Kirkko: Piispainkokous esittää kirkollista vihkimistä kaikille pareille – yksi piispainkokouksen jäsen jätti päätöksestä eriävän mielipiteen

YouTubea syytetään konservatiivien sorsimisesta

 

Googlen erottamiskohun jälkeen kuvan mainokset ilmestyivät korttelin päähän Googlen toimistosta eri bussipysäkeille. Kuva: Twitter kuvakaappaus

Kristitty radiojuontaja huomasi kanavansa mainostulojen romahtaneen yhdessä yössä.

”Olin järkyttynyt, kun huomasin, että mainostaminen oli kielletty ylivoimaisesti suurimmasta osasta videoitamme yhden yön aikana”, tunnettu messiaaninen juutalainen ja amerikkalainen radiojuontaja Michael Brown kirjoittaa The Christian Post -lehden (CP) kolumnissaan 22. elokuuta.

Internetjätti Googlen omistama videopalvelu YouTube oli ”demonetisoinut” Brownin kanavan videoita eli kieltänyt niissä mainosten näyttämisen. Toimenpiteen kohteeksi joutui muun muassa video, jossa apologeetti Lee Strobel kertoo kääntymyksestään, haastattelu katumukseen tulleesta entisestä Ku Klux Klanin johtomiehestä, ja video siitä, kun kuuntelija soittaa ja kertoo olevansa eri mieltä Brownin kanssa sovitusopista. Jopa video siitä, kun Brown kertoo laihtuneensa 43 kiloa, kiellettiin mainoksilta.

Karas-Sana Neliöb. 18.-24.3.

YouTube on ollut vastaavien syytösten kohteena ennenkin, kun monet suositut ”tubettajat” eli videoiden tekijät ovat syyttäneet sitä omien sääntöjensä mielivaltaisesta soveltamisesta. Yhtiö on varannut itselleen oikeuden kieltää mainokset esimerkiksi seksuaalisesti vihjailevissa tai sotaa käsittelevissä videoissa. Kriitikkojen, kuten suositun YouTube-persoona Philip DeFrancon mukaan kielto ei näytä koskevan suuria uutiskanavia kuten CNN:ää, joka saa näyttää vaikkapa verisiä kuvia Syyriasta.

Mustamaalaamista ja aseman väärinkäyttöä

Viimeisten kuukausien aikana sensuurinomaiset toimenpiteet ovat monien arvostelijoiden mielestä saaneet poliittisemman luonteen. Brown viittaa kirjoituksessaan muihin viime aikoina YouTuben hampaisiin joutuneisiin poliittisiin konservatiiveihin, kuten radiojuontaja Dennis Pragerin kanavaan, jonka videoista mainoksia kiellettiin jo viime vuonna.

Toronton yliopiston keksittyjä sukupuolia ilmaisevien pronominien käyttöpakkoa kritisoineen psykologian professori Jordan Petersonin Google-tili puolestaan suljettiin ”käyttöehtojen vastaiseksi” väitetyn toiminnan vuoksi elokuun alussa. Tili avattiin, kun asia sai julkisuutta Twitterissä. Petersonin tilin sulkeminen tapahtui samana päivänä, kun YouTube julkisti tiedon uusista koneellisista työkaluista ja yhteistyöstä ”asiantuntijoiden” kanssa vihapuheen, terrorismin ja radikalisoitumisen estämiseksi.

Uusien ”kovempien standardien” mukaan mainokset voidaan kieltää myös niistä videoista, jotka eivät riko palvelun käyttöehtoja, mutta joissa joukko katsojia tai algoritmit näkevät joka tapauksessa mielestään kyseenalaista sisältöä. Lisäksi niiden kommentointi voidaan estää ja ne voidaan asettaa ”rajoitettuun” jakeluun.

Elokuun 18. päivä eli Brownin tapauksen aikoihin Google puolestaan kertoi, että yhtiö alkaa tehdä yhteistyötä arvoiltaan avoimesti vasemmistolaisten lehtien ja järjestöjen kanssa taistellakseen ”viharikoksia” vastaan. Yhteistyökumppaneja ovat esimerkiksi BuzzFeed, New York Times ja Southern Poverty Law Center (SPLC). Viimemainittu järjestö on joidenkin arvoliberaalienkin mielestä käyttänyt asemaansa kansalaisoikeusjärjestönä politikointiin ja mustamaalannut tavallisia konservatiivisia, esimerkiksi perinteistä avioliittokäsitystä kannattavia järjestöjä rinnastamalla heidät rasistisiin tahoihin. Vuonna 2014 liittovaltion keskusrikospoliisi FBI lakkasi listaamasta SPLC:tä luotettavana tietolähteenä viharikoksia käsittelevillä nettisivuillaan.

Googlen linjanmuutosten taustalla voi olla maaliskuinen 750 miljoonan dollarin mainostulojen menetys, kun Google joutui monien suurten mainostajien silmätikuksi. Ne vetivät mainoksensa hetkellisesti pois Googlesta, koska jotkin niistä näkyivät ”ekstremistisillä” videoilla.

Googlen uusien linjausten julkistus sattui kuitenkin yhtiön kannalta kiusalliseen aikaan. Ne tulivat julki samoihin aikoihin, kun yhtiö erotti kohun saattelemana työntekijänsä James Damoren. Damore oli julkaissut yhtiön sisäisellä keskustelufoorumilla muistion, jossa hän arvosteli muun muassa miesten ja naisten eroja analysoivaan psykologiseen tutkimukseen pohjautuen yhtiön sisäisiä toimintatapoja. Lisäksi hän väitti Googlen keskustelukulttuuria konservatiiviset mielipiteet tukahduttavaksi. Potkut synnyttivät valtavan mediamylläkän Yhdysvalloissa, ja monet alan arvostetut tutkijat huomauttivat, että vaikka Damoren muistio ei ollut tieteelliseltä osaltaan täysin tarkka, se oli kuitenkin maallikon puheenvuoroksi harvinaisen hyvin perusteltu. Suomessa sen sijaan esimerkiksi Yle otsikoi Damoren lähettäneen ”naisia halventavan viestin”.

Samaan aikaan, kun YouTuben toimintaa on kritisoitu, monet kieltojen kohteet ovat itsekin huomauttaneet, että periaatteessa Googlella yksityisenä yhtiönä pitää olla oikeus kieltää mainokset mistä sitä huvittaa. Jos meno ei miellytä, mainostajat ja videoiden luojat voivat vapaasti vaihtaa palvelua. Jos YouTube taas olisi valtion virasto, tilanne olisi sananvapauden kannalta luonnollisesti toinen.

Ongelman silti muodostaa se seikka, että Google omistaa kaksi maailman suosituinta nettisivua ja sillä on miltei monopoliasema hakukonemarkkinoilla ja mobiililaitteiden käyttöjärjestelmissä. Jotkut ovat jo verranneet tilannetta sata vuotta sitten monopoliaseman saavuttaneeseen amerikkalaiseen öljy-yhtiöön Standard Oiliin, joka kilpailun edistämiseksi pilkottiin.

 
artikkelibanneri Uusi Tie

Aiheet