Ihmisiä ja ilmiöitä: Nina Åström palaa halusta kertoa Jeesuksesta

Musliminuorille kimmeltävä aikakauslehti

 

Suomessa alkaa ilmestyä musliminuorille suunnattu aikakauslehti – jo toista kertaa.

Päätoimittaja Bilal Sehli puhuisi mieluiten maaliskuussa aloittavasta uudesta Ana-lehdestään. Kolme vuotta sitten Sehli oli kuitenkin lanseeraamassa pitkälti samalla konseptilla lehteä nimellä Umma, joka sittemmin vain katosi.

– Umma oli Suomen islamilaisen neuvoston projekti, jonka he päättivät lopettaa kolmen numeron jälkeen, Sehli sanoo.

SEKL neliöb. 7.-13.10.

Sehlin mukaan päätöksen taustalla oli talous. Lehden tekijöillä kipinä jäi kytemään.

– Me Suomen musliminuoret totesimme, että me osaamme tehdä tämän itsekin. Loimme oman organisaation ja perustimme lehden.

Ana on lifestyle-lehti, joka käsittelee muun muassa muotia, arkea, juhlaa, ihmissuhteita ja ruokaa musliminuoren näkökulmasta. Sehlin mukaan satasivuisesta Anasta tulee edeltäjäänsä ”kiiltävämpi ja kimaltavampi”.

Tekijöitä lehdellä on 17. Sehli on aiemmin työskennellyt toimittajana muun muassa saudiomisteisessa kansainvälisessä mediajätissä al-Arabiyassa.

Omat idolit esille

Kiistellyimmät perinteisiin, kulttuuriin ja uskonnon säännöksiin liittyvät kysymykset, kuten tyttöjen sukupuolielinten silpomisen, lehti jättää imaameille.

– Keskitymme musliminuorten elämäntyyliin Euroopassa. Esittelemme lukijoille muslimi-idoleja, mestareita. Ensimmäisessä numerossa on suomalaistunisialainen mies, josta on tulossa kansainvälinen rallitähti.

Lehden projektisihteeri Asma Bahafid puolestaan sanoo, että nyt on aika saada nuorten omat äänet kuuluviin.

– Jotakin muutakin kuin Helsingin Sanomien artikkeleita muslimien elämästä, Bahafid sanoo.

Sehli uskoo, että Anan kautta suomalaiset voivat oppia ymmärtämään islamia nykyistä paremmin.

– Lehti pyrkii välittämään oikean kuvan islamista ja sen, miten me näemme itsemme muslimeina.

Huivi on ja pysyy

Sehlin mukaan Ana-lehti on taloudellisesti edeltäjäänsä vakaammalla pohjalla ja tulevaisuuden suunnitelmat ovat suuret. Aluksi lehteä tukee Helsingin nuorten muslimien foorumi -niminen yhdistys. Taustalla on myös ulkomaalaisia rahoittajia, joista kaikkia päätoimittaja ei paljasta.

Aleksi13, Seppälä ja Jack & Jones ovat lainanneet vaatteita muotikuvauksiin.

Anan muotisivuilla noudatetaan musliminaisten pukeutumissäännöksiä, mikä näkyy myös mainonnassa.

– Pyrimme näyttämään, miten voi pukeutua tyylikkäästi, vaikka käyttää huivia, Sehli sanoo.

Suuret suunnitelmat liittyvät Sehlin rekisteröimän Ana-brändin yhtiöittämiseen ja viemiseen ulkomaille.

– Euroopassa ei ole modernia lehteä muslimeille. Meillä on kumppaneita Saksassa ja Ruotsissa. Tarkoitus on antaa heidän käyttöönsä Ana-brändi, jonka alla he voivat räätälöidä oman maansa musliminuorisolle suunnattua sisältöä.

Teksti: Janne Huuskonen. Kirjoittaja on STT:n toimittaja.

 
Dei, ihmisen ääni, artikkeliban 5.9.- (2/2)