Ihmisiä ja ilmiöitä: Marita ja Markku Kulmala: Avioliittoleiri muutti elämän tärkeysjärjestyksen   Yleinen: Konekiväärisaarnaaja pelastaa Afrikan lapsia

Kankaassa pala maailmanhistoriaa?

 

Fysiikan professori Bruno Barberis (puhumassa) uskoo Torinon käärinliinan aitouteen. Kuva: Pentti Heinonen

Jyväskylän kansainvälisessä käärinliinaseminaarissa pohdittiin, onko hautakangas juuri se, johon Jeesus käärittiin.

Jyväskylän keskusseurakuntatalolla on 10. toukokuuta asti esillä monipuolinen näyttely Jeesuksen viimeisistä vaiheista ja käärinliinatutkimuksesta. Pääsiäismaanantaina dosentti Juha Hiltunen luennoi aiheesta.

Jyväskylän seurakuntatalon saliin tultaessa huomio kiinnittyy ensimmäiseksi esiintymislavan takaseinälle kiinnitettyyn yli neljä metriä pitkään vaaleaan kankaaseen, jossa on punaruskeita jälkiä. Kyseessä on Torinon käärinliinan kopio.

Alkuperäistä, 1,1 x 4,4 metrin kokoista käärinliinaa säilytetään Pyhän Johannes Kastajan katedraalissa Torinossa. Tähän pellavasta kudottuun hautakankaaseen on mystisellä tavalla piirtynyt alaston vainajakuva edestä ja takaa. Onko kyseessä Jeesus vai joku muu kidutettu ja ristiinnaulittu kookas mies? Tähän kysymykseen sekä käärinliinan historiaan perehdyttiin huhtikuun 5. päivänä Jyväskylässä kansainvälisessä seminaarissa.

Dei  Eurovaalit neliöb. 7.5.-3.6.

Käärinliina kiinnostaa tutkijoita

Seminaarin italialaiset pääpuhujat, professori Bruno Barberis ja tohtori Alessandro Piana ovat kirjoittaneet käärinliinasta useita artikkeleita ja kirjoja. He ovat myös kiertäneet eri puolilla maailmaa luento- ja konferenssimatkoilla.

Barberis on Torinon yliopiston matemaattisen fysiikan apulaisprofessori ja Torinon sindologiakeskuksen johtaja. Sindologia tutkii vanhoja hautatekstiilejä monitieteellisin menetelmin.

Piana puolestaan on molekyylibiologi. Tutkimustensa perusteella molemmat miehet kertovat uskovansa Torinon käärinliinan olevan aito, koska esimerkiksi hautakankaaseen jäljentyneet yksityiskohdat täsmäävät evankeliumien kuvauksiin. Vainajassa näkyy jälkiä ruoskimisesta, päähän asetetusta piikkikruunusta, kylkihaavasta ja naulaamishaavoista käsissä ja jaloissa.

Barberiksen ja Pianan lisäksi seminaarissa luennoivat professorit Jouko Martikainen, Jyrki Knuutila ja Tapio Puolimatka.

Yhteistyötä seurakuntien kesken

Seminaariin osallistuneen Jyväskylän seurakunnan kirkkoherran Arto Viitalan mielestä kysymys käärinliinan aitoudesta on mielenkiintoinen.

– En millään tavalla halua sulkea pois sitä, ettei se olisi aito, hän totesi.

Tapahtuman järjestäjiin kuuluvan JYKSY:n eli Jyväskylän kristillisten seurakuntien yhteistyöryhmän työvaliokunnan sihteeri Kari Valkonen kertoi uskovansa alkuperäisen käärinliinan aitouteen, koska siihen liittyy niin paljon evankeliumien mukaisia yksityiskohtia.

Kypärän muotoinen piikkikruunu

Käärinliinanäyttelyä pystyttämässä ollut kulttuurihistorioitsija, dosentti Juha Hiltunen esitteli sitä seminaarilaisille. Ensin on käärinliinan historiasta kertova osuus. Sitä seuraa Jeesuksen kärsimystä kuvaavia esineitä, kuten ruoskat, keihäs, kypärän muotoinen piikkikruunu, risti ja vielä ristin poikkipuu.

Käärinliinan kopion ja Kristuksen pään peittäneen liinan jälkeen voi tutustua tutkimusaineistoon. Viimeiseksi on vuorossa Jeesuksen haudan malli, joka vastaa suunnilleen Jerusalemin Pyhän haudan kirkon uurnahaudan mittoja.

Ilmainen näyttely Torinon käärinliinasta on avoinna 10.5. saakka. Pääsiäismaanantaina 21.4. klo 12 on Juha Hiltusen avoin luento käärinliinasta Jyväskylän keskusseurakuntatalolla.

Näyttelyn ovat järjestäneet JYKSY, Turun Martin seurakunta, Mandylion-tutkimusryhmä ja Facies Domini ry (rekisteröinnissä). Yhteistyökumppanina on myös Centro Internazionale di Sindonologia Italian Torinossa.

Lisätietoa: www.shroud.fi

Mirjami Asikainen