Ihmisiä ja ilmiöitä: Eksorkismi – vieläkö on pahoja henkiä? Ihmisiä ja ilmiöitä: Pimeydestä valoon – Raamatun mukaan ”hyvä mieli on kuin alituiset pidot”, mutta mikä auttaisi pääsemään juhlatunnelmaan kaamoksen keskellä?

Fisucraft-peli on vuoden 2016 kristillinen mediateko

 

Tiitus Hopia opastaa Fisucraftin käytössä.

Kristillinen medialiitto valitsi nyt jo 12. kerran Vuoden kristillisen mediateon. Tunnuksen sai Fisucraft-peli, joka edustaa kirkon viestinnässä ja mediavalikoimassa aivan uudenlaista ajattelutapaa.

– Nyt palkittava mediateko tuottaa minulle aivan erityistä iloa, pappi ja Sana-lehden toimituspäällikkö Freija Özcan totesi luovutuspuheessaan 25.1.2017.

– Palkinto menee maailmaan, jota aikuiset usein aliarvioivat, arvostelevat ja jopa pelkäävät. Silti se on tavattoman merkittävä ja tärkeä lapsille. Ja se muokkaa tulevaisuutta.

SEKL, 9.12.-24.12.2021, neliöbanneri: Anna Sanan puhua -keräys (vuosisopimus)

Fisucraft edustaa kirkon viestinnässä ja mediavalikoimassa aivan uudenlaista ajattelutapaa.

– Otetaan esimerkki. Sinänsä erinomainen ja tehtävänsä hyvin täyttänyt lapsiin suuntautunut kirkon viestintä on ollut sitä, että taiteilija lukee Raamatun kertomuksen ja hahmottaa siitä kuvan, ja kirjoittaja kirjoittaa tekstin. Kustantaja paketoi sen jälkeen molemmat kansiin ja myy tuotteen lapsen vanhemmille. Lapsi on kohde.

– Nyt palkittavassa mediateossa on toisin. Siinä lapsi rakentaa itse oman maailmansa.

Lapsi luo Raamatun kertomuksista kolmiulotteisen todellisuuden, johon hän osallistuu aktiivisena toimijana reaaliajassa. Hän rakentaa kirkon, kokoaa taloja, pystyttää torneja. Tai suorittaa jonkun tehtävän. Etsii vaikkapa Jeesuksen aasin ja lähettää siitä selfien toisille.

– Hän voi myös tutustua reformaatioon ja vaihtaa hahmolleen Luther-skinin. Ja sitten kun hän haluaa vähän karmeampaa, creeperit, zombit ja monsterit löytyvät monsterimaailman rajojen sisältä. Hän on siis itse osallinen, tekijä, Özcan totesi.

Fisucraft on mielenkiintoinen myös peruskoulun uuden opetussuunnitelman näkökulmasta. Siinä opettamista lähestytään ilmiöpohjaisesti (Phenomenon-based learning, PBL) yli perinteisten oppiaine- ja sisältörajojen.

Fisucraftissa tämä ilmenee siten, että pelissä on luovuutta, visuaalisuutta, eettistä ajattelua, uskonnon symboliikkaa, rakenteiden opettelua, fysiikan lakeihin tutustumista. On myös yhdessä tekemistä.

”Miltä kuulostaisi, jos Lastenkirkko olisi turvallinen, mutta silti todella monipuolinen ja kiva?” Näin kirjoitti 13-vuotias varkautelainen Tiitus Hopia Seurakuntien Lapsityön Keskuksen Vuosikko -vuosikirjassa vuonna 2014.

Hän jatkoi: ”Tärkeintä olisi saada kirkon merkitys takaisin ja lapsille tekemistä nettiin. Teen mitä vain saadakseni Lastenkirkosta miellyttävän, mahtavan ja ainutlaatuisen kokemuksen muille. Enkä tee tätä yksin, sillä minulla on teidät kaikki tiimissämme. TEAM WORK! Tiitus”

Tämän ajatusmallin toteuma on Minecraft-palvelin Fisucraft. Ei mikään erillinen, eristäytynyt kristillinen peli, vaan maailman myydyimmän PC/Mac-pelimaailman Minecraftin osa.

Vuoden 2016 kristillinen mediateko -tunnustus jaettiin Nuori kirkko ry:n tiloissa. Vastaanottajina olivat Fisucraftissa aktiivisesti toimineet digitaalisen lapsi- ja nuorisotyön kouluttaja Anita Ahtiainen, verkkopastori Markus Kartano sekä Fisucraftin aktiivi Tiitus Hopia. Neljäs palkittava eli verkkosuunnittelija Tommi Heinäjärvi osallistui tilaisuuteen Skypen välityksellä.

Viime vuonna Vuoden kristillinen mediateko -tunnustuksen sai Yle Teeman ”Tapahtukoon sinun tahtosi” –sarja.