Kova kivi vai samettityyny?

Olemme viettäneet reformaation 500. merkkivuotta ja juhlimme satavuotiasta Suomea. Tasan 60 vuotta sitten julkaistiin suomeksi jo 1200-luvun lopulla ilmestynyt kirja Marco Polon matkat.

Teoksessa on kertomus, jossa tietäjät veivät vastasyntyneelle Jeesukselle lahjoja saadakseen tietää, oliko tämä profeetta Jumala, maallinen kuningas vai ihminen. He sanoivat: ”Jos hän ottaa kullan, hän on maallinen kuningas, jos hän ottaa suitsukkeen, hän on Jumala, mutta jos hän ottaa mirhan, hän on ihminen.”

Tietäjät kumarsivat häntä ja antoivat hänelle kultaa, suitsuketta ja mirhaa, ja lapsi antoi heille suljetun rasian. Paluumatkalla omalle maalleen he avasivat rasian ja näkivät hämmästyksekseen siellä kiven. He kysyivät toisiltaan, mikä tarkoitus sillä voisi olla.

Tarkoitus oli tämä: ”Kun he olivat tuoneet kolme lahjaansa ja lapsi oli ottanut ne kaikki vastaan, he sanoivat sisimmässään, että tämä oli tosi Jumala, tosi kuningas ja tosi ihminen, ja heidän olisi ymmärrettävä, että heissä versomaan ruvenneen uskon oli tultava yhtä lujaksi kuin kova kivi.”

Kertomus kuvaa sitä, miten tietäjät vahvassa uskossaan torjuivat kaikki terveen järjen epäilykset. Seuraten yksinkertaisesti profeetan sanaa ja tähden todistusta he hyväksyivät alhaisissa oloissa syntyneen Jeesus-lapsen – ihmiseksi tulleen Jumalan – kuninkaakseen.

Martti Luther toteaa tästä, että maailma ei olisi tehnyt niin, vaan olisi ”omien vaatimustensa mukaisesti kaivannut samettityynyä ja palvelusväen joukkoa. Maailma antaa lahjojaan niille, joilla on ennestään tarpeeksi, ja sieppaa niiden hankkimiseen leivän nälkäisten suusta, vaikka näillä ei ole muuta kuin se minkä he ansaitsevat raatamalla selkänsä verille.”

”Jos me kristityt haluamme liittyä tietäjiin”, Luther jatkaa, ”meidän täytyy sulkea silmämme kaikelta, mikä kimaltelee maailman silmissä ja katsoa sen sijasta sitä mikä on halveksittua ja typerää, auttaa köyhiä, lohduttaa syrjittyjä, tukea lähimmäistä hänen ahdingossaan”.

Mikä on sinun lahjasi Jeesukselle tänään? Olisiko se sen mahdollistaminen, että moni saisi kuulla hänestä medialähetystyön kautta ja tulla hänen lapsekseen, ja että usko saisi kasvaa ”lujaksi kuin kova kivi”. Lähes kaksi miljardia ihmistä voi jo olla kuulolla.

Kirjoitus on 7.12.2017 ilmestyneen Lähde-lehden pääkirjoitus.