Jesus Revolution, Lonnie Frisbee ja nuorisoherätys

 

Tämä blogi ei ole Jesus Revolution-elokuvan (2023) arvio vaan kertomus Jeesus-liikkeeksi kutsutun nuorisoherätyksen taustoista, ihmisistä ja vaikutuksista. Valitettavasti tämä herätys sivuutetaan yleensä kirkkohistorian luennoilla ja kirjoissa, vaikka sillä on ollut erittäin suuri vaikutus seurakuntiin, nuorisomusiikkiin ja nuorisotyöhön.

Jos tarkastelemme nykyisiä nuoren sukupolven parissa vaikuttavia ilmiöitä voimme löytää yhtäläisyyksiä nuorisoherätyksen aikaan 1960-luvulla. Toivottavasti olemme suuren nuorisoherätyksen kynnyksellä.

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

Hippiliikkeen synty

Toisen maailmansodan jälkeen syntynyt yhdysvaltalainen sukupolvi, baby booberit, suuret ikäluokat, elivät taloudellisen elpymisen aikakaudella. Heidän vanhempansa keskittyivät vaurastumiseen ja elivät ”amerikkalaisessa unelmassa” kun taas heidän lastensa mielestä maailma ei näyttänyt olleen järjestyksessä.

  • Kuuban ohjuskriisi 1962 vei maailman ydinsodan partaalle ja lisäsi kommunismin pelkoa.
  • Kiina teki ensimmäisen atomipommikokeen 1964.
  • edistysmielinen USA:n presidentti John F. Kennedy murhattiin vuonna 1963.
  • TV toi koteihin Vietnamin sodan kauheudet ja nuorison keskuudessa puhkesi sodan vastaisia mielenosoituksia vuodesta 1963 alkaen.
  • vanhemman sukupolven kristillisyys näyttäytyi merkityksettömänä nuorisolle. Time-lehden kansikuvan teksti 8.4.1966 kysyi:”Onko Jumala kuollut?”
  • rasismia vastustanut mustien kansalaisoikeusliike nousi 1950-luvulla ja vaikutti voimakkaasti 1960-luvulla. Sen keulakuva Martin Luther King Jr. murhattiin 1968.
  • piilossa toiminut seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen liike tuli ihmisten tietoisuuteen USA:ssa ja eri puolilla maailmaa 1960-luvun lopulla.

Osa nuorista pakeni todellisuutta seksiin, huumeisiin ja rock’n rolliin. Se julisti rauhaa ja rakkautta. Osa nuorista halusi hypätä ulos koko yhteiskunnasta. Sen seurauksena syntyi nuorison hippiliike San Fransiscon Haight Ashburyn alueella ja toi mukanaan huumekulttuurin. Vuosien 1966 mennessä 15 000 nuorta oli muuttanut Haight Ashburyn alueelle bilettämään, kokeilemaan huumeita ja vapaata seksiä sekä kuuntelemaan rockia. Vuonna 1967 San Franciscon ulkoilmatapahtuma kokosi 30 000 hippiä tammikuussa. Kesäkuussa Montereyn popfestivaali esitteli nuorison vastakulttuurin laajalle yleisölle ja aloitti ”Rakkauden kesän”. Kristinuskon torjuneet nuoret olivat kiinnostuneet idän uskonnoista, joiden suosiota lisäsi se, että Beatles-yhtye alkoi mainostaa 1967 intialaisen gurun Maharshi Mahes Yogin opetuksia ja transendentaalista mietiskelyä.

Massiivinen nuorisoherätys, Lonnie Frisbee ja Calvary Chapelin kasvu

Beatlesin John Lennon totesi vuonna 1966, että Beatles on kuuluisampi kuin Jeesus. Hän ei tiennyt, että Jeesusta palvova massiivinen nuorisoherätys oli oven takana.

Nuorisoherätyksen keskellä oli useita evankelistoja. Ted Wise oli hippinuori, joka oli käyttänyt huumeita, mutta antoi elämänsä Jeesukselle 1966. Hän alkoi ystäviensä kanssa evankelioimaan Haight Ashburyn nuoria. Wise tajusi, että huumeisiin sotkeutuneiden nuorien piti päästä pois huumeympäristöstä, joten hän perusti House of Acts (Apostolien tekojen talo) kristillisen kommuunin. Sen jälkeen kristillisiä kommuuneja perustettiin ketjureaktiona eri puolille. Eräs House of Actin talon asukas oli 19-vuotias huumeriippuvainen Lonnie Frisbee.

Lonnie kertoo olleensa nudisti ja vegaani ennen kuin Jeesus ilmestyi hänelle autiomaassa, lähellä Tahquitz Fallsia. Lonnie oli ottanut tajuntaa laajentavaa LSD:tä ja rukoili. Jeesus ilmestyi hänelle ja antoi näyn tuhansien ihmisten pelastuksesta.

Lonnie kertoo olleensa nudisti ja vegaani ennen kuin Jeesus ilmestyi hänelle autiomaassa.

Ted Wisen ryhmä opasti Lonnieta uskon ensimmäisissä askeleissa. Hän meni naimisiin Connien kanssa 1968 ja muutti Costa Mesaan, Los Angelesin alueelle. Siellä Lonnie tutustui Calvary Chapel-seurakunnan pastoriin Chuck Smithiin. Chuck ei aluksi sietänyt hippejä, mutta hänen asenteensa muuttui toukokuussa 1968, jolloin hän tapasi Lonnien. Chuck kutsui Lonnien kirkkonsa työyhteyteen. Lonnie perusti huumeista vieroittuville hipeille House on Miracles-kommuunin, joka oli merkittävä tekijä herätyksen leviämisessä. Ensimmäisen viikon aikana 21 hippiä tuli uskoon. Toisen viikon lopulla heitä oli 35. Nämä nuoret kertoivat Jeesuksesta toisille nuorille ja sanoma levisi.

House of Miracles kasvoi yhdeksäntoista kommuunin liikkeeksi, joka rantautui myöhemmin Oregoniin ja muodosti Shiloh Youth Revival Centers -keskukset, jotka ovat suurin ja yksi pisimpään kestäneistä Jeesus-liikkeen yhteisöistä, joissa oli yhteensä 100 000 jäsentä ja 175 yhteistaloa ympäri Pohjois-Amerikkaa.

Lonnien toiminnassa oli mukana Jumalan yliluonnollinen voima, jonka seurauksena tapahtui monia ihmeitä. Parissa vuodessa Smithin seurakunta kasvoi 150-jäsenestä usean tuhannen jäsenen seurakunnaksi ja sen piti siirtyä isoon sirkustelttaan. Siinä vaiheessa media kiinnostui nuorisoherätyksestä.

Aikakauslehdet Look, Time ja Life raportoivat 1971 massiivisista kastetilaisuuksista, joissa hippejä kastettiin valtameressä. Time-lehden kansikuvassa 1971 oli otsikko: Jesus Revolution (Jeesus vallankumous)! Chuck Smithin mukaan Calvary Chapel kastoi 8000 nuorta kahden vuoden aikana ja vaikutti 20 000 nuoren uskoontuloon.

Jeesus-liikkeen piirteitä

Vuonna 1970 Hal Lindsey julkaisi kirjansa Maa entinen suuri planeetta (The Late Great Planet Earth), jonka sanoma levisi voimakkaasti. Hal ennusti, että uskovaiset temmataan salaisesti taivaaseen vuonna 1981, jonka jälkeen alkaa seitsemän vuotta kestävä anti-kristuksen ahdistuksen aika. Kirja sisälsi tarkkoja ennustuksia Neuvostoliiton hyökkäyksestä Israeliin, mikä vetosi kommunismin pelkoon länsimaissa. Kirjan opetukset tulivat osaksi Jeesusliikkeen eskatologiaa, oppia lopunajoista. Elokuva ”Kuin varas yöllä” (A Thief in the Night) oli kristillinen kauhuelokuva salaisesta tempauksesta, jota käytettiin tehokkaasti evankelioinnissa.

Calvary Chapelin nuorisoherätys synnytti kristillisen rockin. Chuck Girardin johtama Love Song oli ensimmäisiä uusia bändejä Second Chapter of Acts’in ohella. Larry Normanista tuli kristillinen vastine Bob Dylanille. Hänen laulunsa ”Why Should the Devil Get All the Good Music” tiivistää sen mitä Jeesus-hipit halusivat sanoa perinteisille kirkoille: uskoontulleen nuoren ei tarvitse leikata pitkiä hiuksia eikä luopua rockista! Calvary Chapel perusti musiikkiyhtiön Maranatha! Music, joka vaikutti kristillisen rockin leviämiseen.

Lonnien irtautuminen Calvary Chapelista

Lonnie Frisbee tuli tyytymättömäksi huolimatta Calvary Chapelin kasvusta. Hän koki, että Pyhän Hengen vapaata toimintaa haluttiin kontrolloida liikaa. Chuck painotti vakaata Raamatun opetusta ja pyysi Lonnieta toimimaan tilaisuuksien jälkeen, mutta Lonnie ei tyytynyt siihen. Hänellä oli myös vaikeuksia avioliitossaan, johon he eivät saaneet apua Calvarysta. Sen seurauksena Lonnie ja Connie Frisbee muuttivat Floridaan joulukuussa 1971.

Helluntaipastori Bob Mumford kutsui Frisbeet liikeeseen, josta myöhemmin käytettiin nimiä Discipleship tai Shepherding. Sen mukaan jokaisen kristityn tulisi olla tilivelvollinen jollekin kristitylle. Liike ajautui myöhemmin kulttimaiseksi, vaikka sillä oli hyvä tarkoitus tuoda järjestystä elämänhallinnan puutteessa oleville nuorille. Mumford pyysi Lonnieta vuoden kestävään hengelliseen ohjaukseen, mutta se ei pelastanut avioliittoa, joka päättyi 1973. Viimein Lonnie päätyi palaamaan takaisin Chuck Smithin alaisuuteen Kaliforniaan, mutta paluu ei ollut helppo. Chuck Smith teki selväksi, että Lonnien villille karismaattiselle toiminnalle ei ollut enää tilaa. Frisbee ajautui turhautuneena seurakunnan ulkopuolisiin ryhmiin, joissa alkoi tapahtua ihmeitä ja muuta epätavallista Pyhän Hengen toimintaa.

Pyhän Hengen vuodatus, Lonnie Frisbee ja  Vineyard-liikkeen kasvu

John Wimber, Yorba Linda Calvary Chapel-seurakunnan pastori, kuuli Lonnien toiminnasta. Wimber kutsui Lonnien puhumaan äitienpäivän tilaisuuteen 1980, vaikka häntä pelotti Lonnien maine kontrolloimattomana henkilönä. Puheensa lopuksi Lonnie pyysi kaikkia alle 25-vuotiaita tulemaan kokoussalin etuosaan. Hän sanoi: ”Tule Pyhä Henki”. Sen seurauksena kaikki kaatuivat maahan, vapisivat, puhuivat kielillä ja profetoivat. Kokouksessa olleet nuoret lähtivät evankelioimaan lähistölle ja Pyhä Henki laskeutui voimalla ei-uskovien ylle. Toukokuun ja syyskuun välisenä aikana noin 1700 tuli uskoon ja yli 700 uskoontullutta kastettiin. Lonnie Frisbee oli jälleen keskuksena herätyksessä, johon liittyi Pyhän Hengen yliluonnollisia ilmiöitä kuten sairaiden parantumista, vapinaa, maahan kaatumista jne.

John oli Fullerin teologisen seminaarin Evangelism and Church Growth-osaston johtajana 1974-1978. Hän oli tavannut globaalista etelästä tulleita opiskelijoita ja havainnut, että siellä ”ihmeet ja merkit” olivat syy kirkon kasvuun. Hän löysi Fullerissa vaikuttavan George Eldon Laddin teologian perustaksi tälle ilmiölle: Jeesuksen julistus Jumalan valtakunnasta sisälsi opetuksen lisäksi sairaiden parantamisen ja demonien ulosajon. Lonnie Frisbee ja kokemus äitienpäivästä 1980 vakuutti Johnin, että ns. voimaevankeliointi voi toimia myös länsimaissa.

Äitienpäivän tapahtumien jälkeen Wimber organisoi isoja tiimejä, jotka matkustivat eri puolille maailmaa opettamaan ns. voimaevankeliointia, jossa ihmeet ja merkit liittyivät evankeliointiin. Vierailu Englannissa 1981 vaikutti räjähdyksen tavoin anglikaaniseurakuntiin, joissa Wimberin tiimit vierailivat. Anglikaanit sanovat yleensä, että on aikakausi ennen Wimberiä ja sen jälkeen. Vuonna 1981 tiimin vierailu Etelä-Afrikassa ja sitä seuranneet ihmeparantumiset ja evankeliointi synnyttivät ison Vineyard-seurakunnan.

Pian tuli selväksi, että jotkut Calvary Chapel -liikkeen johtajat eivät pitäneet Wimberin tavasta painottaa Pyhän Hengen kokemuksia. Calvary Chapel oli siirtänyt Pyhän Hengen armolahjojen käytön takahuoneeseen kun taas Wimber puolusti niiden käyttöä koko tilaisuuden ajan. Johnin kirkkoa pyydettiin jättämään Calvary Chapel -liike vuonna 1982 ja liittymään Vineyard-kirkkojen yhteyteen, joka valitsi hänet johtajakseen. Vineyard-seurakuntia oli kuusi kun John Wimber seurakuntansa kanssa niiden yhteyteen. Pian kolmekymmentä Calvary Chapelin seurakuntaa liittyi Vineyard-liikkeeseen.

Ken ja Joanie Gulliksen olivat perustaneet ensimmäisen Vineyard-seurakunnan 1975 Calvary Chapelin työyhteyteen. Calvaryyn verrattuna Ken painotti enemmän Pyhän Hengen armolahjoja, sisäistä parantumista ja ihmissuhteiden merkitystä. Muussa suhteessa varhaiset Vineyardit olivat Calvary Chapelin kaltaisia. Hippisukupolvelle tärkeä folkmuusikko Bob Dylan tuli uskoon Vineyardissa vuonna 1979 mikä sai mediassa suuren huomion. Mukana oli myös kristillisen rockin pioneeri Larry Norman.

Calvary Chapelin ja Vineyardin tiet erosivat 1982. Calvary Chapel halusi pysyä evankelikaalisuudessa, joka korostaa Raamattua ja evankeliointia. Vineyard puolestaan on halunnut yhdistää parhaat puolet evankelikaalisuudesta ja helluntaikarismaattisuudesta. Kumpikin liike on niittänyt kasvua Lonnie Frisbeen ja nuorisoherätyksen vaikutuksesta. Tällä hetkellä Calvary Chapelin seurakuntia on 1700 eri puolilla maailmaa ja Vineyard-seurakuntia noin 3300.

Lonnien viimeiset vuodet

Lonnie vaikutti Vineyard-liikkeessä kolmen vuoden ajan kunnes Wimber otti hänet puhutteluun vuonna 1983. Dokumenttielokuvan Frisbee: The Life and Death of a Hippie Preacher mukaan Johnille oli kerrottu, että Lonniella oli ollut kuuden kuukauden ajan suhde erääseen nuoreen mieheen. Lonnie myönsi sen ja Wimber pisti hänet toimintakieltoon. Viimein hän jätti Vineyardin.

Lonnie kuoli AIDS:in komplikaatioihin 12.4.1993. Chuck Smith puhui Frisbeen hautajaisissa sanoen, että Frisbee oli kuin Vanhan testamentin Simson, jonka Jumala oli voidellut voimallisesti, mutta joka oli rikkinäisen lapsuuden, oman kamppailunsa ja kiusaustensa uhri.

Ennen kuolemaansa Lonnie pyysi läheistä ystäväänsä Roger Sachsia kirjoittamaan hänen elämäkertansa. Yhdessä he tallensivat satoja tunteja ääni- ja videomateriaalia varmistaakseen, että kertomukset Jumalan toiminnasta säilyisivät tuleville sukupolville. Not by Might, Nor by Power -kirjasarjan kolme osaa on julkaistu 2000-luvulla.

Lonnien seksuaalisuus

Jesus Revolution -ohjaajalta Brent McCorklelta on kysytty miksi elokuvantekijät päättivät olla käsittelemättä Lonnie Frisbeen kiinnostusta samaan sukupuoleen. Elokuva vihjaa lyhyesti Frisbeen menneisiin seksikokemuksiin, kun hän elokuvassa kertoo Chuck Smithille tarinansa: ”Kuule, me teimme kaikenlaista ja kaikkien kanssa.” Church Leaders-julkaisussa ohjaaja myönsi, että he tiesivät päätöksen olevan kiistanalainen, mutta elokuva käsitteli vain vuosia 1969-1971, jolloin asia ei ollut pinnalla.

Lonnie kasvoi isättömänä. Hän joutui lastenvahtina toimineen miehen seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi 8-vuotiaana ja useasti sen jälkeen. Se jätti jälkensä. Sen lisäksi hän joutui kahden muun miehen hyväksikäyttämäksi. Teini-iässä hänellä oli aktiivinen seksielämä ja monia tyttöystäviä. Muutettuaan Haight Ashburyyn eräs homomies johdatti hänet homoelämään. Isän kaipuu sekoittuneena seksuaaliseen hyväksikäyttöön miehen taholta voi tuoda pojalle hämmennystä seksuaalisuuteen joten ehkä se oli syy miksi Lonnie totesi, että hänet oli rekrytoitu homoelämään.

Jeesus-liikkeen kertomus osoittaa, että Jumala antaa herätyksen silloin, kun hän haluaa.

Kun Lonnie kertoi uskoontulostaan ensimmäistä kertaa Calvary Chapelissa, hän kertoi pelastuneensa homoseksuaalisesta elämästä. Joidenkin seurakuntalaisten reaktiot saivat hänet lopettamaan sen kertomisen.

Lonnie Frisbee toteaa kirjassa Not By Might Nor By Power: Set Free (2019), että hän uskoo Raamatun mukaisesti, että seksi saman sukupuolen kanssa on synti. Hän kertoi, että ”en ole koskaan elänyt homoelämää… Haluan lisätä, että en ole koskaan edes pitänyt itseäni homoseksuaalina, vaikka minua oli hyväksikäytetty vuosien ajan lapsena, olin tehnyt seksuaalisia kokeiluja osana kapinallista ’vapaan rakkauden sukupolvea’ teini-iässäni 60-luvulla ja ikävinä luopumukseni päivinä 80-luvun puolivälissä”.

Connie Frisbeen kommentit elokuvasta

God Reports-verkkojulkaisun Mark Ellis haastatteli Lonnien vaimoa Connieta elokuvan julkaisun jälkeen. Elokuvan katsominen sai aikaan erittäin voimakkaan reaktion Conniessa. Hänen mielestään elokuva on vahvasti ”siistitty” ja ”valkopesty” Greg Laurien versio siitä mitä oikeasti tapahtui. Huolimatta terävästä kritiikistään elokuvaa kohtaan Connie toivoi, että ihmiset katsoisivat elokuvan, koska Jumala voi käyttää sitä.

Mitä me opimme Jeesus-liikkeestä?

Jeesus-liikkeen kertomus osoittaa, että Jumala antaa herätyksen silloin kun hän haluaa. 1960-luvulla vanhoissa kirkoissa vaikutti laaja karismaattinen uudistusliike, jossa katoliset, anglikaanit ja luterilaiset avautuivat Pyhän Hengen armolahjoille. Tämä uudistusliike ei kuitenkaan aiheuttanut Jeesus-liikettä, joka oli suvereeni Pyhän Hengen työ nuorison keskellä. Toiseksi, herätys ei ole siisti paketti, koska Jumala toimii siten kun haluaa ja uskoontulevat ihmiset ovat usein rikkinäisiä. Kolmanneksi, Jumala käyttää rikkinäisiä ja syntiin lankeavia ihmisiä, jotka ovat avoimia Jumalan käytöön. Armolahjat annetaan armosta, ei pyhityksen perusteella. Voitelun taso ei korreloi pyhittyneisyyden tai opin puhtauden kanssa. Tämä on hämäävää ja siihen on liian helppo langeta.

Mikä olisi lääkkeenä? Uskoontulleet tarvitsevat opetuslapseuttamista, mutta myös parantumista ja toipumisryhmiä. Toiseksi, hengellisten johtajien tulisi käydä läpi oman elämänsä traumat, koska Pyhän Hengen voiman ilmeneminen tuo tehokkaasti esille sielun haavat, joita on liian helppo lääkitä synnillisellä käytöksellä. Mentori ja säännöllinen ripittäytyminen kiusauksista varjelee lankeemuksilta ja hengelliseltä sokeutumiselta. Kolmanneksi, meidän tulee opastaa kasvuun Hengen hedelmissä (Gal. 5:22 rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen) Hengen lahjojen käyttämisen perustana.

John Wimber totesi: ”Jos painotamme vain Raamattua, me kuivumme. Jos painotamme vain Pyhää Henkeä, me sekoilemme. Mutta Sana ja Henki yhdessä, me kasvamme.” (Only Bible & we dry up. Only Spirit and we blow up, but Word & Spirit, we grow up).

Lähteet:

Bill Jackson: The Quest for the Radical Middle. A history of the Vineyard. 1999.

Lonnie Frisbee & Roger Sachs: Not By Might Nor By Power: Set Free. 2019.