Lukutaito nostaa tietämättömyydestä

 
Tansanialainen Rahel Mgonja, 51 vuotta.

Lukutaito voi tuoda yksilön elämään suuren muutoksen vielä aikuisiälläkin. Pipliaseuran lukutaitoluokilla naiset oppivat lukemaan ja lukutaitoiset vanhemmat pystyvät edelleen kannustamaan lastensa koulunkäyntiä ja opiskelua.

Tansaniassa Tabuhotelin kylässä, Dodomasta pääkaupunkiin Dar es Salaamiin johtavan valtatien kupeessa, on alkanut lukutaitoluokka. Luokka, jossa opettajat ovat nuorempia kuin monet oppilaista ja jossa lukemisen motivaatiot ovat monenlaisia.  

Joku tahtoo oppia ymmärtämään lasten koulusta tulevia viestejä, toinen lukea aviomiehensä kirjeitä, kolmas taas tahtoo syventyä Raamattuun itsenäisesti. Oppilaita yhdistää se, että he ovat naisia, jotka eivät koskaan päässeet lapsena kouluun.  

Kalajoen Krist. opisto Neliöb. 8.-21.4.

– Lapsena en päässyt kouluun, koska vanhempani olivat paimentolaisia. Kun näin muiden lasten menevän kouluun, minusta tuntui pahalta, sillä en itse päässyt mukaan, kertoo Rahel Mgonja, 51. 

Mgonja rohkaistui opettelemaan lukemaan aikuisiällä, kun hän kuuli tutuilta naisilta, mitä kurssilla tapahtuu. Lukutaitoryhmästä valmistuminen on ollut hänelle suuri onnistuminen. 

– Alussa opiskelu oli vaikeaa, mutta nyt osaan jo lukea myös vaikeita ja pitkiä sanoja. Pystyn lukemaan suahilinkielistä Raamattua, Mgonja iloitsee.  

Lukutaidottomuus syrjäyttää

Syitä sille, miksi erityisesti naiset ovat lukutaidottomia, on monia. Jos perheen pitää valita, kuka lapsista saa opiskella, valitaan usein poika, koska tyttären tehtäväksi nähdään äitiys. Lapsia tarvitaan kodin töissä, ja jos koulunkäyntiä ei pidetä tärkeänä, on lapsista kotona enemmän hyötyä kuin koulussa. Joskus voi käydä niinkin, että koulussa annetaan opetusta vain sellaisella kielellä, jota lapsi ei ymmärrä, ja opintie jää siksi kesken. 

Lukutaidottomat vanhemmat eivät ymmärrä, mistä kaikesta he sulkevat lapsensa ulkopuolelle.  

Kyläyhteisö lämpeni hiljalleen

Lukutaito voi tuoda yksilön elämään suuren muutoksen vielä aikuisiälläkin, mutta näköala parempaan tulevaisuuteen voi puuttua. Tabuhotelin kylässä ei ensin ymmärretty, mitä hyötyä lukutaitoluokasta olisi. 

– Kun työ lähti käyntiin ja saimme opettajat ja ihmiset saatiin oppimaan, motivaatio muissakin kasvoi. Nyt lukutaito-opiskelu vetää ihmisiä, he haluavat mukaan oppimaan, kertoo pastori Baltazari Filipo Msigwe. 

Kylässä käynnistyi viime syksynä kolmas lukutaitoluokka. Lukemaan opetellaan kyläläisten omalla äidinkielellä, kaguluksi. Vielä toistaiseksi jumalanpalveluksissa luetaan Raamattua pääkielellä suahililla, mutta kagulunkielinen Raamattu on valmistumassa ja julkaistaan vielä tänä vuonna.  

Raamattu kagulun kielellä motivoi seurakuntalaisia entisestään lukemisen opettelussa. 

– Saarnaan suahiliksi, mutta kun haluan painottaa jotain erityisesti, vaihdan kagulun kielelle, jotta kaikki ihmiset varmasti ymmärtäisivät. Kun kagulunkielinen Raamattu valmistuu, tulemme käyttämään sitä, pastori Balthazari sanoo. 

Opettajat löytyivät omalta kylältä

Tabuhotelin kylän opettajat Mfisu Yoram ja Julia Senyagua ovat molemmat syntyperäisiä kylän asukkaita. Opettajina he ovat toimineet nyt kolme vuotta. 

– Useimmat kylämme naisia ovat lukutaidottomia, meillä on intohimo saada heidät oppimaan, Mfisu ja Julia kertovat. 

Kysyttäessä, miten lukutaito on muuttanut kylän naisten elämää, on vastaus pitkä ja polveileva, Raamatun lukemisesta sukulaisten kanssa yhteyden pitämiseen. Tärkeintä on kuitenkin se, että maailma avautuu.  

– Lukutaito auttaa ihmisiä nousemaan tietämättömyydestä. Lukutaitoiset vanhemmat pystyvät kannustamaan lastensa koulunkäyntiä ja opiskelua, koska ovat nähneet ja kokeneet omalla kohdallaan lukutaidon hyödyt, Julia summaa.

Lukutaitoa naisille AfrikassaAfrikkalaisia naisia värikkäissä vaatteissa kirjojen kanssa. Teksti: Piplia. Lukutaitotyö.

Pipliaseuran Lukutaitoa naisille Afrikassa -ohjelma ulottuu 13 Afrikan vähemmistökielelle Etiopiassa, Keniassa, Malawissa, Namibiassa ja Tansaniassa. Ohjelman myötä 20 000 naista oppii lukemaan. Tähän mennessä lukutaitoluokan on käynyt yli 8 000 naista.

 

Rukoustasi tarvitaan!

  1. Rukoile lukutaitoluokkien oppilaiden puolesta, että he saisivat mahdollisuuden käydä luokan loppuun asti ja oppisivat lukemaan. 
  2. Rukoile tulevien oppilaiden puolesta, jotta kaikilla olisi mahdollisuus päästä kouluun oppimaan uusia asioita omalla äidinkielellään.
  3. Rukoile Pipliaseurojen puolesta, että työhön lukutaitoluokkien parissa löytyvät oikeat tekijät.

Tämä artikkeli on julkaistu Piplia-lehdessä 3/22

 
Pipliaseura artikkeliban. 21.3.-