Kylväjän Kesäpäivät ja kaunis kirkko, jossa ne vietettiin, eivät ole itsestäänselvyyksiä, Tikkurilan kirkkoherra muistutti.
– Emme ole tekemisissä itsestään selvyyksien kanssa, Tikkurilan seurakunnan kirkkoherra Janne Silvast sanoi Kylväjän Kesäpäivien avajaispuheessaan lauantaina.
Yhdessä seurakunnan kanssa toteutettujen juhlien teemana oli ”Paavalin jäljissä”.
Silvast muistutti, että evankeliumin julistajia ja kirkon rakentajia on tarvittu valtava määrä, että tänään olemme täällä – uudessa kauniissa kirkossa ja lähetystyön äärellä.
Seurakunnan edellisen, Pyhän Laurin kirkon ja Tikkurilan uuden kirkon rakentamisen väliin mahtuu 20 sukupolvea.
Kun mennään Paavaliin asti, sukupolvia kertyy 80, Silvast kertoi.

– 80 kertaa vanhemmat ovat ottaneet uuden sukupolven vastaan. Sukupolvet ovat vaihtuneet, mutta silti Tikkurilan kirkossa puhutaan erityisesti tänään Paavalista. Luemme ja tutkimme Paavalin sanoja.
Silvast kysyi, mikä on Jumalan sanan, läsnäolon ja Pyhän Hengen voima.
– Kun mennään 2000 vuotta taaksepäin, sieltä ei ole monien rakennusten raunioita olemassa, mutta kirkko ja Kristuksen sana ovat läsnä.
– Yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden olemme ikuisen taivaan kansalaisia jo tässä ajassa, Janne Silvast totesi.
Vaikea suhde juutalaisuuteen
Juutalaistyön asiantuntija, työaluevastaava Sanna Erelä käsitteli raamattuluennollaan Paavalin juutalaisuutta ja Israelin asemaa Jumalan pelastussuunnitelmassa.
– Paavali kohtasi Messiaan Damaskon tiellä ja kääntyi todelliseen juutalaisuuteen. Sanoma Jeesuksesta oli käänteentekevä, hän halusi julistaa Jeesusta kaikille, ja aloitti juutalaisista.
Erelä totesi, että moni Jeesuksen vastaanottanut juutalainen kertoo löytäneensä juutalaisen identiteettinsä entistä syvemmin.
– Juutalaislähetys ei ole koskaan ollut helppoa, ja holokaustin jälkeen siitä on tullut entistä vaikeampaa. Toisen maailmansodan jälkeen kirkot tulivat tietoisiksi antisemitismin synnistä.

Erelä painotti, ettei synti ja syyllisyys ole kuitenkaan syy hävetä evankeliumia.
– Jeesus maailmalle on Kylväjän tunnus. Tämä koskee myös juutalaisia. Ihmisille ei ole annettu muuta nimeä, joka johtaisi pelastukseen.
Erelä näytti monista Paavalin kirjoituksista, millainen asema juutalaisilla ja Israelilla on edelleen Jumalan pelastussuunnitelmassa.
Jumala on antanut israelilaisille sanansa, lapseuden, kirkkauden, liitot, lain, jumalanpalveluksen, lupaukset, kantaisät ja Kristuksen, Erelä luetteli.
Hän muistutti, että Paavali puhui myös erottavan muurin purkamisesta pakanoiden ja juutalaisten välillä.
– Jumala kutsuu riippuvuuteen, täydentävyyteen ja toistensa siunaamiseen. Jumala loi Israelin välittääkseen kansansa kautta siunauksensa koko maailmalle.

Lähetys ratkaisee yhteistyön
Lähetysjohtajan puheessa Janne Aitta kertoi menneen vuoden olleen järjestölle poikkeuksellinen.
– Olemme kohdanneet merkittäviä muutoksia ja haasteita. On ollut johtajan vaihdos, vaikea taloustilanne ja Mongoliassa haasteita kehitysyhteistyössä. Moni kysyy, onko Kylväjä muuttumassa.
Aitta vakuutti, että Kylväjä on sama luotettava ja yhteistyötä rakentava kumppani kuin ennenkin.
– Meiltä kysytään usein, olemmeko mukana Kirkkokansa-verkostossa? Arvostamme herätysliikejärjestöjä, mutta katsomme kaikkea yhteistyötä lähetyksen näkökulmasta. Ohjaamme kaikki voimavarat lähetystyön edistämiseen ja tukemiseen. Siksi emme ole mukana Kirkkokansa-liikkeessä.

Janne Aitta havainnollisti lähetystyön tarvetta Lausannen liikkeen tilastolla, joka näytti lähetystyön resurssien jakautumista.
– Vain kolme sadasta menee sinne, missä kristittyjen osuus on alle kaksi prosenttia väestöstä. Me haluamme mennä sinne.
Kesäpäivät keräsivät toista tuhatta juhlavierasta.
Ensi vuonna Kylväjän Kesäpäivät vietetään Turussa 5.–7.6. yhdessä Mikaelinseurakunnan kanssa.


