Ihmisiä ja ilmiöitä: Koronatartuna oli viedä äänen lisäksi koko Tom Bollströmin elämän – ”Koin olevani Jumalan kanssa kasvokkain” Elämäntaito: Vatikaanin uusi dokumentti listaa ihmisarvon “raskaat loukkaukset” – Ihmisellä on oikeus elämään, ei kuolemaan

Kappalainen teki virkistävän hengellisen matkan Keltinmäen kirkon tekstiilien syntymän äärellä

 

Taiteilija Annukka Laineen suunnittelemat rohkean julistavat kirkkotekstiilit riemastuttavat Keltinmäen aluekappalaista Eivor Pitkästä. ‒ Saarnatuolin musta liina on aivan fantastinen!

Joulun alla Jyväskylän Keltinmäen kirkossa otettiin käyttöön uusien kirkkotekstiilien viimeinen värisarja, violetti.

‒ Tämä on ollut hengellisesti antoisa matka. Kirkkotekstiileissä painotetaan usein enemmän estetiikkaa, mutta meillä on mukana julistuksellisuutta, Keltinmäen aluekappalainen Eivor Pitkänen kertoo.

Kalajoen Krist. opisto Neliöb. 8.-21.4.

Hankinnan alkuun laittanut alueneuvosto halusi ekologiset ja helppohoitoiset tekstiilit, ja mieluiten villasta Suomessa tehdyt.

Kirkko täytti tänä vuonna 25-vuotta. Juhla oli sopiva ajankohta uusien tekstiilien käyttöönottoon.

Kuvataiteilija Annukka Laineelta oli hankittu kirkkoon jo aiemmin syntiinlankeemusta esittävä triptyykki, kastealttari sekä alttarikrusifiksit. Hänet päätettiin kutsua suunnittelemaan myös uudet tekstiilit.

Ompelu- ja kirjontatyöt uskottiin Tampereella toimivalle Ateljé Solemnikselle.

Raamatun symboliikkaa

Eivor Pitkästä innostavat kuva-aiheiden vahvat raamatulliset juuret ja selkeä sanoma.

‒ Keltinmäen kirkko on moderni eikä siinä ole itsessään kuvia. Tekstiilien kautta pystyimme tuomaan mukaan symboliikkaa ja katsottavaa. Koko pelastushistorian voi nyt kertoa kirkkotekstiilien ja kastealttarin avulla.

Myös rakennuksessa on rikasta symboliikkaa, mutta se ei helposti aukea ilman selittämistä.

Kirkon sydän on pyöreä lasialttari, jolle laskeutuu ylhäältä voimakas, Jumalan rakkautta kuvaava valo.

Valo levittäytyy rakennuksessa kaikkialle. Arkkitehti Olavi Norosen ajatuksissa seurakuntalaiset kantavat valon kirkosta mukanaan maailmaan.

Ajatus valosta jatkuu kirkkosalin lattiaan piirretyissä liekeissä ja rakennuksen muodossa.

Lisää symboliikkaa löytyy ulko-ovilta. Niitä ympäröivä särjetty mosaiikki kuvaa ihmistä, joka on särkynyt ja rikkinäinen, mutta jonka Jumalan rakkaus voi eheyttää.

Moni ei tätä kaikkea huomaa, jollei sitä puhuta auki.

Kohtalokas valinta

Kun Annukka Laine ryhtyi suunnittelutyöhön, hän halusi käyttää helposti luettavaa kuvakieltä.

Pulmaksi muodostui pyöreä alttaripöytä, jolle ei voi laskea liinaa samalla tavalla kuin suorakaiteen muotoiselle alttarille. Laine ehdotti, että alttariliinaan laitettaisiin tekstiä.

Luonnoksissa olivat valmiina vihreän ajan teksti Minä olen, violetin ajan Herra armahda sekä valkoisen ajan Kunnia Jumalalle.

‒ Pääsiäisajan valkoiselle ideoimme oman tekstin Minä elän. Myös adventtiajan violetti sai oman tekstin Tule Jeesus. Punaisessa liinassa lukee Tule Pyhä Henki, Pitkänen kertoo.

Suunnittelunsa lähtökohtana Annukka Laine käytti syntiinlankeemusta kuvaavaa triptyykkiään Kohtalokas valinta.

Vihreän sarjan kokonaisuus kuvaa Jumalan pelastustekoa, joka voittaa synnin vallan.

Kasukan takapuolella on rististä muodostuva elämänpuu. Puun ympärille kietoutuvassa köynnöksessä kypsyy lämpimän punaisia hedelmiä. Papin ja diakonian stolassa hedelmät ovat vasta kukka-asteella.

Keskellä ristiä on keltainen aurinko, joka merkitsee Kristusta, vanhurskauden aurinkoa.

Kasukan etupuolella on sateenkaaren värein koristeltu ympyrä, jonka sisus on taivaansinistä silkkiä. Silkin päälle on kuvattu valkoinen kyyhkynen.

Daavidin tähtiä

Daavidin tähti on mukana punaisessa ja violetissa sarjassa. Symboli viittaa Vapahtajan kuninkuuteen ja juutalaiseen syntyperään.

Kärsimysajan mustaan saarnatuolin liinaan on kuvattu valkoinen Jumalan Karitsa ja kirjottu sana kiitos.

‒ Liina on aivan fantastinen ja tiivistää kristinuskon ytimen! Eivor Pitkänen innostuu.

Taiteilija Annukka Laine ahersi kuva-aiheiden kimpussa kolme vuotta.

‒ Työ on ollut hyvin mieluisa, koska seurakunta on luottanut minuun, taiteilija summaa.