Asiantuntija: Jeesuksen vaimoon viittaava papyrus väärennös

 

Amerikkalaistutkija pitää New York Timesissa kaksi vuotta sitten julkisuuteen tullutta Jeesuksen vaimoon viittaavaa papyrusta väärennöksenä.

Kolmisen viikkoa sitten kolmen amerikkalaisen yliopiston tutkijat ilmoittivat pitävänsä sitä aitona.

Myös suomalaiset tutkijat ovat osallistuneet keskusteluun. Esimerkiksi eksegetiikan professori Lauri Thurén piti tekstiä MTV:n haastattelussa väärennöksenä.

Saksalaisessa Wuppertalin yliopistossa tutkijaprofessorina toimivan Christian Askelandin epäluulo papyrusta kohtaan johtuu kirjoituksen käsialasta ja siinä käytetystä musteesta.

Askelandin epäilyt heräsivät teologisessa julkaisussa esiintyneistä valokuvista. Valokuvien joukossa oli kuva pienestä papyruksesta, joka oli nimetty Johanneksen evankeliumiksi. Papyruksen käsiala oli hyvin samanlaista kuin Jeesuksen vaimo -papyruksessa. Papyrukset olivat myös peräisin samalta ihmiseltä.

Perheniemi Neliöb. vko 3-4. MJa

Askelandin väitöskirja käsitteli koptinkielisiä versioita Johanneksen evankeliumista ja hän päätyi mielenkiinnosta vertailemaan pikkupapyrusta 1923 egyptissä löytyneeseen papyrukseen. Papyrukset muistuttivat toisiaan tekstien tavutusta myöten.

Askelandin teorian mukaan väärentäjä on kopioinut 1923 egyptistä löytyneen papyruksen internetistä. Ja jos Johanneksen evankeliumi -papyrus on väärennös, niin on myös Jeesuksen vaimosta kertova papyrus.

Askeland saa lisäpontta epäilyilleen siitä, että molemmat tekstit on kirjoitettu murteella, jonka asiantuntijat uskovat hävinneen ennen 600-700-lukua. Radiohiiliajoituksella Jeesuksen vaimo -papyrus on ajoitettu juuri kyseisille vuosisadoille.

Koptinkielinen papyrus on saanut paljon huomiota, koska se horjuttaa kristinuskon perinteistä tulkintaa Jeesuksesta. Papyruksessa on teksti: ”Jeesus sanoi heille: Minun vaimoni….”. Toisessa kohdassa viitataan naispuoliseen opetuslapseen.

Myös Vatikaani on ottanut kantaa asiaan. Se ilmoitti heti papuryksen löytymisen jälkeen 2012 papyryksen olevan kömpelö väärennös.

Suomessakin on otettu kantaa tekstin aitouteen.

– Vanhojen gnostilaisten tekstien tutkiminen on aika spesifi ala ja alan kärkitutkijoiden mukaan papyrus näyttää tekaistulta, arvioi Raamatuntutkimuksen professori Lauri Thurén Itä-Suomen yliopistosta.

– Mitään näyttöä siitä, että Jeesuksella olisi ollut vaimo, ei ole. Jos Jeesus olisi ollut naimisissa, siitä varmasti mainitsisi jokin varhainen teksti jotakin. Historian tutkimuksessa ei tosin voida sulkea pois juuri mitään, koska lähteemme ovat niin niukat niiltä ajoilta.

Thurén muistuttaa, että historian muuntelu oli tyypillistä gnostilaisen ajan tarinoille.

Lue MTV:n juttu aiheesta