Elämäntaito: Aatelisnaiset auttajina – kolme tarinaa siitä, miten ylhäiset syttyivät diakonialle

Tätä ”Jeesus-kuvaa” katsoo nyt Mäntässä joka päivä yli tuhat ihmistä

 

Mäntässä on esillä noin 170 Banksyn teosta. Toxic Mary on niistä yksi. Kuva: Serlachius-museot

Serlachius-museoiden ilmaisnäyttelyihin vetävät maailman kuuluisimman katutaiteilijan, Banksyn, teokset sekä kirkkorakennuksista pitävän ateistin, Jani Leinosen, tilataideteos.

Kristus ristiinnaulittuna ostoskassit kädessä (Christ With Shopping Bags).

Maria syöttämässä myrkkyä tuttipullosta Jeesus-lapselle (Toxic Mary).

Sansa neliöb. 1.-30.5.

Nämä ovat otoksia brittitaiteilija Banksyn tuotannosta, joka esittäytyy paraikaa yleisömenestyksen kokeneessa Serlachius-museoiden Banksy. A Visual Protest -näyttelyssä.

1970-luvulla syntyneen miehen henkilöllisyyttä ei tunneta. Hänen teoksistaan maksetaan kuitenkin muhkeita summia.

Näyttelyssä nähdään noin 170 Banksyn teosta tai hänen uraansa liittyvää esinettä.

Ärsyttää ja järkyttää

Banksyn Toxic Mary -teoksen Marco Pasella esittelee näyttelyn tekstissä näin:

Mariaa ja Jeesus-lasta esittävän kuvan ikonografia on niin väkevä, että se ylittää uskonnollisen taiteen rajat ja tavoittaa sekä äitiyden yleisen merkityksen että vanhemman ja lapsen välisen suhteen.

Teos Toxic Mary edustaa Banksylle tyypillistä nurinkurista ikonografiaa. Lastaan pitelevän äidin otteiden ja hellän katseen positiiviset merkitykset kääntyvät päälaelleen turmeluksen merkeiksi, sillä tämä Maria syöttää pojalleen tuttipullolla myrkkyä muuttaen alkuperäisteoksen rakkaudenteon tappavaksi lahjaksi.

Ostoskassikuvaa Myartbroker.com-sivusto luonnehtii satiiriksi modernista kaupallisuudesta:

Se osoittaa sormella modernin juhlan tekopyhyyttä, etenkin joulujuhlan amerikkalaistamista. Kuten Banksyn tyylille on tyypillistä, hän yhdistää kaksi erilaista teemaa järkyttääkseen ja ärsyttäen katsojaa.

Palanut kirkko?

Banksy-näyttelyn lisäksi Serlachius-museo Göstassa on esillä Jani Leinosen tilataideteos Totuus – The Truth, jonka sisälle kävijä mahtuu astelemaan.

Teos muistuttaa palanutta kirkkorakennusta, jossa hohtavat lasimaalauksen totuudet.

Leinonen kertoo Serlachius-lehdessä, että ”kirkot ovat suosikkirakennuksiani maailmassa, vaikka olenkin ateisti”.

Etenkin hän on kiinnostunut kirkkoihin satojen vuosien aikana tehdyistä lasimaalauksista.

Raamatun tapahtumia

Serlachius-museoista löytyy myös Raamatun tapahtumia kuvaavia teoksia.

Vuorineuvos Gösta Serlachius (1876–1942) hankki taidekokoelmaansa esimerkiksi Rogier van der Weydenin kuuluisimman maalauksen, Kristuksen ristiltäoton.

Kuvassa nähdään Jeesuksen lisäksi Maria, tätä lohduttava evankelista Johannes sekä Jeesuksen hautaamisessa avustanut Nikodemos. Jeesuksen ruumista pitelevä mies voi olla myös varakas juutalainen Joosef Arimatialainen. Taidehistorioitsijat eivät ole päässeet yhteisymmärrykseen henkilön attribuoinnista.

Paimenten kumarrus on puolestaan 1500-luvulta Jacopo Tintoretton teos, jonka keskiössä on vastasyntynyt Jeesus-lapsi.

Kaikkiaan Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelma käsittää yli 10 000 teosta.

Säätiö tunnetaan yhtenä merkittävimmistä yksityisistä taiteenkerääjistä Pohjoismaissa.

Ilman pääsymaksuja

Banksy suhtautuu kriittisesti taideinstituutioihin. Hän pitää mustaa listaa museoista ja gallerioista, jotka pyrkivät hyötymään taloudellisesti hänen taiteestaan tai esittelevät laittomia kopioita hänen teoksistaan. Tästä syystä Serlachius-museot ei peri pääsymaksua Banksyn näyttelyn ajalta eikä myy näyttelyyn liittyviä oheistuotteita.

Serlachius-museoiden tiedottaja Susanna Yläjärvi kertoo, että vilkkaimpina kesäpäivinä Banksyn näyttelyssä on vieraillut reilusti yli tuhat kävijää.

Netissä jaetut tutustumisajat varattiin loppuun jo ennen näyttelyn avautumista, mutta koronatilanteen helpotuttua vierailijoita on voitu ottaa sisään enemmän.

Näyttelyyn on nyt mahdollista päästä ilman paikkavarausta, mutta jonotustilanne voi vaihdella suurestikin.