Hyvät: Raamatun myynti huimassa nousussa – erityisesti Raamatun ensi kertaa ostavien määrä lisääntynyt

”Murhata saa, mutta ei homoilla” – Late Johanssonin kirjaa tuskin olisi kustantanut mikään kristillinen kirjakustantaja

 
Ari Puonti

Ari Puonti (keskellä) oli Ali Niemelän ja Lauri ”Late” Johanssonin vieraana Ex-Criminals -ohjelmassa.

– Ei välttämättä lisäänny puhekeikat, kun kertoo homokokemuksistaan, kertaa Lauri ”Late” Johansson uudesta kirjastaan saamaansa palautetta. Jos aihe on hankala vankilan sisällä, sitä se on myös kristillisissä piireissä.

Vankilasta viime vuoden puolella vapautunut Lauri ”Late” Johansson ja aiemmin vankilassa istunut Ali Niemelä tarttuvat Ex-Criminals -ohjelmassa harvemmin puhuttuun vankilateemaan. Johansson kertoo hiljattain ilmestyneessä Late – Suomen pelätyimmän rikollisen tarina –kirjassaan (Docendo, 2020) muun muassa vankilan seinien sisällä tapahtuneesta miesten välisestä seksistä.

– Kun luin kirjasi, ajattelin, että mikä kristillinen kustantamo olisi voinut tämän kustantaa? Minulle ei tullut mieleen yksikään, toteaa ohjelman vieras Ari Puonti.

Perheniemi neliöb. 9.-15.12.

Puonti on koulutukseltaan teologian maisteri, joka opiskellut myös psykologiaa ja kasvatustieteitä. Kristillisellä kentällä hän on tehnyt töitä sielunhoitajana ja pastorina. Nyt Puonti on Helsinki Vineyard -seurakunnan johtava pastori, joka on mukana myös Healing Rooms Finlandin toiminnassa.

Ex-Criminals -ohjelmassa hän kuvailee omaa seksuaalista matkaansa, johon liittyy homoseksuaalisuus, uskoontulo, eheytyminen ja seksuaaliset kiusaukset. Juuri näillä teemoilla saa takuuvarmasti somekohun ja mahdollisesti myös kirkosta eroamisaallon. Puonti ei kuulu luterilaiseen kirkkoon, mutta aihepiiri nostattaa tunnetasolla vahvoja aaltoja yli kirkkokuntarajojen.

”Me monesti jaetaan ihmiset homoihin ja heteroihin. Näinhän se [luokittelu] ei mene.”

”En voi itseäni muuttaa. Myöhemmin eräs kristitty lausui vapauttavan ajatuksen. Minun ei tarvitsekaan muuttaa itseäni vaan voin antaa Jeesuksen tehdä sen. Avauduin rukouksessa Jeesukselle ja kerroin, etten halua luopua miessuhteistani. Mutta rukoilin Jeesusta muuttamaan tahtoni, jos Hän niin haluaa. Yllätyksekseni seuraavien viikkojen aikana alkoi sisimpäni muuttua ja sain voiman lopettaa suhteet. Se tuntui kuolemalta. Prosessi kuitenkin synnytti uutta elämääja opetti jotain kestävästä muutoksesta.”

Näin omaa elämäänsä homoseksuaalisten tuntemusten keskellä on kuvaillut Ari Puonti. Late Johansson kysyy Puontilta: ”Ooksä eheytyny tommosista jutuista, vai miten tää ny meni?”

– Me monesti jaetaan ihmiset homoihin ja heteroihin. Näinhän se [luokittelu] ei mene. Kun muutosta tapahtuu johonkin suuntaan, niin se on joitakin asteita johonkin suuntaan. Jos [toisessa] ääripäässä joku kokee vain homoeroottisia fiiliksiä ja toisessa ääripäässä toinen kokee vain heteroeroottisia fiiliksiä, niin siihen väliin jää ihmisiä erilainen skaala, Puonti pohtii.

– Olosuhteiden pakosta, vaikka vankilassa tai tilanteissa, joissa ei ole heterokontakteja, niin vietit menee sinne suuntaan, että otetaan se, mitä on tarjolla. Ja ilman, että siihen sisältyisi välttämättä romanttista ihastusta tai että haluaa suhteen. Se on pelkästään seksi, joka haluaa tyydytystä.

Lauri ”Late” Johansson” ei nähnyt vankilauransa aikana ”poikapareja”, vaan luonnehtii seksuaalisuuden toteutuvan vankilan arjessa joko itsetyydyttämisen tai miesten välisen seksin kautta.

– Jotenkinhan se seksuaalisuus purkautuu ihmisessä. Se on itsetyydyttämistä koko touhu siellä normaalisti.

Seksuaali-identiteetin määritteleminen

Ari Puonti muistuttaa Väestöliiton tutkija Osmo Kontulan tekemien tutkimustenkin pohjalta, että seksuaalisten kokemukset ja tuntemukset ovat eri asia kuin itsensä määritteleminen selkeästi homo-, lesbo- tai biseksuaaliksi.

– Me voisimme luopua näistä leimoista. Raamattussa ei puhuta leimoista vaan siellä puhutaan seksistä samaa sukupuolen kanssa. Tiedekirjallisuudessakin puhutaan kiinnostuksesta samaan sukupuoleen (”same sex attraction”). Se on näppärä ja neutraali ilmaisu asialle, koska homo tai lesbo -sanaan liittyy sateenkaariliikkeen ideologia, joka tarkoittaa, että se asia on muuttumaton. Se on minun identiteetti ja that’s it. Kuitenkin todellisuus näyttää sen, että muutoksia tapahtuu usein spontaanisti suuntaan jos toiseenkin, näkee Puonti.

”Ei heteroseksuaalisuuskaan ole täydellistä tässä maailmassa.”

Puonti koki rukouksen ja Raamatun lukemisen kautta, että homoeroottiset tuntemukset eivät ole Jumalan rankaisu häntä kohtaan.

– Ei heteroseksuaalisuuskaan ole täydellistä tässä maailmassa. Nyt jos mies haluaa olla useiden naisten kanssa, niin se on osa lankeemusta, jossa se heteroseksuaalisuus on vaurioitunut. Usein me katsomme, että homoseksuaalisuus on jotenkin väärin tai vaatii jotain eheytymistä ikään kuin heteroseksuaalisuus olisi ihanne. Tämänhetkinen heteroseksuaalisuus ei ole ihanne, koska se ei ole siinä mielessä täydellistä.

Eihän Jumala odota, että käänny ensiksi heteroksi ja aletaan sitten töihin. Tule sellaisena kuin olet, Ali Niemelä lataa.

Mitä sitten Ari Puonti tarkoittaa muutoksella omassa seksuaalisuudessaan? Sen voit kuunnella Ex-Criminals-ohjelman podcastsivuilta.

Kristityt Yhdessä ry:n kustantama Ex-Criminals -ohjelma on ehdolla Vuoden radio-ohjelmaksi kaupallisten kanavien RadioAwards-kilpailussa. Kuuden eniten yleisön ääniä saaneiden finalistin joukosta valitaan RadioAwards-kilpailussa maaliskuun 26. päivänä.  Valtakunnalliset ja paikalliset yleisön radiosuosikit palkitaan tällä kertaa virtuaalisessa RadioGaala-tapahtumassa. Vuoden radio-ohjelma ja juontaja valitaan yleisöäänten perusteella. RadioAwards on ollut useiden vuosien ajan Suomen suurin yleisöäänestykseen perustuva kilpailu. Ääniä annettiin tänä vuonna ennätysmäärä, yhteensä lähes 128.000. Ex-Criminals on toimitettu keskusteluohjelma. Muut finalistit Vuoden radio-ohjelmaksi edustavat juonnettua aamu- tai iltashow-ohjelmavirtaa, kuten Radio Suomipopin Aamylypsy, NRJ:n Verho Show, Radio Novan Aamu – Aki ja Minna, Radio Nova, Radio Novan Retroperjantai – Oku Luukkainen, Radio Rockin Korporaatio – Moisio, Sainio ja Junna.

 
Dei, Nina Åström, artikkeliban 17.10.- (2/2)