Kati Niemelä: Kirkossa merkkejä liberaalien kostosta

 

Kati Niemelä. KUVA : Jenniina Nummela

Kirkon Tutkimuskeskuksen tutkijan dosentti Kati Niemelän uusi tutkimus paljastaa uutta tietoa naispappeuden hyväksymisen vaikutuksista Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa.

Tutkimuksen mukaan naispapit ovat merkittävästi muutoshaluisempia ja valmiimpia hyväksymään kristillistä uskoa koskevat opilliset ja eettiset muutokset.

– Liberaali kanta on nyt ensimmäistä kertaa yleisempi kanta papiston keskuudessa ja kanta, jolla on enemmän valtaa. He kokevat olleensa vuosia
syrjittynä vähemmistönä, joka koki kaikenlaista vääryyttä ja syrjintää. Nyt tuntuu olevan koston aika, Niemelä toteaa.

Tutkijana Kati Niemelä ei innostu kirkon viimeaikaisista painotuksista.

– Uskonnollisen yhteisön tunnusmerkit heikkenevät kirkossa. Kirkolta on katoamassa identiteetti. Konservatiivinen kristitty, joka haluaisi ottaa
Raamatun vakavasti, ei kovin helposti enää löydä paikkaansa kirkossa. Tämä koskee erityisesti nuoria, Niemelä pohtii.

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

– Tämä viimeaikainen trendi vaatia konservatiivisilta järjestöiltä rahat pois ei ole järkevä. Mikä muu yhteisö kuin kirkko rupeaisi karsastamaan
kaikkein aktiivisinta ydintään? Niemelä kysyy.

Mistä tällainen kehitys sitten johtuu? Niemelä näkee nykytilanteessa merkkejä liberaalien kostosta.

– Kirkon peruslinja ei näy keskustelussa. On muistettava, että edelleen noin puolet papistosta torjuu esimerkiksi homoparien siunaamisen. Jos edustat konservatiivisia näkemyksiä, sinut kuitenkin vaiennetaan. Et voi tuoda mielipidettäsi ilmi pelkäämättä seuraamuksia, Niemelä toteaa.

Kirkossa tarvitaan
”sijaisuskovia”

Kati Niemelän mielestä kirkon olisi tärkeää pitää kiinni konservatiiveistaan, koska he ylläpitävät kirkon hengellistä ydintä. Hän puhuu konservatiiveista niin sanottuina sijaisuskovina kirkossa.

– Kirkossa tarvitaan ihmisiä, jotka ikään kuin uskovat toisten puolesta, jotta muut voivat ajatella, että ehkä tässä kuitenkin on jotakin totta, kun
tuokin uskoo. Kansankirkko ei tule häviämään, koska halutaan, että on niitä, jotka uskovat totisesti siihen, mihin itse uskotaan aika väljästi,     Niemelä sanoo.

Piispa Mikko Heikka työryhmineen linjasi vuonna 2006, ettei papeiksi vihitä enää niitä, jotka eivät suostu yhteistyöhön naispappien kanssa. Kati Niemelä kuitenkin muistuttaa, että joka neljäs teologian miesopiskelija vastusti naispappeutta vuonna 2010.

– Osalta kaikkein kutsumustietoisimmista ja vakaumuksellisimmista nuorista, jotka kokevat Jumalan kutsuvan heitä papeiksi, on nyt suljettu ovi  kirkon palvelukseen, Niemelä toteaa.

Kati Niemelän tutkimusartikkeli pohjautuu vuosina 2002, 2006 ja 2010 toteutettuihin Akavan kirkollisten ammattiliittojen jäsenkyselyihin, vuosina 1999 ja 2010 toteutettuihin teologiseen tiedekuntaan pyrkineiden kyselyihin sekä vuonna 2006 toteutettuun seurakunnan työntekijäkyselyyn.