Totuus helvetistä

 

selviää, kun Jumalan Sanan annetaan puhua. Kun Jeesus istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle, Hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville ihmisille: ”Menkää pois minun luotani, te kirotut, siihen ikuiseen tuleen, joka on valmistettu Paholaiselle ja hänen enkeleilleen” (Matt.25:31,41). Paavali vahvistaa asian: ”Kun Herra Jeesus ilmestyy taivaasta väkevien enkeleittensä kanssa tulenliekissä. Hän rankaisee niitä, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä ole kuuliaisia meidän Herramme Jeesuksen evankeliumille. He tulevat kärsimään rangaistuksena iankaikkisen kadotuksen, erossa Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta” (2.Tess.1:7-9).

On täysin yhdentekevää, mitä ylipapit ja kirjanoppineet tai seurakuntasi sympaattinen saarnaaja opettaa helvetistä, jos joskus sellainen ihme tapahtuu, että he ottavat asian esiin!

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

Vaikuttaa siltä, että monet nykyseurakunnat eivät ole helvetistä kuulleetkaan

ja saarnamiehet välttelevät koko asiaa. Monet ovat kiinnostuneempia maapallon pelastamisesta kuin sieluista! Tämä kertakäyttöinen maailmankaikkeus tuhotaan ”jumalattomien ihmisten tuomion ja kadotuksen päivänä” jolloin sen alkuaineet palavat, kuten Pietarin toisessa kirjeessä (3:10-13) todetaan: ”Mutta Herran päivä tulee kuin varas. Silloin taivaat katoavat pauhinalla ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, maa palaa ja kaikki, mitä siihen on tehty. Koska tämä kaikki näin hajoaa, millaisia teidän tuleekaan olla pyhässä elämässä ja jumalanpelossa odottaessanne ja jouduttaessanne Jumalan päivän tuloa, tuon päivän, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat. Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu”.

Jumala luo Sanallaan uudet taivaat ja uuden maan – yhtä nopeasti kuin nykyisetkin – vai arveletko, että pitää odottaa taas 13,8 miljardia vuotta niiden ”evoluutiota”?

Helvetistä vaietaan

Taattu tapa saada moitteet ylipapeilta tai hartauksien pitokielto yleisradioon, on varoittaa kuulijoita helvetistä tai kehottaa tekemään parannusta synneistä. Tällainen puhehan saattaisi pienentää kirkollisverokertymää ja häiritä syntisten rauhaa.

Evankeliumi ja helvetti kuuluvat yhteen kuin kruuna ja klaava kolikkoon

Jos parannuksen tekemisen tärkeydestä saarnataan, pitää kertoa mistä pelastutaan, sillä muuten evankeliumi on vailla merkitystä!

Helvetti on rangaistus, jonka olemme kaikki ansainneet

Yhteiskunnassa on vielä sen verran kristinuskon rippeitä jäljellä, että monet uskovat helvetin olemassaoloon, mutta harva ajattelee sinne joutuvansa! Näillä harvoilla on vielä toivoa, sillä heillä on synnin tunto jäljellä. Penseät ihmiset Jumalan Poika oksentaa suustaan (Ilm.3:16). ”He ovat sielullisia, Henkeä heillä ei ole” (Juud.19). Palavan kristityn tunnusmerkki on, että hän noudattaa Jeesuksen antamaa tärkeintä käskyä: ”Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikella ymmärrykselläsi ja kaikella voimallasi” (Mark.12:30). ”Autuaita ovat ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano, sillä heidät ravitaan” (Matt.5:6). Vanhurskas ei tarkoita ”vanha ja hurskas”, vaan ”Jumalalle kelpaava” ihminen, joka kuuluu Jeesuksen lunastamien lampaiden laumaan.

”Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan,

vaan se, joka tekee minun taivaallisen isäni tahdon. Monet sanovat minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimessäsi profetoineet, sinun nimessäsi ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimessäsi tehneet paljon voimatekoja?’. Silloin minä vastaan heille: ’Minä en ole koskaan tuntenut teitä. Menkää pois minun luotani, te laittomuuden tekijät’” (Matt.7:21-23). Me emme profetoi. Profetiamme ovat vääriä, sillä ne eivät toteudu (5.Moos.18:22) ja jos joskus toteutuvat, meitä koeteltiin (5.Moos.13:2-4). Raamatun profeetat ja apostolit profetoivat ja nämä profetiat myös toteutuivat ja toteutuvat parhaillaan. Jeesus ajoi ulos riivaajia ja paransi sairaat – heti ja täydellisesti. Me voimme pyytää Jeesusta päästämään meidät pahasta ja esirukoilla sairaiden puolesta, mutta emme voi ”komennella henkivaltoja”, ”ajaa sairauksia ulos”, ”kaataa ihmisiä” tai ”pidentää heidän jalkojaan”.

Anteeksi pyytämätön synti erottaa Jumalasta,

mutta onko mikään enää syntiä nykyihmisille? Kirkon mukaan vain vihapuhe on enää syntiä ja pettämisestä, valehtelusta, varastamisesta, seksuaalisesta sekoilusta ym. on tullut joko yhteiskunnan tai perintötekijöiden syytä. Raamatun todesta ottavien haukkuminen on kuitenkin sallittua vihapuhetta. Oletko huomannut, että vain raamatullisia kristittyjä pilkataan, uskonnolliset ihmiset saavat olla rauhassa? Vihapuhetta on vain synnistä, parannuksen teon tärkeydestä ja helvetistä varoittaminen eli myös Jeesuksen suu pitäisi tukkia, koska hän ei juuri muusta puhunut. Tänä päivänä Jeesus menettäisi saarnalupansa välittömästi!

Synnin tekemisestä on tullut rutiinia,

koska siitä ei seuraa välitöntä rangaistusta. Raamatun mukaan synti paaduttaa. ”Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa Jumalan vihan päiväksi, jolloin hänen vanhurskas tuomionsa ilmestyy. Silloin hän maksaa jokaiselle hänen tekojensa mukaan” (Room.2:5-6). Tästä ei saarnata enää kirkoissa eikä ojenneta kotikasvatuksessa ja ihmiset eivät siksi ymmärrä synnin kuolettavaa ja vahingoittavaa vaikutusta. Jos et kadu ja pyydä kasvavaa syntikuormaasi anteeksi Jeesukselta, olet matkalla kiihtyvällä vauhdilla moottoritietä pitkin helvettiin.

Jeesus varoittaa heti ensimmäisessä saarnassaan helvetin tulesta

Joka sanoo veljelleen: ’Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen” (Matt.5:22). Varoitus toistuu jakeissa 28-29, se soveltuu hyvin nykyiseen ”aikuisviihteeseen”. Tulevasta tuomiosta varoittaminen jatkuu: Matt.11:22-24:ssä varoitetaan Jeesuksen voimatekojen halveksimisesta. Varoitus lasten viettelemisestä: Matt.18:6. Varoitus itsensä ylentämisestä: Matt.23:12. Varoitus tekopyhille: Matt. 23:13-14. Varoitus kirjanoppineille ja fariseuksille: Matt.23:33. Varoitus kelvottomasta palvelutyöstä: Matt.24:51 ja 25:30. Jeesuksen puheiden keskeinen sisältö oli varoitus evankeliumin sanoman hylkäämisen seurauksista!

Sana tuomitsee

Jeesus sanoo: ”Joka halveksii minua eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, tuomitsee hänet viimeisenä päivänä” (Joh.12:48). Nykyteologit ovat muuttaneet Jumalan sanan pelkäksi myytiksi ja rakentaneet siitä kukin itselleen sopivan ja kuulijoita miellyttävän gnostilaisen version, joka sopii heidän kristilliseen perinneyhteisöönsä ja hautaustoimistoonsa. Ei ole ihme, että Herra vihaa näitä ”nykynikolaiittojen tekoja ja oppeja” (Ilm.2:6,15). Yliopistoteologia, joka on nykyseurakuntien ongelmien aiheuttaja, on yhtä kaukana Jumalan sanasta kuin itä on lännestä.

Mitä Raamatussa sanotaan helvetistä?

Kyse on ikuisesta rangaistuksesta, josta ei ole poispääsyä. Siellä kärsitään täysin tietoisessa tilassa (Luuk.16:19-31). – Mutta eikö tämä ole kohtuutonta? Miksi ikuinen rangaistus ajassa tehdystä synnistä? Raamatussa todetaan: ”Hän rankaisee niitä, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä ole kuuliaisia meidän Herramme Jeesuksen evankeliumille” (2.Tess.1:8). Viimeisten päivien ihmisillä on: ”jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman” (2.Tim.3:5). He ovat niitä, jotka tallaavat jalkoihinsa Jumalan pojan ja pitävät epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty ja pilkkaavat armon Henkeä (Hepr.10:26-31). He ovat pahoja ja kelvottomia ihmisiä, jotka eivät kadu syntejään ja vihaavat Jumalaa ja Jeesusta, kaikkihan eivät usko (2.Tess.3:2). Jeesus toteaa heistä: ”Te olette isästä Paholaisesta, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, eikä hän pysy totuudessa, koska hänessä ei ole totuutta. Kun hän valehtelee, hän puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä” (Joh.8.44). Nämä ihmiset olivat ja ovat hyvin uskonnollisia ja ylpeitä omasta syntyperästään ja perinnerituaaleistaan. He katsoivat olevansa hyviä ja kunniallisia ihmisiä, jotka ajattelivat ja ajattelevat nykyäänkin hyvien tekojen lunastavan heille taivasosuuden. He vihasivat Jeesusta ja yrittivät tappaa Hänet, kun Jeesus muistutti aikoinaan ihmeitä vaatineita omavanhurskaita nasaretilaisia, että Elia lähetettiin leskivaimon luo pakanoiden alueelle Sarpatiin, Siidonin maahan ja Elisa puhdisti syyrialaisen Naamanin pitalista (Luuk.4:26-27). Baalia palvoneet israelilaiset ohitettiin ja heille suotiin vain nälänhätä.

Jeesus ohjeisti seuraajiaan: ”Ellei teidän vanhurskautenne ole paljon suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, te ette pääse taivasten valtakuntaan” (Matt.5:20). Helvetti on täynnä uskonnollisia ihmisiä.

Ihmiset tuomitsevat itse itsensä helvettiin,

koska heille ei kelpaa, että Jumala itse nöyrtyi ja sovitti heidän syntinsä Poikansa ristinkuolemalla. Kauhistuttavaa on langeta elävän Jumalan käsiin. Helvetti on ”Jumalan helvetti”.

Pelastuminen ei ole mikään itsestäänselvyys. Paavali totesi: ” jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista” (Fil.3:11).

Elät jatkoajalla,

jos et ole tehnyt parannusta synneistäsi! Älä halveksi ”Hänen hyvyytensä, kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta. Etkö ymmärrä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?” (Room.2:4).

Vanha testamentti ei myöskään vaikene kadotuksen todellisuudesta

Kun uudet taivaat ja uusi maa on luotu, Herra sanoo, että ihmiset lähtevät ”ulos katselemaan minusta luopuneiden ruumiita. Niiden mato ei kuole, eikä niiden tuli sammu, ne ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle” (Jes.66:22-24).

Danielin kirjassa (12:2) todetaan: ”Monet maan tomussa nukkuvista heräävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhuun”.

Job toteaa (10:21-22) kuoleman jälkeisestä kohtalosta: ”ennen kuin lähden, ikinä palaamatta, pimeyden ja kuoleman varjon maahan, pimeyden maahan, synkkään maahan, kuoleman varjon maahan, jossa vallitsee sekasorto ja jossa valkeuskin on pimeyttä”.

Obadjan kirjassa todetaan, että ne, jotka ilkkuvat juutalaisia, hävitetään ikiajoiksi (1:10,12,15).

Helvetin todellisuutta yritetään epätoivoisesti kieltää

Suosituin väistöliike on opetus, jonka mukaan syntiset tuhoutuvat olemattomiin kuoleman jälkeen. Ihminen on kuitenkin elävä sielu (1.Moos.2:7). Elävä sielu ei voi kuolla. Raamattu puhuu ikuisesta tulesta. Jeesus sanoo (Matt.25:46): ”Nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään”. Jos helvetti ei ole iankaikkinen, myöskään taivas ei ole sitä.

Toiset arvelevat rangaistuksen koskevan vain Paholaista ja hänen enkeleitään. Jeesus kuitenkin varoitti ihmisiä!

Kolmannet arvelevat niiden ”hyvien ihmisten” pelastuvan, niiden jotka eivät ole evankeliumia kuulleet ja näin heillä ei ole ollut tilaisuutta torjua sitä. Tämä on täysin Raamatun vastaista (Ap.t.4:12). Omat teot eivät pelasta (Gal.2:16). Uskon teot ovat aivan eri asia (2.Tess.1:11). Keskustelua aiheesta: http://www.tv7.fi/vod/player/17016/

Jos kaikki tiet näyttävät vievän helvettiin,

miten voi löytää taivastien? Raamattu opastaa: ”Käänny epäjumalista Jumalan puoleen palvelemaan elävää ja todellista Jumalaa ja ryhdy odottamaan taivaista hänen poikaansa, jonka hän herätti kuolleista, Jeesusta, joka pelastaa meidät tulevasta vihasta” (1.Tess.1:9-10). Tuomioistuimen eteen on turvallista mennä, jos Jeesus Kristus on asianajajasi!

Jos kuulut alla kuvattuun joukkoon, ole turvallisella mielellä: ”Katsokaa omaa kutsumistanne, veljet. Ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa eikä monta jalosukuista. Mikä maailman mielestä on hullutusta, sen Jumala valitsi saattaakseen viisaat häpeään. Mikä maailman mielestä on heikkoa, sen Jumala valitsi saattaakseen voimakkaat häpeään. Mikä maailmassa on syntyperältään alhaista ja halveksittua, mikä ei ole mitään, sen Jumala valitsi tehdäkseen mitättömäksi sen, mikä on jotakin, ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä” (1.Kor.1:26-29). Ilosanoma puhuttelee ahdistuneita syntisiä, joita maailma vihaa (Joh.15:18-19), koska Jeesus on heissä (Joh.14:20). Psalmissa 73 kerrotaan, kuinka käy rauhassa ja yltäkylläisyydessä eläville piittaamattomille ja kiittämättömille Jumalan pilkkaajille.

Ilosanoma on Raamatussa,

jota tulee tutkia tarkasti ja usein. Uskova elää Jumalan sanasta ja kuolee nälkään, jos ei tutki sitä. Elämän tarkoitus on tuntea Jeesus ja että Hän myös tuntee sinut. Tehtävämme täällä maailmassa on kertoa evankeliumi kanssaihmisille ja varoittaa heitä sen hylkäämisen seurauksista (Hes.3:18; 33:8-9; 2.Tim.4:1-4). Pyhä Henki antaa sinulle voimaa kirkastaa Kristusta näille pimeydessä vaeltaville kanssaihmisille.