Kirjablogi: Missä Jumala on koronamaailmassa?

 

John C. Lennox,  Missä on Jumala koronavirusmaailmassa? Päivä, 2020

Missä Jumala on, kun koronavirus riehuu jo toista vuotta ympäri maailmaa kylvämässä pelkoa ja kuolemaa?  Hankala, ellei peräti mahdoton kysymys vastattavaksi? Ei suinkaan. Oxfordin yliopiston matematiikan emeritus professori sekä kristillisen apologetiikan luennoitsija John C. Lennox on kirjoittanut pienen kirjan, jossa hän tarjoaa hyviä vastauksia suuriin kysymyksiin. Etsiessään vastausta kirjan kannen kysymykseen hän tulee samalla käsitelleeksi myös muita Jumalan olemassaoloon ja toimintaan tai toimimattomuuteen liittyviä kysymyksiä.

Wycliffe neliöb. 1.-31.10.

Lennox esittelee kirjansa tyylin ja tavoitteen hauskalla tavalla: ”Istun kanssasi kahvilassa (kunpa se olisikin mahdollista!). Olet esittänyt minulle kysymyksen, joka on kirjani kannessa. Lasken kahvikupin kädestäni ja yritän antaa sinulle rehellisen vastauksen. Tämä kirja sisältää sen, millä yrittäisin ilmaista sinulle lohtua, tukea ja toivoa.”

Aikamme käytetyimpiä lauseita lienee: ”Elämme poikkeuksellisia aikoja”. Toinen saman veroinen on: ”Koronan jälkeen mikään ei ole ennallaan”. Eivätkä koronan eli covid-19 viruksen aiheuttamat muutokset koske vain etätöitä, matkustamista, taloutta tai elämäntapaamme. Jo nyt on näkyvissä, että muutosvoimat yltävät myös uskontoihin ja erityisesti juuri kristinuskoon.

Kirjan takakannessa kerrotaan, että John Lennox tarkastelee koronavirusta erilaisten uskomusjärjestelmien valossa ja osoittaa, että kristillinen maailmankatsomus auttaa jäsentämään pandemian herättämiä kysymyksiä ja kristillinen usko tarjoaa varman toivon.

Nämä lupauksensa hän myös kirjassaan lunastaa.

Nyt maapallollamme riehuva korona ei suinkaan ole ensimmäinen pandemia, joka synnyttää pelkoa ja haavoittuvaisuuden tunteen. Lennox kertoo kirjassa pitkän ja karmaisevan luettelon ihmiskuntaa ravistelleista kulkutaudeista Antoninuksen rutosta (v.165-180) koronaan.

Lennox pohtii kiinnostavalla tavalla sitä, miten omaksumamme maailmankatsomus vaikuttaa suhtautumiseemme koronaepidemian kaltaisiin katastrofeihin sekä maanjäristyksiin ja tsunameihin. Kristinusko on kriisienkin keskellä tulevaisuuden ja toivon uskonto. Ateismilta ne puuttuvat.

Jumalan poistaminen yhtälöstä ei poista tuskaa ja kärsimystä, mutta se poistaa jotain muuta – kaikkinaisen perimmäisen toivon. Ilman Jumalaa hyvä ja paha katoavat. Onnettomuudet, sairaudet ja kuolemat ovat vain uudelleen järjestäytyviä atomeja.

Kirjan viimeisessä luvussa Lennox neuvoo, miten kristittyjen tulisi suhtautua pandemiaan. 1) Ota neuvot huomioon, 2) Säilytä kristillinen toivo näkökulma, 3) Rakasta lähimmäisiäsi (Antoniuksen rutto 100-luvulla johti kristinuskon nopean leviämiseen, samoin Cyprianuksen rutto 200-luvulla, paiserutto Saksassa 1527 ja Lutherin oma esimerkki 4) Muista iankaikkisuus, 5) Muista, että me jokainen olemme matkalla kohti päivää, jona kuolemaa, murhetta ja sairautta ei enää ole.

Kirjan ovat suomentaneet Merja Pitkänen ja Marja Sevón. Harvoin onnistutaan ulkoisilta mitoiltaan näin pieneen kirjaan saamaan mukaan yhtä valtavaa pakettia tietoa, virikkeitä ja kutkuttavaa asiaa vaikkapa kahvipöytäkeskusteluihin. Suosittelen.