Liikemiesten menestymishalulla karmea kääntöpuoli: Noitatohtorit uhraavat lapsia hengille Ugandassa

 

Kuva: Istockphoto

Itäisessä Afrikassa sijaitsevaa Ugandaa piinaavat noitatohtorit, jotka sieppaavat lapsia käyttääkseen heidän elimiään rituaaleissa. Varakkaat liikemiehet tilaavat rituaaleja, koska uskovat niiden tuovan menestystä liiketoimille.

Varoitus: artikkelissa on materiaalia, joka voi järkyttää herkimpiä lukijoita.

Avustusjärjestö Kyampisi Childcare Ministriesin perustanut pastori Peter Sewakiryanga auttaa noitatohtorien uhreiksi joutuneita. Hän myös kampanjoi uhraamiskäytännön lopettamisen puolesta ja pyrkii saamaan verityön tekijät vastuuseen teoistaan. Hänen mukaansa lapsiuhrin vaativia rikoksia tapahtuu lähes kuukausittain ja uhraamisten määrä on kasvussa.

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

Vain harva selviää koettelemuksistaan hengissä. ”Kun he nappaavat lapsen, useimmiten he leikkaavat pään irti, valuttavat veren ulos ja leikkaavat kudosta. He irrottavat sukupuolielimet tai muut elimet, jotka he uskovat henkien haluavan”, Sewakiryanga kertoo CBN Newsille noitatohtorien kuolettavista rituaaleista.

Ihmisuhrien uskotaan tuovan menestystä

Uskomuksen mukaan noitatohtorien suorittamat rituaalit auttavat lepyttämään jumalia tai pitämään yllä hyviä suhteita henkiin. Monesti noitatohtorit aloittavat ensin eläinuhreilla, mutta jos ne eivät saa aikaan haluttua lopputulosta, saattaa ihmisuhri olla seuraavana listalla.

Uhrirituaalin tilaa useimmiten joku keskiluokkainen tai varakas henkilö. Ongelman yleistymisen yhdeksi syyksi onkin arveltu yhteiskunnan keskiluokkaistumista. Monet haluavat edesauttaa rituaalimenoilla rikastumistaan tai menestystään liike-elämässä. Apua voidaan etsiä myös hedelmällisyys- tai impotenssiongelmiin. Lasten kielten leikkaaminen saattaa liittyä pyrkimykseen hiljentää viholliset.

”Lasten uhraamisten määrä on kasvussa, koska ihmisistä on tullut rahan rakastajia. He haluavat tulla rikkaammiksi. He uskovat, että lapsen uhraaminen lisää vaurautta. Ja jotkut ihmiset ovat halukkaita ostamaan lapsia tietystä hinnasta. Joten lapsista on tullut kauppatavaraa ja lasten uhraamisesta kaupallista liiketoimintaa”, Sewakiryanga kertoo BBC:lle.

Jotkut uskovat uhrimenoista olevan hyötyä myös poliittisessa elämässä. Viime vuoden presidentin- ja eduskuntavaalien aikaan tapahtuneiden kuuden uhritapauksen uskotaan liittyneen haluun menestyä vaaleissa: ”Lasten uhraamistapaukset ovat yleisiä vaalien aikaan, sillä jotkut ihmiset uskovat veriuhrien tuovan vaurautta ja valtaa”, kertoo Kyampisi Childcare Ministriesissä työskentelevä Shelin Kasozi Reutersille.

Noitatohtorit afrikkalaisen perinteisen lääketieteen harjoittajia

Lapsiuhreista maksetut suuret rahapalkkiot houkuttelevat noitatohtoreita ja sellaisiksi itseään nimittäviä tarjoamaan ja suorittamaan asiakkailleen lapsiuhreja vaativia rituaaleja.

Ugandassa yli 80 prosenttia väestöstä on kristittyjä. Monet ihmiset kuitenkin uskovat myös perinteisestä afrikkalaisesta uskontraditiosta nousevan noituuden kykyyn vaikuttaa henkiin.

Maassa on myös pitkät perinteet perinteisen afrikkalaisen lääketieteen ja henkiparannuksen käyttämisessä. Erityisesti köyhillä seuduilla rituaalinen parantaminen on yhä yleistä. Parantajat käyttävät usein rituaaleissaan kasveja ja eri eläinten osia. Viime aikoina ihmisuhrien käyttö on kuitenkin yleistynyt: se ei ole kuulunut paikalliseen parantamiskulttuuriin aiemmin, vaan on uusi ilmiö.

Noitatohtorit ovat usein arvostettuja ihmisiä omissa yhteisöissään ja heillä saattaa olla vahvat siteet paikallisiin ja kansallisiin poliitikkoihin ja vallankäyttäjiin. Rikoksia tehneiden parantajien harvoin tarvitsee pelätä joutuvansa oikeuteen vastaamaan teoistaan. Käytännössä noitatohtorit voivat toimia hyvin vapaasti.

Myös rituaalien tilaajat välttyvät usein seuraamuksilta. Tilaajien löytäminen on vaikeaa, eikä heidän tuomitsemisestaan olla useinkaan tarpeeksi kiinnostuneita.

Rituaaleissa käytetään elimiä

Noitatohtorit tai heidän apulaisensa väijyvät lapsia koulumatkoilla tai vedenhakureissuilla. Joskus lapset voivat kadota jopa kotiensa pihoilta. Rituaalit toimitetaan noitatohtorien omissa pyhäkkömajoissa. Uhrimenot vaativat verta ja tiettyjä kehonosia kuten raajoja, silmiä, hampaita, sormia, kieltä tai sukupuoli- ja muita elimiä kuten sydäntä. Useimmiten lapsi on elossa rituaalin alkaessa ja sen edetessä. Lapsesta otettuja osia käytetään lääkkeissä tai niitä yhdistetään yrtteihin.

Lasten ruumiit tai uhreiksi joutuneet hengissä selvinneet lapset jätetään rituaalin jälkeen johonkin syrjäiseen paikkaan, kuten metsään. Sieltä heidät lopulta löydetään ja hengissä selvinneet kiidätetään sairaalaan. Joskus löytöpaikka voi sijaita hyvinkin lähellä lapsen omaa kotia.

Hengissä selviytyneet lapset kantavat mukanaan sekä fyysisiä että psyykkisiä haavoja läpi koko elämänsä. He saattavat kärsiä esimeriksi sukupuolielinten poiston aiheuttamista ongelmista tai puuttuvista korvista ja kielistä.

Valtion toimenpiteet riittämättömiä

Lasten uhraaminen on Ugandassa niin merkittävä ongelma, että valtio on perustanut sen pysäyttämiseksi työryhmän vuonna 2009 yhteistyössä USA:n hallituksen kanssa. Sen tarkoituksena on ihmisiä uhraavien rikollisten kiinniottaminen ja syytteeseen asettaminen. Tehtäviin kuuluu myös tiedottaminen ja varoittaminen ihmisuhreja vaativista rituaaleista.

Käytännössä ohjelman toimeenpano ei ole kuitenkaan ollut riittävää, sillä työryhmälle annetut resurssit ongelman ratkaisemiseen ovat liian pienet. Unicefin mukaan Anti-Human Sacrifice – nimellä kulkeva työryhmä on olemassa käytännössä vain nimellisesti.

Kyampisi Childcare Ministries tarjoaa apua

Ugandassa on useita kansalaisjärjestöjä, jotka yrittävät paikata valtion puutteellista osallistumista lapsiuhreihin liittyvien asioiden hoitamiseen. Järjestöt pyrkivät valvomaan uhraamistapahtumien määrää ja tapaa ja parantamaan ihmisten tietoisuutta asiasta. Kyampisi Childcare Ministries on maan ainoa organisaatio, joka tarjoaa pitkäaikaista taloudellista ja terveydenhoidollista apua lapsiuhreille.

Sewakiryangan vuonna 2009 perustama järjestö lisäksi kampanjoi ihmisuhrikäytännön lopettamiseksi. Organisaatio on muodostanut yhteyksiä muiden järjestöjen, kirkkojen, poliisin, hallituksen sekä lapsiuhrien itsensä kanssa. Se tekee yhteistyötä poliisin kanssa myös käytännön tasolla tutkimalla rikoksia.

”Haluamme nähdä, että hengissä selvinneen lapsen elämää tuetaan, ja että hän on sosiaalisesti kykenevä kestämään ja paranemaan vammoistaan. Haluamme nähdä, että hän voi elää elämäänsä tapahtuman jälkeenkin”, Sewakiryanga sanoo.

Pastori työskentelee Ugandassa myös poliitikkojen kanssa saadakseen maahan paremmin rikoksentekijöiden kiinniottamista ja rankaisemista tukevat lait: jokaisen ihmisuhraajan tulisi joutua syytteeseen teoistaan. Mikäli näin ei tapahdu, uhrien määrä jatkaa kasvuaan.

Allan siepattiin koulumatkalla

Allan Ssembatya oli seitsemänvuotias, kun hänet kidnapattiin hänen ollessaan matkalla koulusta kotiin, kertoo DailyMail. Poika vietiin noitatohtorin pyhäkköön. Siellä kaksi miestä piteli häntä aloillaan sillä aikaa kun viidakkoveistä käyttänyt mies teki syvän viillon hänen niskaansa ja olkapäihinsä. Sen jälkeen he viilsivät hänen päänsä auki.

Kun Allan oli menettänyt tajuntansa, noitatohtori murskasi hänen kiveksensä ennen kuin leikkasi ne kokonaan pois.

Allan jätettiin pusikkoon, josta hänet myöhemmin löydettiin edelleen tajuttomana, makaamasta omassa veressään. Hänet kiidätettiin sairaalaan, jossa lääkärit yrittivät epätoivoisesti korjata viiltoa hänen päässään.

He onnistuivat sulkemaan haavan, mutta pojan vammat olivat niin pahat, että tämä vaipui kahdeksi kuukaudeksi koomaan. Tuona aikana Allan sai kohtauksen, joka oli lähellä viedä hänen henkensä. Sen seurauksena hänen vasen jalkansa ei enää toimi.

Fyysisten vammojen lisäksi Allanin trauma on aiheuttanut hänelle psyykkisiä oireita, kuten erilaisia kohtauksia, takaumia, ja kammottavia painajaisia.

Nykyään Allan on Kyampisi Childcare Ministriesin avun piirissä.

”Jumala auttaa meitä monilla tavoilla”, Allan kertoo CBN Newsille. ”Kun ajattelemme, mitä meille tapahtui, me vain rukoilemme ja pyydämme Jumalaa, ettei tätä tapahtuisi koskaan kenellekään muulle”, Allan sanoo viitaten itsensä lisäksi saman kokeneisiin ystäviinsä.

Rachelin poika joutui noitatohtorin uhriksi

Rachel Kaseggu kertoo CBN Newsille, kuinka hänen pojastaan tuli noitatohtorin uhri kesäkuussa 2015. Vasta kolmevuotias Clive leikki kotinsa takapihalla, kun hänet siepattiin. ”Kello oli kymmenen paikkeilla aamulla kun huomasimme, että hän on kadonnut”, Kaseggu kertoo.

CBN News tapasi Kaseggun päivänä, jona hän sai kuulla, mitä hänen pojalleen oli tapahtunut. ”En ollut koskaan kuullutkaan lasten uhraamisesta, en edes tiennyt, mitä sanat tarkoittivat”, Kaseggu selittää.

Etsivä Emmanuel Mafundo esittelee CBN Newsille paikan, josta Cliven jäänteet löytyivät. Ne oli tungettu alkeelliseen ihmisen ulostetta täynnä olevaan kuoppavessaan. Paikka ei ole kovin kaukana Kaseggujen kotoa.

Mafundo kertoo, että pääepäilty on Kaseggun naapuri: varakas liikemies, jonka väitetään palkanneen kaksi miestä kidnappaamaan ja silpomaan Cliven ruumiin.  Naapuri uskoi sen tuottavan onnea hänen uudelle hotelliprojektilleen. Epäilty maksoi Mafundon mukaan 1400 dollaria pojan elämästä.

Suuren surun ja menetyksen jälkeenkin Cliven äidillä on kristillinen viesti poikansa tappajille:

”Koska uskon Jeesukseen, uskon toiseen mahdollisuuteen, ja antaisin sen heille, sillä mikään ei voi tuoda Clivea takaisin. Viestini heille on: tunnustakaa syntinne ja tulkaa Herran luo. Koska kun tulette Herran luo, hän antaa syntinne anteeksi!”

Lasten uhraamista on ilmoitettu tapahtuvan Ugandan lisäksi Tansaniassa, Nigeriassa, Swazimaassa, Liberiassa, Botswanassa, Etelä-Afrikassa, Namibiassa sekä Zimbabwessa.