Kesän juhlilla koetaan pieni piikki, mutta kristilliset cd-levyt liikkuvat enää hiljakseen 

 
 

Cd-levyt kiinnostavat yhä, ainakin muistoesineinä. Kristillisten levyjen julkaiseminen on vaipunut yksittäisiin julkaisuihin vuosittain. Ylhäällä oikealla Olli Heleniuksen Uusi aika -levy, joka tuli myyntiin Juhannuskonferenssissa. (Anssi Tiittanen)

Vaikka fyysisissä levyissä – älppäreissä ja cd-levyissä– on nyt nostalgista nostetta, takavuosien myyntilukemat lienevät tavoittamattomissa.

Viimeistään se, että autonvalmistajat ovat jättäneet levysoittimet pois uudempien autojen varusteista, on johtanut siihen, ettei cd-levy enää juuri löydä tietään kuuntelijoiden käsiin. 

Kesäkuussa myös helluntailaisten kesäjuhlille Juhannuskonferenssiin perustettiin jälleen cd- ja dvd-levyjen myyntipaikka Aikatorille. Moni tuntui käyvän kääntelemässä koteloita vain nostalgian hengessä. 

Vilkkaimmin liikkui tapahtumassa esiintyneen Exit-yhtyeen Päiväntasaaja-dvd vuodelta 2014. Sitä myytiin 48 levyä viiden euron kappalehintaan. Kesällä julkaistua Olli Heleniuksen Uusi aika -levyä lähti kuulijoiden matkaan 35 kappaletta. Pekka Simojoen uusinta Maranata-levyä myytiin 12 kappaletta. 

Muita levyjä lähti koteihin yksittäisiä kappaleita muun muassa juuri Exitiltä, Jippii-kuorolta, Nina Åströmiltä ja muilta artisteilta. 

Kiinteiden, käteen otettavien musiikkituotteiden myynti on kuitenkin viime vuosina osoittanut elpymisen merkkejä Suomessa. Yksi viimeisistä levyihin keskittyvistä toimijoista, Levykauppa Äx, kertoi myyneensä viime vuonna lähes 340 000 cd-levyä. 

– Myynti on osittain seurausta vinyylilevyjen hintojen noususta, mutta myös cd-levyjen arvostuksen paluusta, yritys kertoo tiedotteessaan. 

– Kun uudesta vinyylilevystä saa nykyään pulittaa lähes 35 euroa tai ylikin, puolet halvempi cd-levy tuntuu houkuttelevalta, kertoo puolestaan musiikintekijöiden järjestö Gramex (1.12.2024).  

– Cd onkin kasvattanut myyntiään erityisesti teini-ikäisten keskuudessa. Heistä moni on löytänyt fyysisen levyn keinona erottua muista tai esitellä musiikkimakuaan. 

Suomalaisten musiikin kuuntelu on siirtynyt vahvasti suoratoistoihin, kuten Spotifyhin. Osuus on noin 90 prosenttia. 

Kristillisistä suoratoistopalveluista tuorein on Ajassa-sovellus, jossa suosituiksi ovat nousseet etenkin Prisma-musiikin takavuosikymmenien levyt. FG Naxos julkaisi gospelkansan iloksi merkittävän osan vanhasta gospeltuotannostaan Spotifyssa pari vuotta sitten.

Kymmenen vuotta sitten Suomessa myytiin vuosittain vielä yli miljoona cd-levyä. Vuonna 2010 myyntiä oli jopa neljä ja puoli miljoonaa kappaletta, ja ennen suoratoistojen vakiintumista 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä, fyysisen levyn kulta-aikojen loppumetreillä lähes kymmenen miljoonaa. 

Yksi viimeisistä platinalevyn verran myyneistä kristillisistä levyistä oli Nina Åströmin Avoin taivas huhtikuussa 2020.  

Nyt Avointa taivasta myytiin konferenssissa yksi kappale.