Lähetystyötä suunnattava yhä vahvemmin Aasian suurkaupunkeihin

 

Kansainvälinen evankeliointiryhmä M18 kertoi Medialähetyspäivillä intialaisen radiokuuntelijan tarinan draaman ja tanssin keinoin. KUVA: Ari Suomi

Maailmassa on 400 yli miljoonan asukkaan ”megakaupunkia”. Jo nyt yli puolet ihmisistä asuu kaupungeissa, ja määrä kasvaa koko ajan. Kymmenestä maailman suurimmasta kaupungista seitsemän sijaitsee Aasiassa.
Tänä viikonloppuna Hyvinkäällä vietettävillä Medialähetyspäivillä on puhuttu suurkaupungeista ja erityisesti Aasian suurkaupungeissa tehtävästä kristillisestä mediatyöstä. Samalla on juhlittu Medialähetys Sanansaattajien 40-vuotispäivää.

– Kun ottaa huomioon, että 83 prosenttia maailman ei-kristityistä asuu Aasiassa, on selvää, että myös lähetystyötä on yhä vahvemmin suunnattava Aasian suurkaupunkeihin. Niistä maailman 55 maasta, joiden väestöstä alle kymmenen prosenttia on kristittyjä, 44 sijaitsee Aasiassa, medialähetysjohtaja Juha Auvinen totesi.

Radiolähetysjärjestö Far East Broadcasting Companyn (FEBC) seniorineuvonantaja Frank Gray pohti haasteita, joita niin kaupungistuminen kuin uusi mediateknologiakin antavat kristityille: Kuinka tavoittaa ihmiset, kun kanavia on niin paljon? Kuinka puhutella ihmisiä, jotta he kiinnostuvat ja haluavat kuulla lisää? Ja kuinka tavoittaa nuoret, joiden tapa kommunikoida on erilainen kuin vanhempiensa?

Kalajoen Krist. opisto Neliöb. 8.-21.4.

Medialähetystyö muuttuu, tavoite on ennallaan

Medialähetyspäivillä puhuneet erimaalaiset ja eri järjestöjen edustajat olivat samaa mieltä radion merkityksestä, vaikka mediamaailma muuttuu ja etenkin digitaalinen teknologia kehittyy vauhdilla.

Länsieurooppalaisten ja pohjoisamerikkalaisten parissa hiljattain tehdyn tutkimuksen mukaan ihmiset käyttävät erilaisten audiomateriaalien kuunteluun keskimäärin 2 tuntia 45 minuuttia päivästä. Tästä ajasta puolet kuluu radion parissa. Yli 18-vuotiaista 77 prosenttia kuuntelee yhä radiota.

– Vaikka ihmiset ovat kiinnostuneita uudesta teknologiasta, radio kuuluu yhä arkeen. Autossa esimerkiksi kuunnellaan autoradiota. Digitalisoituminen edellyttää medialähetystyön tekijöiltä uudenlaista ajattelutapaa, mutta työn tavoite on ennallaan: saada ihmisiä uskomaan Jeesukseen, muistutti maailman suurimman kristillisen medialähetysjärjestön TWR:n pääjohtaja Lauren Libby.

Myös FEBC:n Frank Gray ja TWR:n Euroopan-johtaja Felix Widmer vakuuttivat, että radiolla on edelleen oma tärkeä paikkansa. Esimerkiksi Aasian maaseudulla moni on yhä riippuvainen radioviestinnästä. Toisaalta varsinkin suurkaupungeissa radiota kuunnellaan yhä enemmän mobiililaitteilla.

Mediakentän muuttuminen on vaikuttanut ihmisten ajattelutapaan. Myös kristillisessä mediatyössä on Felix Widmerin mukaan siirryttävä perinteisestä yleisöajattelusta yhteisöajatteluun. Ihmiset tavoittaa parhaiten, kun menee sinne, missä he ovat ja osallistuu keskusteluun heidän kanssaan.

– Eivät opetuslapsetkaan antaneet kaivolla olevalle naiselle Jeesuksen käyntikorttia ja kehottaneet häntä menemään Jeesuksen luo. Jeesus tuli itse kaivolle, hän keskusteli naisen kanssa eikä saarnannut ulkopuolelta. Ratkaisevaa ei ole se, mitä mediaa käytämme, vaan sisältö ja tapa, jolla lähestymme ihmisiä, Felix Widmer sanoi.

 

 
Sansa artikkeliban.12.2.- MJa