Kirja-ala on ajautunut viime vuosina vaikeuksiin. Oikean kokoiset painokset ovat keinoja torjua tappioita.
Vantaalla kustannusliike Aikamedian toimitalon Aikakeskuksen alakerrassa soi humina ja lonksutus.
Painotuotteisiin erikoistunut osasto Aikaprint on työstänyt, tulostanut, leikannut, liimannut ja pakannut uusia kirjoja keväällä ja kesällä päivät läpeensä.
Suuri muutos on pähkinänkuoressa seuraava: Aikaprint pystyy nyt painamaan kirjoja.
Aiemmin se on pystynyt tuottamaan kirjoja vain yksittäiskappaleina ja keskittynyt lähinnä julisteisiin, flyereihin, käyntikortteihin ja vihkosiin, joita yritykset ja seurakunnat ovat tarvinneet.
Painosalissa, entisessä Itä-Hakkilan kirkon kerhohuoneistossa, on keväällä käyttöön päässyttä uutta kalustoa. Yksi tärkeimmistä koneista on kirjapainoissa tarvittava leikkuri, jolla painokoneesta tulevat kirjansivut leikataan lopullisen kokoisiksi.
Leikkuri ei ole laitteena uusi. Se on yli 40 vuotta vanha, ikiaikainen ammattilaistason kone.
– Ainakin teoriassa tämä leikkuri on saattanut olla käytössä jo Aikamedian aiemmassa painosalissa, tuotantopäällikkö Mikko Kantakoski sanoo.
Kyseinen kone tuskin kuitenkaan on ollut aiemmassa silloisen kustannusliike Ristin Voiton lehti- ja kirjapainossa, joka lopetti toimintansa muutaman kilometrin päässä Koivuhaassa 1970–80-lukujen vaihteessa. Tuolloin yhdistyksenä toimineen kustannusliikkeen ei enää kannattanut panostaa omaan painotoimintaan.
Painokoneet vaikenivat Aikamediassa siis noin 40 vuodeksi, kunnes kaksi vuotta sitten ne käynnistyivät jälleen, nyt yrityskauppojen myötä.
Kun pitkän linjan painoyrittäjä ja lajilegenda Esa Juutilainen jäi eläkkeelle, Juutiprint Oy:n liiketoiminta ostettiin Aikamedialle. Noin vuosi sitten Aikaprint vahvistui hattulalaisen Ilvespainon niin ikään siirtyessä Aikamedialle. Mukana kaupassa Aikakeskuksen kellariin tuotantopäälliköksi siirtyi Ilvespainon yrittäjä Mikko Kantakoski.
Kantakosken johdolla painon toiminnassa on siirrytty uuteen aikakauteen. Kuten edellä mainittiin, Aikaprintissä pystytään nyt painamaan kirjoja.
Kirjapainoala on viime vuosina kokenut väkevää myllerrystä. Digiaikana ihmisten paperisten mediatuotteiden, kuten kirjojen ja lehtien, kulutus on laskusuunnassa. Isoja painoyksiköitä on lopetettu, ja ammattilaisia on jäänyt joukoittain työttömiksi.
Kehitys on johtanut toisaalta hintojen nousuun, toisaalta vaatimuksiin tehdä vain suuria painosmääriä – kutistuville markkinoille siis.
Kustannusliikkeet ovat joutuneet tilanteessa maksajan paikalle. Ne ovat joutuneet tilaamaan kirjoista ylisuuria painoksia.
– Varastojen tilanne on monissa kustantamoissa aivan älytön, Aikamedian toimitusjohtaja Olavi Kumpulainen arvioi ja lisää, että myös Aikamedian kirjavarasto on päässyt ajan saatossa kasvamaan liian suureksi.
Keuruulla on siis hyllyillä laatikoittain kirjoja, joista ei tiedetä, päätyvätkö ne koskaan lukijoiden käsiin.
– Siksi se, että Aikaprint pystyy tekemään juuri oikean määrän kirjoja, tarvittaessa vaikka yhden viikonlopun myyntitapahtuman tarpeisiin, on vallankumouksellista. Mekin tulemme saamaan varaston koon hallintaan.
Olavi Kumpulaisen mukaan Aikaprint lunasti paikkansa seurakuntia palvelevana painotalona jo vanhassa muodossa.
– Nyt saadaan täysi hyöty myös Aikamedian omalle työlle. Kirjoja painetaan sen verran kuin myydään.
Myös Mikko Kantakoski iloitsee siitä, että kirjapainokyvyn myötä alkuperäinen ajatus, kustannusliikkeen toiminnan täydentäminen, toteutuu.
Aikamedia tulee siirtymään kirjapainotoiminnassa lähes täysin omaan tuotantoon. Kovakantiset kirjat ja isommat erät pehmeäkantisista, eli ne, mitä Aikakeskuksen kellarissa ei ehditä painaa, painetaan vielä muualla.
Mikko Kantakoskikin näkee Aikaprintin nykyisistä haasteista merkittävimpänä kapasiteetti- ja aikataulukysymykset.
– Painofirmassahan on perinteisesti kahdenlaisia töitä: kiireellisiä ja erittäin kiireellisiä.
– Elämme myös murrosaikaa. Vaikka meillä on nyt omat koneet, mitään ei edelleenkään tapahdu vain nappia painamalla.
Painokonetta, nykykielellä digitulostinta, ei voi jättää yksin lonksuttamaan juuri lounasaikaa pidemmäksi ajaksi. Ihmiskätten ja -silmien työtä tarvitaan koko ajan. Aikaprintissä työskentelee tällä hetkellä kolme henkilöä, ja jokaisen työpanosta tarvitaan koko työajalta.
Laitteisiin tulee ammattikäytössä jatkuvasti myös vikoja ja huoltokatkoja. Vaikka koneisiin on huoltosopimukset, korjaaja on harvoin paikalla minuuteissa, kun punaiset valot alkavat vilkkua ja lonksutus hetkeksi taukoaa.
Kesän alussa Vantaalla tehtiin Helluntailiikkeen maailmankonferenssiin tapahtuman kaulapassit ja muun muassa painos karismaattisuusaiheista kirjaa sekä yksi painotyö amerikkalaiselle tilaajalle.
Viikot ennen Juhannuskonferenssia kesäkuussa painettiin putket punaisina uutuuksia juhlakansan käsiin.
Uusi joustava mahdollisuus kirjojen painamiseen on herättänyt kiinnostusta muiden kristillisten kustantajien ja erilaisten järjestöjen parissa.
– Kaikilla on ollut sama ongelma, liian suuret painokset. Nyt tähän on kenties muodostunut ratkaisu Aikaprintin myötä, Olavi Kumpulainen sanoo.
Painosmäärä sanelee hinnan
Aikamedian toimitusjohtajan Olavi Kumpulaisen mukaan kirjan lopullinen hinta on sidoksissa painosmäärään.
– Kun kirja julkaistaan, täytyy tehdä päätös siitä, minkä verran kirjaa uskotaan myytävän. Kustantaja ottaa riskin ja toivoo, että ensipainos riittäisi koko kirjan elinkaaren.
– Hyvin harvoin tämä arvio on osunut kohdalleen. Varastoon päätyy kirjoja, joiden kanssa sitten taiteillaan.
– Minkä tahansa liiketoiminnan kannalta on heikkoa, jos tavaraa seisoo paljon varastossa. Siinä on kiinni yrityksen pääomaa.
(AT)