Elämäntaito: Päivi Niemi: ”Hetken hyvä kannattaa maksimoida” Ihmisiä ja ilmiöitä: Suomen viihteessä kristinusko näkyy useimmiten joko ahdistavana uskontona tai mitäänsanomattomana harrasteluna

Piispa Luoma: ”Teologia ja luonnontiede antaneet toisilleen paljon”

 

Arkkipiispa Tapio Luoma. Kuva: Erkki Jokinen

Espoon piispa Tapio Luoman mukaan teologia ja tiede eivät ole vastakkaisia voimia, vaan ne ovat tukeneet toistensa kehitystä.

Luoma ottaa Areiopagi-verkkolehden kirjoituksessaan kantaa ajatukseen, jonka mukaan uskonto ja luonnontiede olisivat olleet historiallisia vihollisia. Näkemys on Luoman mukaan myytti, sillä “kristillisellä teologialla ja kirkolla on ollut tieteen kehityksessä tärkeä, ajoittain jopa keskeinen rooli.”

Toisaalta Luoma kritisoi myös ”vastamyyttiä”, jossa koko tieteenhistoria pyritään selittämään kristinuskon vaikutuksella. Tällainen historiantulkinta ei Luoman mukaan ole rehellistä, sillä kristinusko ei ollut ainoa luonnontieteen nousua avittanut tekijä. Lisäksi vuorovaikutus on kulkenut molempiin suuntiin. Luonnonfilosofia ja tiede ovat auttaneet kristillisen teologian kehittymistä.

Piispa vastaa kannanotossaan Suomessakin tunnetun luonnontieteen popularisoijan Richard Dawkinsin luonnontieteeseen pohjautuvaan uskontokritiikkiin. Luoma on kuitenkin Dawkinsin kanssa yhtä mieltä siitä, että järki kuuluu myös uskonnollisten ja teologisten kysymysten pohdintaan.

SEKL Neliöb. 25.-31.3. MJa

”Sekä usko että tiede ovat rationaalisen ihmisen rationaalisia toimintoja. Molempien tulee torjua houkutus kaikenlaiseen irrationaalisuuteen”, Luoma kirjoittaa.

Areiopagi-lehden päätoimittajat Miikka Niiranen ja Rope Kojonen pitävät piispan kannanottoa tärkeänä, sillä ”monet suomalaiset näkevät uskon ja tieteen vastakkaisina voimina”.

”Esimerkiksi vuoden 2010 tiedebarometrin mukaan 47% suomalaisista uskoo, että uskonnon ja tieteellisen maailmankuvan välillä on ristiriita”, päätoimittajat kommentoivat.

Lue piispa Luoman kirjoitus kokonaan täältä

 
Artikkelibanneri perussanoma