Ihmisiä ja ilmiöitä: Nina Åström palaa halusta kertoa Jeesuksesta

Kuka on kaikkien aikojen kirkkoäiti?

 

Pyhä Augustinus ja Monica (Ary Scheffer

Tulevana sunnuntaina vietettävän äitienpäivän kunniaksi Seurakuntalainen.fi kysyi kolmelta vaikutusvaltaiselta teologilta, kuka on kirkkohistorian merkittävin nainen.

Voittajia löytyi yhtä paljon kuin äänestäjiäkin.

Itä-Suomen yliopiston kirkkohistorian professori Matti Kotirannan mieleen tulee ensin benediktiininunna Hildegard Bingeniläinen keskiajalta.

 

– Oma suosikkini teologian historiasta on kuitenkin naismystikko Avelan Teresa tai kuten suomessa on tullut tavaksi kirjoittaa Teresa Avilalainen. Hänen hengellinen testamenttinsa Sisäinen linna on kristillisen rukouselämän ja mystiikan merkittävimpiä opaskirjoja, Kotiranta perustelee.

SEKL neliöb. 7.-13.10.

”Marian kohtu oli ensimmäinen kirkko”

Uskonnonfilosofian väitöskirjaansa valmisteleva teologian maisteri Soili Haverinen toimii ”herätyskristittyjen naisteologien” Priscilla-yhdistyksen varapuheenjohtajana ja mediavastaavana. Haverinen äänestää kirkon voimanaiseksi Jeesuksen äitiä Mariaa.

– Ellei hän ole liian varhainen. Jeesuksen äidin tehtävä on ilman muuta kirkkohistorian kannalta ratkaisevin. Oikeastaan hänen kohtunsa on ensimmäinen kirkko, jossa Sana tuli lihaksi, Haverinen pohtii

Luther-säätiön vs. dekaani Esko Murto nostaa puolestaan esiin yllättävän hahmon.

– Kirkkoisä Augustinuksen äiti Monica. Meillä ei olisi kirkkoisä Augustinusta ilman hänen äitiään. Enkä tarkoita vain biologisessa mielessä Augustinuksen synnyttämistä, vaan myös äidin uskoa. Monica oli kristitty, Murto sanoo.

 

 
Artikkelibanneri perussanoma