Yleinen: Viikon debatti pui armokuolemaa: eutanasia on arvokysymys monelta kantilta

Suljettuja yhteisöjä tutkineet Aila Ruoho ja Janne Villa: ”Sosiaalinen media ehkäisee hengellistä väkivaltaa”

 

Sekä AIla Ruoholta että Janne Villalta on ilmestynyt tänä vuonna hengellistä väkivaltaa käsittelevä kirja.

– Sosiaalinen media ennaltaehkäisee tulevaisuudessa entistä enemmän rakenteellista hengellistä väkivaltaa, uskoo uskonnollisten yhteisöjen vallankäyttöä tutkinut tietokirjailija ja teologi Janne Villa.
Aihetta tutkinut Aila Ruoho sanoo, että suljettujen yhteisöjen on yhä vaikeampaa toimia eristäytyneesti. Molemmat nimesivät Radio Dein Ajankohtaistunnilla torstaiaamuna esimerkkitapaukseksi vanhoillislestadiolaisen liikkeen ympärille syntyneen mediakohun.

Vanhoillislestadiolaisen liikkeen kattojärjestö Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys pitää tänään torstaina kello 14 tiedotustilaisuuden Oulussa. Tiedotustilaisuudessa SRK:n edustajien odotetaan vastaavan muun muassa kysymyksiin vanhoillislestadiolaisten lasten hyväksikäyttötapauksia kartoittaneesta Johanna Hurtigin tutkimuksesta Taivaan Taivaan taimet – uskonnollinen yhteisöllisyys ja väkivalta.

Hengellinen väkivalta –kirjan kirjoittanut toimittaja-teologi Janne Villa pitää mahdollisena, että käsillä on merkittävä murroskohta vanhoillislestadiolaisen liikkeen historiassa. Villa katsoo murroksen siemenen itävän sosiaalisessa mediassa.

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

Herätysliikkeen ympärille kietoutuneet kohut lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja naisten asemasta saivat alkunsa nettikeskusteluista.

– Vanhoillislestadiolaisten sisäisessä mediassa ei asioista käyty kriittistä keskustelua eikä ongelmia tuotu julki. Anonyymeissä keskusteluissa verkossa sen sijaan nostettiin epäkohtia esiin ja liikkeeseen kuuluvat tai kuuluneet ihmiset keskustelivat niistä keskenään. Lopulta rohkeimmat tulivat esiin nimillään ja kasvoillaan, kuvasi Janne Villa Radio Dein Ajankohtaistunnilla torstaina.

– Toki verkossa on ollut tunteenpurkauksia ja ylilyöntejä, mutta netti tarjoaa välineen uskonnolliselle kuluttajavalistukselle. Se tuo esiin aitoja epäkohtia.

Vanhoillislestadiolaisessa perheessä kasvanut Aila Ruoho on tutkinut suljettujen yhteisöjen kontrollin ja vallankäytön mekanismeja pro gradu -työssään. Tänä vuonna ilmestyneessä kirjassaan Päästä meidät pelosta hän kuvaa muun muassa vanhoillislestadiolaisten, Jehovan todistajien ja Koivuniemen lahkon kipupisteitä. Yhteisenä nimittäjänä hän näkee yhteisöjen halun kontrolloida jäsentensä ajatuksia ja tunteita sekä yksityistä elämänpiiriä.

Aila Ruoho näkee netin merkittävänä muutostekijänä, joka tekee yhteisöjen eristäytymisen ja suljetun toiminnan yhä vaikeammaksi. Hän ei kuitenkaan usko nettikeskustelujen ratkaisevan varsinaisia ongelmia.

– Netistä on hengellisen alistamisen kohteiksi joutuneille apua. Se vaatii kuitenkin sen, että osaa ja uskaltaa olla aktiivinen, huomautti Ruoho radiokeskustelussa.

– Suljetut yhteisöt saavat nettikeskustelut näyttämään pelottavilta. Jo pelkästään kriittiselle sivulle meneminen saattaa olla esimerkiksi demoneja pelkäävälle ihmiselle hirvittävän iso juttu – saatikka että rupeaa keskustelemaan siellä.

Aila Ruohon mukaan nettikeskusteluihin osallistumisiin sovelletaan samaa kontrollimekanismia, jonka liikkeestä irtautuva saa osakseen.

– Hänet tuomitaan heti petturiksi tai saatanan kätyriksi. Kaikki, mitä hän sanoo, tuomitaan ja nimetään valheeksi. Kaikki paha ulkoistetaan pois yhteisöstä. Yhteisö tekee itsestään uhrin. Siinä ajattelussa paha yrittää murtaa yhteisön, ja asenne on uhrin asenne, jossa kaikki kritiikki yhteisöä kohtaan on vainoa.

Aila Ruoho ja Janne Villa keskustelevat hengellisestä väkivallasta Helsingin kirjamessujen Aino-lavalla sunnuntaina 27.10. klo 16.30-17.30.

 
Dei, aamuvirkut, artikkeliban 7.2.- (2/2)