Ihmisiä ja ilmiöitä: Pastori Matti Hernesaho: ”Jeesus ei ole teinipojille mikään vitsi” Hyvät: Arabien parissa lähetystyötä tekevä Aaron Ibrahim kertoo miten tehdä vaikutus muslimeihin: ”Elä niin kuin opetat”

Kristillisen median haaste: Miten tavoittaa nykyihminen yhteiskunnan murroksessa?

 

Suomessa on monia kristillisiä mediasisältöjä tuottavia tv- ja radiokanavia ja kustannus- ja lehtitaloja. Niillä on oma tärkeä tehtävänsä, mutta yhteiskunnalliset ja kulttuuriset muutokset haastavat miettimään uusia toimintatapoja

Ajassa-ohjelmassa vierailevat TV7:n perustaja Martti Ojares sekä Kristillinen Media Oy:n toimitusjohtaja Sami Jalonen pohtivat kristillisen median ydintehtävää.

– Jokaisen pitäisi miettiä kohdallaan, missä viettää ikuisuuden, kun elämä päättyy. Tämä on kysymys, johon kristillisen median pitää vastata, Martti Ojares sanoo.

Dei, retroäijät, neliöb. 18.-24.6.

Radio Dein tehtävä toimitusjohtaja Sami Jalosen mukaan on luoda yhteyttä sekä kertoa Jeesuksesta ja Raamatun sanomasta taidokkaasti.

– Käsittelemme vieraiden kanssa niitä aiheita ja teemoja, jotka koetaan tärkeiksi kristillisen opin ja Raamatun näkökulmasta. Uskomme, että sillä on oma funktionsa sanoman eteenpäin viemisessä.

– Tutkimustiedon mukaan kristillinen arvopohja elämässä eli usko Jeesukseen lisää elämänlaatua. Se on asia, joka pitäisi tuoda paljon vahvemmin esiin, Jalonen sanoo.

Massamediasta yksilökeskeisyyteen

Yksilökeskeisyyden lisääntyminen ja maallistuminen aiheuttavat haasteita kristillisten medioiden toimintaan.

– Kristillisyys on ajettu yhä pienempään nurkkaan. Kyllä tässä on aika suuret seinät välillä, jos ajatellaan vaikka sanan- ja yksilönvapautta, Martti Ojares pohtii.

– Olemme siirtyneet massamediasta vahvasti yksilömedian aikakaudelle. Panostamme Deissä siihen, että voisimme tavoittaa yksittäisiä ihmisiä ja pääsisimme puhututtamaan yksittäisten vaikuttajien takana olevia piirejä, Sami Jalonen kertoo.

Hänen mukaansa kaikki toimijat joutuvat miettimään tarkasti, mikä on seuraava siirto, eli mikä on vastaus yksilökeskeisyyteen ja digitaaliseen mediaan. Esimerkiksi nuorempi sukupolvi katsoo ja kuuntelee mediasisältöjä lähinnä älypuhelimillaan.

– On haaste, miten me vähän iäkkäämmät ihmiset pystymme ymmärtämään tämän mielenmaiseman. Meidän pitää vain löytää oikeanlaisia ja oikeanikäisiä tekijöitä.

Yhteistyöstä hyötyvät kaikki

Tarvitaanko kaikkia kristillisiä medioita, voi joku pohtia. Sami Jalonen ja Martti Ojares näkevät moninaisuudessa siunauksen.

– Me ihmiset olemme erilaisia, joten en usko siihen, että meidät saataisiin koskaan yhteen isoon seurakuntaan. Yksi media puhuu yhdelle ryhmälle ja toinen toiselle, ja jos me yhdessä teemme taustalla vahvaa, saumatonta yhteistyötä, niin siitä hyötyvät kaikki, Jalonen sanoo.

Molemmat näkevät kristillisen median tulevaisuuden hyvänä.

– Jos me paneudumme siihen, kenelle ja miten välitämme, niin ihan varmasti sanoma menee perille, Jalonen uskoo.

– Meillä on takanamme maailman kaikkeuden suurin Herra ja suurin sisältö, joten ilman muuta olemme voittajajoukkueessa, Ojares päättää.

Martti Ojares ja Sami Jalonen pohtivat kristillisen median tehtävää ja tulevaisuutta Markku Tenhusen toimittamassa Ajassa-ohjelmassa, tiistaina 1.8. TV:n antennikanavalla 16, kello 19.45. Ohjelma on katsottavissa myös Permanto-suoratoistopalvelusta tästä linkistä.