”Kotimaassani on tuhansia jumalia ja jokaisella niistä oma kulttuurinsa”

 
 

Kansan Raamattuseura tukee intialaisten Solman ja Priya Pamidipamulan työtä lähettäjien avustuksella. Sanan Suvipäivillä pariskunta kertoi, miten heistä tuli orpokodin perustajia ja leskien auttajia. Kuva: Jani Laukkanen

Pastori, pienen raamattukoulun johtaja Solman Pamidipamula sanoo, että Intiassa vallitsee ajatus ja odotus, että siellä asuu vain hinduja. Siksi kristityt joutuvat maksamaan uskostaan kovan hinnan.

Kristityn arki ja elämä on karua Intiassa, jossa elää 1,46 miljardia ihmistä.

– Intialainen on hindu, ja se vaikuttaa kaikkeen politiikkaan. Muu on uhkaa, joka pitää poistaa yhteiskunnasta, tiivistää kesäkuussa Suomessa vieraillut Solman Pamidipamula kotimaansa tilanteen.

Kristittyjen kirkkoja poltetaan ja kokoontumisia häiritään. Heitä hyljeksitään ja vainotaan. Murhat ovat lisääntyneet.

Pastorin Priya-vaimokin on joutunut väkivallanteon kohteeksi.

Häntä yritettiin myös estää rakentamasta kristillistä lastenkotia.

– Intiassa on ajatus, että siellä saa asua vain hinduja. Hallituskin vastustaa kristittyjä. Jeesusta pidetään länsimaalaisten jumalana, eikä Intiassa siksi haluta palvoa Häntä.

Kansalaisten henkilökorteissa on näkyvissä paitsi ihmisen nimi myös uskonto.

– Omassa kortissani lukee, että olen kristitty. Siksi joudun maksamaan riisistä 10-kertaisen hinnan hinduihin verrattuna. Monet muutkin edut on kristittyjen tavoittamattomissa.

Kastetilaisuudet joudutaan pitämään salassa.

Kristityn vainajan hautaaminen on haastavaa, sillä pääväestö ei halua luovuttaa maata tähän käyttöön.

Kristityt kyläpastorit eivät tule toimeen kolehtituloilla, joten he tarvitsevat muita tulonlähteitä. Mutta häirintää kohdistuu niihinkin; maaseudulla asuvien pastorien eläimiä saatetaan vahingoittaa tai kaivo saastuttaa.

Ystävällisesti kaikkia palvellen

Pamidipamula ei kuitenkaan ole epätoivoinen.

– Teidän rukoustenne avulla selviämme siellä!

– Jos alan masentua, kuuntelen No Turning Back -gospel-biisiä! Se rohkaisee turvautumaan Jeesukseen. Pidän tuosta laulusta kovasti.

Rukousvastaukset ja varjelus ovat olleet uskoa vahvistavia. Pastorilla on niistä lukuisia todistuksia kerrottavanaan.

Erään kerran sairaalaan joutui yllättävästi sellainen henkilö, jolla oli ollut suunnitelmia hyökätä kristittyjen kokoontumiseen.

Hindumies, joka vastusti pastorin vaimon lastenkotihanketta, on nyt tämän hyvä ystävä.

Ihmisiä kääntyy Jeesuksen seuraajiksi siitä huolimatta, että helppoa elämää ei ole luvassa.

– Yritämme luoda hyviä yhteyksiä ja perustaa pieniä liikeyrityksiä, joissa palvellen voimme samalla tehdä hengellistä työtä.

– Kun olemme kaikille ystävällisiä, ihmiset uskovat ja luottavat siihen, mitä sanomme. Kun he tulevat palvelupisteestämme hakemaan vettä, kerromme Jeesuksesta.

Siihen varustaa myös Pamidipamulan raamattukoulu.

Sanan Suvipäivillä puhunut intialaispastori kertoi, että Kansan Raamattuseura kanavoi tällä hetkellä tukea viidellekymmenelle kyläpastorille, jotta nämä voivat tehdä Intiassa julistustyötä.

Pastorin omassa henkilöhistoriassa merkittävä käänne oli muutos hänen isänsä elämässä.

– Isäni oli aikanaan kommunisti. Uskoon tultuaan hän pyhitti meidät – kaikki kolme poikaansa – Jumalan työhön. Kapinoin aluksi, sillä halusin olla vain ihan tavallinen kristitty, enkä pastori, joka joutuisi kuitenkin kärsimään.

– Pastori minusta kuitenkin tuli. Isäni antoi lahjaksi kauniin valkoisen puvun ja syleili minua.

Veljeksistä jokainen on nyt hengellisissä palvelutehtävissä.

Pamidipamulan toive ja rukous on, että Intia saisi hyvän johtajan, sellaisen, joka kohtelisi kaikkia kansalaisia tasapuolisesti.

Nuoria pakistanilaisia mediatyön äärellä.
Seuraavaksi:

Nuorten Lähetetty-koulutus alkaa jälleen syyskuussa