Yleinen: Viikon debatti pui armokuolemaa: eutanasia on arvokysymys monelta kantilta

Lähetyslentäjät mukana ilmastotalkoissa – Suomen ensimmäinen ekologisen ja sähköisen lentämisen konferenssi Helsingissä

 

Kokonaan sähköinen Lilium Jet nousee pystysuoraan ja sen siipi tuottaa tarvittavan nostovoiman matkalennossa. Kuva www.lilium.com.

Suomen ensimmäinen ekologisen ja sähköisen lentämisen konferenssi järjestettiin tänään Helsingissä. Lähetyslentäjäjärjestö MAF Suomi oli tapahtuman pääjärjestäjä.

MAF Suomi järjesti ekologisen ja sähköisen lentämisen konferenssin yhdessä Helsingin sähkölentoyhdistyksen kanssa. Konferenssin tarjosi ajantasaista tietoa suomalaisille päättäjille sekä nosti julkiseen keskusteluun nopeasti etenevän ekologisen kehityksen lentämisen teknologiassa ja toi esille tämän kehityksen Suomelle tuomat mahdollisuudet.

Konferensissa esiteltiin teknologiaa, joka voi tehdä lentoliikenteestä päästötöntä ja ilmastoneutraalia. Samalla myös kaupunkiliikenne voi muuttua radikaalisti. Tämä voi tarkoittaa sitä, että Helsingin kaupunkiliikenteessä voidaan pian nähdä sähköllä toimivia lentokoneita. Tämä olisi kokonaan uutta kaupunkikuvassa. Kokonaan uutta on myös se, että uuden teknologian myötä lentämisen kuormitus ilmastolle vähenee merkittävästi.

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

Tulevaisuudessa sähköiset lentokoneet voivat tehdä lentämisestä ekologisen liikkumismuodon, joka on jopa kokonaan vapaa hiilidioksidipäästöistä.

Lentojen järkevä reititys vähentää päästöjä

Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäen kertoi, että Finavia on ottanut ilmastokysymykset vakavasti. Mäki uskoo, että lentoliikenne tulee kasvamaan, mutta myös järkevöitymään.

– Suomella ei ole varaa siihen, että eristäydytään. Liikkuminen on elinehto.

Kimmo Mäen mukaan sähkölentokoneet ovat tulevaisuudessa mahdollisia lähinnä lyhyillä matkoilla. Finavia on mukana sähkölentokonehankkeessa, jossa haetaan ymmärrystä muun muassa koneiden akkujen lataamiseen.

– Toimiala pyrkii itse etsimään koko ajan ratkaisuja päästöjen vähentämiseksi. Tiedämme, että lentoliikenteestä aiheutuu haittoja, mutta ne pitää pystyä minimoimaan.

Hyvää kehitystä on tapahtunut koko ajan. Esimerkiksi polttoaineen kulutus on pienentynyt merkittävästi.

– Sillä on myös yllättävän iso vaikutus, mitä reittiä koneet lentävät ja ovatko ne täysiä. Helsinki pystyy tarjoamaan monille reiteille päästötehokkaan vaihtoehdon.

Mahdollisimman suorilla ja tehokkailla reitityksillä saadaan huomattavia polttoaine- ja päästösäästöjä.

– Finavia on hiilineutraali jo tänä vuonna, mutta se ei mielestäni riitä, vaan meidän pitää olla hiilinegatiivisia tulevaisuudessa, Kimmo Mäki toteaa.

– Suomen on syytä olla etulinjassa ilmastokysymyksissä, mutta Suomen ei pidä yksinään ottaa esimerkiksi lentoveroa käyttöön.

”Ilmastonmuutoksen seuraukset ovat meille kipeästi tiedossa”

Konferenssi pääjärjestäjänä toimi lähetyslentäjäjärjestö MAF Suomi. Järjestön toiminnanjohtaja Janne Ropposen mukaan lähetyslentäjäjärjestölle on tärkeää toimia ympäristön ja kotikaupungin parhaaksi.

– Ekologisen ja sähköisen ilmailun sekä sen teknologian kehittyminen on meille MAF Suomessa hyvin tärkeää, sillä se muuttaa todennäköisesti järjestömme toimintaympäristöä tulevaisuudessa merkittävästi.

– Lentämiseen liittyvät asiat ovat sekä kehittyvissä maissa että Suomessa hyvin keskeinen MAF Suomen toimintamuoto. Ilmaston lämpenemisen vuoksi ekologiseen lentämiseen liittyvät asiat ovat asialistallamme korkealla. Ilmastonmuutoksen seuraukset ovat meille kipeästi tiedossa, sillä järjestömme lennot pyrkivät monilla alueilla auttamaan ihmisiä, jotka kärsivät ilmaston muutoksesta kuten esimerkiksi Etelä-Sudanissa ja Tšadissa.

Ropponen näkee, että avustuslentotyötä kehittyvissä maissa niiden olojen kehittymisen parhaaksi tekevänä järjestönä MAF Suomen on luontevaa edistää hyviä asioita ja etenkin ilmailun kehittymistä myös Suomessa.

Ekologisen ja sähköisen ilmailun konferenssi järjestettiin ensimmäistä kertaa Suomessa ja oli poikkeuksellisen laaja-alainen. Konferenssissa käsiteltiin sähköistä ilmailua, hybridilentokoneita, uusiutuvia polttoainetta ja jopa kaupunkiarkkitehtuuria liittyen tähän uuteen teknologiaan. Mukana oli myös suuria yrityksiä kuten Airbus, Finavia, Finnair, Neste sekä hieman pienempiä, mutta innovatiivisia yrityksiä kuten Lilium, arkkitehtitoimisto Innovarch ja Diamond Aircraft. Lilium kehittää kaupunkiliikenteeseen tarkoitettua sähköistä ilma-alusta. Päivän päättää tanssija ja TV-persoona Sami Saikkosen juontama poliitikkojen debatti aiheesta, jossa mukana Helsingin ja Uudenmaan vaalipiirin kansanedustajia ja kansanedustajaehdokkaita.

*

MAF (Mission Aviation Fellowship) on vuonna 1945 perustettu kristillinen järjestö, joka operoi pienlentokoneita kehitysmaissa alueilla, missä etäisyydet ovat pitkiä, maantiet puuttuvat tai ne ovat vaikeakulkuisia ja turvattomia.