Elämäntaito: Vatikaanin uusi dokumentti listaa ihmisarvon “raskaat loukkaukset” – Ihmisellä on oikeus elämään, ei kuolemaan

Kenen käsitys Jeesuksesta on oikea?

 

Eri uskontojen edustajat, ateistit, taiteilijat ja kulttuurikristityt näkevät Jeesuksessa suuren esikuvan ja opettajan. Apologiaforumissa etsitään Jeesus-kuvien viidakosta ylösnoussutta Jumalan Poikaa.

Jeesus on usein hänestä puhuvan ihmisen näköinen. Kun 1800-luvun materialistit tulkitsivat Jeesusta Euroopan teologisissa tiedekunnissa, hän alkoi näyttää keskiluokkaiselta keskieurooppalaiselta herrasmieheltä.

‒ Ei ihmeitä, ei tapahtumia, toteaa dosentti, Uuden testamentin tutkija Timo Eskola Suomen teologisesta Instituutista.

Kalajoen Krist. opisto Neliöb. 8.-21.4.

Kansanlähetysopistossa Ryttylässä pääsiäisen jälkeen järjestettävässä Apologiaforumissa Eskola vastaa kysymykseen, voiko jokainen luoda oman Jeesuksensa vai onko hän lopulta kaikille sama.

‒ Ajallemme on tyypillistä purkaa Jeesuksen elämästä pois veri ja kuolema. Hän ei saa missään nimessä olla uhri syntien edestä. Kun kirjoitin tutkimuksen aikamme Jeesus-romaaneista, lähes kaikissa poistettiin Jeesuksen kuoleman uhrimerkitys. Se ei sovi humanistin eikä feministin maailmankuvaan.

”Jos ristin pahennus poistetaan, kirkolta katoaa kyky vastata raadollisessa maailmassa elävien ihmisten vaikeimpiin kysymyksiin.”

Raamatuntutkimuksen parissa käydään parhaillaan kiivasta keskustelua uhrista.

‒ Monet teologit yrittävät poistaa sovitusopin Raamatusta ja kirkosta. Heille Jeesus on joko kanssakulkija tai korkeintaan voittoisa Kristus, Christus Victor.

”Jos ristin pahennus poistetaan, kirkolta katoaa kyky vastata raadollisessa maailmassa elävien ihmisten vaikeimpiin kysymyksiin”, Eskola toteaa.

Jeesuksen ensimmäiset puolustajat muinaisessa Roomassa voivat auttaa nykykristittyä pitämään esillä Raamatun ja kirkon tunnustuksen Jeesusta, uskoo dogmatiikan ja patristiikan dosentti Anni Maria Laato.

Hän puhuu Apologiaforumissa alkukirkon ja harhaoppien Jeesuksesta.

Ensimmäisinä vuosisatoina kristityt toimivat maailmassa, jossa enemmistö ihmisistä ei tiennyt Jeesuksesta mitään. Kun kristinusko alkoi levitä, kristittyjä ryhdyttiin vainoamaan. Heistä kerrottiin huhuja ja heidän Herraansa pilkattiin.

‒ Kristityt eivät vetäytyneet nurkkiinsa, vaan puhuivat avoimesti. Toisen ja kolmannen vuosisadan apologeetat torjuivat vääriä luuloja ja syytöksiä. He kertoivat myös, mitä kristityt oikeasti uskovat ja miten he elävät.

Kun kristittyjä syytettiin Keisarin vastustamisesta, Tertullianus käänsi väitteen ympäri: ”Rooman keisari on Jumalan asettama ja kristityt hänen uskollisia esirukoilijoitaan.”

Apologiaforum järjestetään Kansanlähetysopistossa Ryttylässä 26.‒28.4. huhtikuuta. Tapahtuman alaotsikkona on ”Ainutlaatuinen Jeesus”.

 

Aiheet