Elämäntaito: Aatelisnaiset auttajina – kolme tarinaa siitä, miten ylhäiset syttyivät diakonialle

Polyamoria on kovaa vauhtia tulossa Ruotsin kirkkoon

 
Leif Nummela katsoo kameraan. Hän ristinyt kätensä vatsansa päälle.

Leif Nummela on Uusi Tie -lehden päätoimittaja. Kuva: Jenniina Nummela

Ruotsin kirkon tulisi avautua polyamorisille jäsenilleen. Tätä mieltä ovat Malmön kirkkoherra Gunilla Hallonsten ja Malmön Pyhän Johanneksen kirkon pastori Helena Myrstener. He kutsuivat kesän Pride-festivaalin yhteydessä ihmisiä kirkkoon keskustelemaan polyamoriasta.

Polyamoria tarkoittaa elämistä romanttisessa ja/tai seksuaalisessa suhteessa samaan aikaan useamman ihmisen kanssa. Hallonsten ja Myrstener arvelevat kirjoituksessaan Kyrkans Tidning -lehdessä, että ihmiset, jotka elävät polyamorisissa suhteissa, voivat toivoa kirkon siunausta. Pappeina he kysyvät, onko siunaamiselle valmiutta. He kirjoittavat: ”On elämänmyönteistä, sielunhoidollista ja pastoraalista huolenpitoa kuunnella niiden ääniä, jotka haluavat elää ja elävät jo kaksinaisuusnormin ulkopuolella.”

Kirkkorekry neliöb. 29.4.-12.5.

Polyamoria tarkoittaa elämistä romanttisessa ja/tai seksuaalisessa suhteessa samaan aikaan useamman ihmisen kanssa.

Hallonsten ja Myrstener eivät kuitenkaan vielä ehdota kirkolle moniavioisuuden hyväksyntää ja moniavioisille kirkollista vihkimystä, vaikka heidän edustamansa ajattelu johtaisi siihen. Kirjoituksensa lopussa he perustelevat teologisesti polyamoriaa muun muassa sillä, että ”Jumala on luonut meidät räiskyvien sateenkaarivärien rikkaaseen moninaisuuteen”. He pohtivat myös, voisiko lisääntyviä avioeroja vastaan taistella hyväksymällä yhden henkilön lisäämisen romanttiseen suhteeseen.

Queer-teologi Lina Landström kirjoitti: ”Ei riitä, että kutsumme polyamoriset henkilöt keskusteluun – meidän täytyy kutsua polyamoriset henkilöt kirkkoon sellaisina kuin Jumala on luonut heidät elämään elämänsä.” Enemmistö Ruotsin kirkon piispoista vastustaa vielä toistaiseksi sitä, että polyamorisissa suhteissa elävät voisivat tulla vihityiksi kirkon virkoihin. Landström pitää tätä syrjintänä.

Millaisia seurauksia Ruotsissa käydyllä keskustelulla on Suomeen? Lue Leif Nummelan kirjoitus kokonaisuudessaan Uuden Tie verkkosivuilta.

 

Aiheet