietoutunut veistoksellisesti yhden ja saman miehen ympärille tummanpuhuvassa kuvassa, johon kuitenkin kajastaa valonsäde taivaasta.

Sigmund Freudin oppilas, itävaltalainen psykiatri Wilhelm Reich on esittänyt tunnetussa teoriassaan, kuinka usko Jumalaan voidaan murtaa tehokkaalla tavalla vapauttamalla ihminen seksuaalisesti. Kuva: Shutterstock

Hämeenlinnalainen hammaslääkäri Pekka Arvio ryhtyi kolme vuotta sitten pohtimaan käsitystään Jumalasta olentona, joka haluaa rajoittaa ihmisten seksuaalista käyttäytymistä.

– Jumala on rationaalinen toimija. Jos hän rajoittaa ihmisen seksuaalisuutta, hänellä täytyy olla siihen mielekäs syy ja perustelu.

Arvio ryhtyi pohtimaan, mikä Raamatussa on aikaan sidottua ja mikä ei.

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

– Jeesus kumosi monia Mooseksen lain määräyksiä, mutta ei niitä, jotka liittyvät moraalilakiin. Kirkon opetus on ollut aina, että koko Raamattu Paavalin kirjeitä myöten on Jumalan puhetta kaikkien aikojen kristityille kaikkialla.

Samasta kirjasta hän luki myös, että Jumalan pyhyyden edessä ei ole kysymys onnistumisesta tai epäonnistumisesta vaan armosta.

Arvio on Hämeenlinnan seurakunnan kirkkovaltuutettu, seurakuntaneuvoston jäsen sekä kaupunginvaltuuston varavaltuutettu.

Näissä yhteisöissä keskusteluilmapiiri on Arvion mukaan kunnioittava, vaikka kaupunginvaltuustossa kaikki eivät hänen perinteisiä kristillisiä näkemyksiään enää ymmärräkään.

Voidakseen perustella itselleen ja ihmettelijöille kantojaan hän ryhtyi selvittämään, mitä antiikin maailmassa ja erityisesti gnostilaisuudessa sekä varhaisessa kirkossa opetettiin seksuaalisuudesta. Löydöt hämmästyttivät.

– Varhaisen kirkon kristityt kamppailivat ihan samojen asioiden kanssa.

Pekka Arvio katsoo kameraan kädessään avonainen kirja.
Pekka Arvio opiskeli eläkkeelle jäätyään teologiaa ja käy puhumassa seurakuntien tilaisuuksissa monenlaisista aiheista. Kuva: Danielle Miettinen

 

Ajankohtainen Augustinus

Arvio löysi 300-luvulla syntyneen kirkkoisä Augustinuksen teoksesta Jumalan valtio katkelman, jonka ajankohtaisuus hätkähdytti. Augustinus kirjoitti, että ”pakanalliset uskonnot julistavat vapautusta Luojan asettamista luomakunnan rakenteista ja ihmisen sulautumista osaksi jumaluutta. Ihminen pyritään vapauttamaan syyllisyydestään häivyttämällä sukupuoliero ja murentamalla aviouskollisuuden merkitys”.

– Tämän pakanuuden alkuseurakunta voitti ja tästä kehittyi länsimainen sivistys.

Gnostilaisen Tuomaan evankeliumin mukaan jokainen nainen, joka tekee itsensä mieheksi, pääsee sisälle taivasten valtakuntaan. Gnostikot ajattelivat, että sukupuolet yhdistyvät Jumalassa ja että heidän oppinsa edusti alkuperäistä sukupuolisuutta ja seksuaalisuutta.

– Sukupuolineutraaliutta ajavan ideologian juuret ovat antiikin androgyynisessa ihanteessa.

”Alkuseurakunta voitti ja tästä kehittyi länsimainen sivistys.”

1700-luvulla kristillisen ihmiskäsityksen haastoi järkeä ja tietoa korostava valistus. Aikakauden suuri filosofi Jean-Jacques Rousseau esitti, että pahuus ja kärsimys johtuvat sivistyksen asettamista rajoituksista ja moraalisäännöistä. Kun ihminen kehittyy älyllisesti ja moraalisesti hän löytää itsestään alkuperäisen ”jalon villin”.

Marksilaisuus puolestaan yritti luoda uuden ihmisen vallankumouksen avulla. Kapitalismi ja kristinusko olivat orjuuttaneet ja vieraannuttaneet ihmisen, joka oli luonnostaan hyvä ja vapaa.

– Marksilaisuuden tavoitteena oli palauttaa alkuperäinen ihminen, Arvio sanoo.

Karl Marxin aatetoveri Friedrich Engels piti moniavioisuutta ja ryhmäavioliittoja alkuperäisinä perhemuotoina. Myöhemmin marksilaisuuden uudemmat teoreetikot alkoivat muokata kommunistisia ihanteita sellaisiksi, että ne sopivat kristillisen kulttuurin murtamiseen.

– Myös meidän aikamme marksistien tavoitteensa on saada vaikutusvaltaa kirkoissa, oppilaitoksissa ja tiedotusvälineissä.

Arviolla on sana sanottavana myös psykoanalyysin isästä Sigmund Freudista:

– Hän ei ole enää kovin ajankohtainen, mutta yksi hänen ajatuksistaan on jäänyt elämään: seksuaalisen täyttymyksen saavuttaminen on onnellisuuden edellytys.

 

Hallitsevan luokan sortoa

Freudin oppilas, itävaltalainen psykiatri Wilhelm Reich puolestaan esitti, että perinteinen perhemalli ja kirkko ovat hallitsevan luokan sorron välineitä.

– Reichin mukaan usko Jumalaan voidaan murtaa vapauttamalla ihminen seksuaalisesti.

Arvio näkee suomalaisen yhteiskunnallisen arvomuutoksen takana juonteita antiikin gnostilaisuudesta aina moderniin intersektionaaliseen feminismiin.

– Valtavirtaa on ajatella, että sukupuoli ei perustu biologiaan vaan kokemukseen, ihminen ei ole luomisen vaan evoluution aikaansaannos ja ihmisen identiteetti on jatkuvasti muuttuva kollektiivisen prosessin tulos.

”Meillä on vielä yhden sukupolven verran aikaa korjata suuntaa.”

Arvion mielestä käynnissä on arvojen taistelu, jonka tavoitteena on yhteiskunnan peruspilareiden murtaminen, juutalaiskristillisen moraalin tuhoaminen sekä perinteisen avioliiton ja perhemallin hylkääminen.

– Harvardin yliopiston sosiologian tutkijana toimineen Carle C. Zimmermanin mukaan kulttuurien nousun ja rappeutumisen selittävin tekijä on perhe.

Britannialainen sosiaaliantropologi J. D. Unwin tutki laajan aineiston pohjalta seksuaalisen vapautumisen yhteiskunnallisia vaikutuksia. Hän huomasi, että yhteiskunnan romahtamista edelsi kolme sukupolvea aikaisemmin tapahtunut seksuaalinen vapautuminen.

Miksi Jumala siis Arvion mielestä haluaisi rajoittaa ihmisen seksuaalista käyttäytymistä?

– Koska lisääntynyt vapaus tällä alueella heikentää yhteiskunnan elinvoimaisuutta eikä vapaus lisää ihmisten onnellisuutta. Historia ja monet tutkimukset osoittavat tämän. Meillä on vielä yhden sukupolven verran aikaa korjata suuntaa.