Ihmisiä ja ilmiöitä: Venäjän hyökkäys karisti Timo Soinista EU-kriittisyyden: ”Ennen katsoin tahallaan sivuun, kun sopi agendaan vetää turpaan”

Miikka Ruokanen kyseenalaisti ”ikään kuin” -uskon

 

Miika Ruokanen herättää kirkolliset piirit keskustelemaan. Kuva: Pia Tiusanen

– Onko tulevaisuudessa enää uskonnonvapautta niille, jotka pitäytyvät Raamatun mukaiseen oppiin esimerkiksi kristillisestä avioliitosta, kysyy Miikka Ruokanen.

Teologian professorin esitelmästä Lapuan hiippakunnan synodaalikokouksessa syntyi kirkollisissa piireissä pieni kohu, ja keskustelu verkossa jatkuu edelleen.

Effata – alati uudistuva kirkko -liikkeessä aktiivisena toimijana oleva Ruokanen teki puheessaan perusteellisen analyysin länsimaisen kristillisyyden tilasta.

Ruokasen mukaan länsimaisessa teologiassa huomio on kiinnittynyt kokonaan maallisiin teemoihin.

Perheniemi neliöb. 1.9.- MJa

– Raamattuun suhtaudutaan hyvin ujosti ja välttelevästi. Raamatun teologinen käsitteistö halutaan kääntää kokonaan sekulaarille kielelle, Ruokanen analysoi puheessaan.

”Kristinusko on aineellinen uskonto”

Ruokanen kiinnitti puheessaan huomiota tänä aikana yhä useammin ilmenevään ”ikään kuin” -uskoon.

– Uskomme näennäistyy, jolloin Jumalakin tuli vain näennäisesti ihmiseksi. Tällainen on uskoa ”ikään kuin” tosiin asioihin, jotka eivät aivan oikeasti olekaan totta. Eivät ainakaan samassa merkityksessä, miten pidämme useimpia maailman ilmiöitä tosina, Ruokanen selventää.

Ruokanen pitää tällaista teologisesti kyseenalaisena ajattelutapana.

– Tämä on vastakohta sille alkuperäiselle realismiin pohjautuvalle ajattelutavalle, jonka mukaan Jumala on Jeesuksessa Kristuksessa astunut ihmisyyteen, lihaan, historiaan, konkreettiseen aineelliseen maailmaan yhdistääkseen meidät katoamattomaan elämäänsä. Jumalan pojan inkarnaatioon perustuva kristinusko on erittäin aineellinen, materiaalinen uskonto, Ruokanen lataa.

Puheessaan Ruokanen painotti, että kristinuskon väitteet ovat tosia totuuden ja tiedon kaikilla eri tasoilla.

– Eksegeetit, jotka erottavat faktat ja niiden uskonnollisen merkityksen, valitsevat heille sopivan, mutta filosofisesti kyseenalaisen mallin raamatuntulkintansa ja kristinuskon ylimmäksi normiksi.

Nettisivustoilla www.effataliike.fi voi tutustua Miikka Ruokasen innoittamaan Effata -kansanliikkeeseen ja allekirjoittaa ohjelman.

Lue Kirsi Rostamon kolumni aiheesta.