Elämäntaito: Vatikaanin uusi dokumentti listaa ihmisarvon “raskaat loukkaukset” – Ihmisellä on oikeus elämään, ei kuolemaan

Vapaakirkon kesäjuhlat käyntiin paimenuuden ja Pyhän Hengen teemoilla

 

Vapaakirkon Valloittava evankeliumi -kesäjuhlille saapui juhlaväkeä varsin mukavasti jo perjantaina äärimmäisen helteisestä säästä huolimatta.

Paimenuus kuuluu kaikille ja Jumalan voi todella kokea, korostivat Valloittava evankeliumi -teemaisen juhlaviikonlopun ensimmäisenä iltana puhuneet Mika Tapio ja Paul Raja-Aho.

”Minusta tuli sairaalapastori 9-vuotiaana”, kertoi Porin vapaaseurakunnan pastori Mika Tapio Valloittava paimenuus -tilaisuudessa kuullun puheensa aluksi. 9-vuotias Tapio kävi sunnuntaisin vanhainkodissa lukemassa isoäidilleen Raamattua ja rukoilemassa tämän puolesta. Pian muutkin asukkaat pyysivät rukousta.

– Hoitajat alkoivat kysyä, saisiko pastorille olla kuppi kahvia. Paimenuus valloitti sydämeni.

Kalajoen Krist. opisto Neliöb. 8.-21.4.

Tapio korostaa, ettei paimenuus edellytä välineekseen virkaa.

– Riittää, että välittää. Olemme kaikki osa paimenuutta, pyhää perhettä ja papistoa. On kaikkien tehtävä huolehtia toisista, siunata ja rohkaista. Paimenuus on rinnalla kulkemista. Siinä on kyse samasta kuin Vapaakirkon tunnuslauseessa: Läsnäoloa ja Jumalan muuttavaa voimaa.

Porin vapaaseurakunnan pastori Mika Tapio lupasi tarjota makkaran juhia edeltäneen aktion kutsusta juhlille tulleille. Pastori pääsi itsekin makkaran makuun, kun Veli-Matti Annala ojensi hänelle sellaisen. Porin vapaaseurakunta vastasi juhlilla makkaranpaistosta, joten vanhimmiston jäsenenä Annala pääsi talkoisiin. Kihniöltä juhlille saapunut veljenpoika Joona Annala seuraili tilannetta.

Evankelikaalinen paimen

Mika Tapion puheen pohjatekstinä olleen Apostolien tekojen luvun 20 lopussa on Paavalin jäähyväispuhe Efesoksen seurakunnan vanhimmille.

– Hän rohkaisee ja kiteyttää, mistä paimenuudessa on kyse. Jumala kutsuu erilaisia, eri tilanteissa olevia ja eri armolahjoin varustettuja paimeniksi. Pääasia, että tietää ja kokee, mitä varten kutsutaan ja kuka kutsuu.

Tapio luonnehti Paavalia evankelikaaliseksi paimeneksi.

– Vaikea sanoa, kumpi oli hänelle paimenuuden ytimessä, se että sai kertoa evankeliumia uusille ihmisille vai että sai opetuslapseuttaa ja juurruttaa ihmisiä Jumalaan. En osaa itsekään sanoa, kumpi on ihanampaa.

Elefantin nahka

Valloittava paimenuus ei tarkoita Mika Tapion mukaan, että työ on helppoa.

– Vaikka Paavali teki työtä myös kyynelsilmin, hän ei vetäytynyt. Stressiä ja painetta tuli ulkoapäin ja seurakuntien vaikeiden tilanteiden vuoksi, kuten nykyisinkin. Yhteiskunnan arvomaailma on murtumassa, eikä tue enää työtämme. Seurakunnissa voi olla vähän väkeä ja talkoolaisia. On talousmurheita, vääntöjä ja perheissä ongelmia. Tämän keskellä tulee paimentaa uskollisesti.

Paimenuudessa on kyse samasta kuin Vapaakirkon tunnuslauseessa: Läsnäoloa ja Jumalan muuttavaa voimaa.

Tapio sai aikanaan hyvän neuvon: Kasvata elefantin nahka, mutta älä tukehdu sen sisälle.

– Onneksi on vertaistukea ja Pyhä Henki antaa voimaa. Paimenen on huolehdittava hengellisestä hyvinvoinnistaan, annettava aikaa rukoukselle ja Raamatulle. Kenenkään palvelutyö ei ole suurempi kuin hänen rukouselämänsä. Jeesus latautui päivään rukoillen. Meidänkin tulee voimaantua Jumalan läsnäolosta.

Kaiken ei pidä olla myöskään pelkkää työtä ja vaivannäköä.

­– Jumala on puhunut minulle, että nauti matkasta, Mika.

Kesäjuhlatilaisuuksissa annetaan paljon aikaa ylistykselle. Perjantaina juhlakansaa palveli Anna Aittoniemi (kuvassa keskellä) & Band.

Olemme ampuneet ohi

Pastori Paul Raja-Ahon Valloittava Pyhä Henki -tilaisuuden puheen pohjatekstinä oli Apostolien tekojen kymmenennen luvun kertomus sadanpäämies Korneliuksesta. Hänen talossaan koettiin jopa kymmenien ihmisten Pyhällä Hengellä täyttyminen.

– Mielikohtiani Raamatussa. Siinä kuvataan saarnaajan päiväuni. Kymmeniä Jeesusta tuntemattomia täyttyy Hengellä ja päälle järjestetään kastekokous. Tunnetko sinä todella meille lähetetyn Pyhän Hengen henkilökohtaisesti? kysyi Raja-Aho kuulijoiltaan.

Hän kokee, että aiheesta julistetaan enää harvoin vapaakristillisissä seurakunnissakaan, vaikka se on ratkaiseva. Kun Korneliuksen talossa koettiin Pyhällä Hengellä täyttyminen, se oli näkyvä ja kuuluva kokemus.

– Koska Jeesus on täällä Pyhän Hengen kautta, Henki on tärkeää oppia tuntemaan. Jos ymmärtäisimme, mitä Pyhän Hengen kaste merkitsee, seurakunnissa ei kärsittäisi, kun väki vähenee.

Raja-Ahon mukaan rohkeus julistaa ja seurakunnan kasvu tulevat Pyhältä Hengeltä.

– Rohkenen sanoa, että olemme ampuneet seurakuntina ohi.

Valloittava Pyhä Henki -tilaisuudessa kuultiin sekä Paul Raja-Ahon (vas.) puhe että julkaistiin hänen Usko Piikkilästä kirjoittamansa kirja Usko tai älä. Toimitusjohtaja Merja Pitkänen onnitteli Raja-Ahoa ja Piikkilää Päivä-kustantamon puolesta.

Kokemus rakkaudesta

Paul Raja-Aho kertoi juhlapuheessaan ymmärtävänsä, että on monia Pyhän Hengen alueella traumatisoituneita. Hengellä täyttyminen kutistetaan toisinaan kielilläpuhumiseksi, vaikka pääasia on tunne Jeesuksen ja Isän rakkaudesta.

– Voit kokea Jumalan! En itse tiennyt Raamatusta juuri mitään. Rukoilimme muutaman päivän. Yhtäkkiä koin, että minua rakastetaan ja minut hyväksytään. Se oli nimenomaan rakkauden kaste, vaikka aloin ylistäessäni puhua kielilläkin. Siksi tänäänkin vanhanan miehenä todistan edessänne.

Apostolien teoissa kuvastuu alkuseurakunnan vahva yhteys Pyhään Henkeen. Henki ohjasi valintatilanteissa ja synnytti iloa.

Koska Jeesus on täällä Pyhän Hengen kautta, Henki on tärkeää oppia tuntemaan.

– Pyhä Henki osoittaa Johanneksen evankeliumin mukaan myös synnin, vanhurskauden ja tuomion. Jumala ei syyllistä, mutta puhuu totuuden. Korneliuksen kodissa ei kuitenkaan vielä tunnustettu syntejä. Jos sydän vain on auki, Pyhä Henki tulee ja koskettaa.

Puheensa lopussa Raja-Aho kysyi, olisiko nyt raamattu-uskollisten seurakuntien väkimäärän vähetessä mahdollista perustaa uudelleen Apostolien tekoihin ja Pyhään Henkeen.

– Jokainen tarvitsee uutta kosketusta.

 
Päivä artikkelibanneri 11.3.- 2024