Anteeksi, etsin kristillistä kirjaa

 
 

Lauri Nurmisen hämmentynyt ensireaktio: kristillinen kirja on kutistunut kirjakaupoissa pienen nurkkahyllyn kokoiseksi. 30 vuotta alaa seurannut Nurminen kertoo, kuinka ennen näkyvillä olleet teokset on nyt siirretty kirjaimellisesti sivuun – alahyllylle ja tolpan taakse – samalla kun tarot-kortit ja uushenkiset oppaat hallitsevat silmän korkeudella käytäviä.

Synkkää katsottavaa. Tämä oli Radio Dein varatoimitus- ja myyntijohtaja Lauri Nurmisen ensireaktio, kun hän tänä vuonna lähti kuvaamaan kirjakauppojen hyllyjä ja dokumentoimaan, mitä kristilliselle kirjalle on tapahtunut.

Nurminen on nähnyt alan muutoksen läheltä: hän on seurannut kristillistä kustantamista lähes 30 vuotta. Vielä takavuosina kristillinen kirja oli kirjakaupoissa näkyvä vaihtoehto. Tilanne on kuitenkin kääntynyt päälaelleen.

Tarjonta ei ole ainoastaan vähentynyt, vaan jäljelle jätetyt kristilliset kirjat on sijoitettu kirjaimellisesti syrjään. Alahyllylle, tolpan taakse, katseelta pois.

– Tarjonta ei ole ainoastaan vähentynyt, vaan jäljelle jätetyt kristilliset kirjat on sijoitettu kirjaimellisesti syrjään. Alahyllylle, tolpan taakse, katseelta pois. Samalla tarot-kortit, uushenkisyys ja henkiset oppaat ovat kävelyreittien varrella näkyvästi esillä, Nurminen summaa.Monessa liikkeessä vastaus on sama: “Voidaan tilata.”
– Mutta tilaamaan ryhtyy vain se, joka jo tietää mitä etsii. Eihän kukaan osaa kysyä sellaista kirjaa, josta ei ole koskaan kuullut.

Hengellinen nälkä on kasvanut

Vaikka kristillinen kirja on siivottu pois hyllyistä, Nurminen näkee samanaikaisesti jotakin positiivisesti yllättävää.

– Tilastot kertovat, että etenkin nuorten miesten keskuudessa tapahtuu hengellistä heräämistä. Podcastit, YouTube-keskustelut ja sosiaalinen media ovat täynnä hengellisiä kysymyksiä. Ihmiset etsivät merkitystä, totuutta ja elämän suuntaa – he eivät vain löydä kristillistä kieltä tai materiaalia helposti.

Siksi hän ei pidä ilmiötä toivottomana, vaan pikemminkin kutsuna:

– Hengellinen kiinnostus ei ole kadonnut. Ihmiset etsivät – myös kirjahyllyistä. Siksi kysymys ei ole vain siitä, onko kirja olemassa, vaan siitä, saako se tilaisuuden kohdata ihmisen.

Kenen vastuulla näkyvyys on?

Koska kirjakaupoista ei enää juurikaan löydä kristillistä kirjallisuutta, tarjonta on vietävä sinne missä on kysyntää.

emme voi odottaa, että joku löytää ne kirjakaupan takaosastolta saatikka lähtee tilaamaan jotakin mitä ei tiedä olevan olemassa.

–Jos emme vie kirjoja sinne, missä ihmiset jo ovat – someen, äänikirjapalveluihin, keskusteluihin – emme voi odottaa, että joku löytää ne kirjakaupan takaosastolta saatikka lähtee tilaamaan jotakin mitä ei tiedä olevan olemassa.

Nurminen toivoo ennen kaikkea rohkeutta ja luovaa ajattelua. Hän ei halua vain todeta ongelmaa, vaan heittää pöytään ideoita, keskustelun avauksia:

  • Äänikirjat ja digitaaliset alustat ovat kristillisillä kustantajilla yhä pitkälti hyödyntämättä – vaikka ihmiset kuuntelevat sisältöjä enemmän kuin koskaan. Ne eivät ole kovin helposti taloudellisesti kannattavia, mutta niissä piilee iso hengellisen työn mahdollisuus. Jos joku innostuisi rahoittamaan niiden tekemisen isoihin äänikirja-alustoihin, kirjat voisivat puhutella monia.
  • Lyhyet formaatit, minikirjat, voisivat vastata nykyajan lukutapaan niille, jotka eivät tartu paksuihin teoksiin.
  • Yhteistyö kustantajien välillä ei ole vain kaunis ajatus vaan käytännön välttämättömyys. Yksi toimija uhkaa jäädä pieneksi, eikä saavuta riittävää näkyvyyttä. Sen sijaan yhteistyössä voidaan rakentaa jotakin laajempaa, joka tavoittaa kohdeyleisön huomion.

Kirjaevankelistojen vaikutus

Luettuaan John Burken esikoisteoksen Taivaan rajalla, Nurminen vaikuttui. Niinpä hän osti kirjoja kymmenen kappaletta ja jakoi niitä ystävilleen.

Hyvä kirja synnyttää kirjaevankelistoja.

– Hyvä kirja synnyttää kirjaevankelistoja. Kun sisältö koskettaa, lukija ei pidä sitä omanaan – hän alkaa jakaa sitä. Se on yksi meidän haasteemme: tehdä niin puhuttelevia kirjoja, että ne lähtevät liikkeelle ihmisiltä ihmisille, ei vain kirjakaupan tiskiltä.

Ja juuri siksi suositus on yksi vahvimmista markkinointikanavista: yksi aito lukijapalaute voi tehdä enemmän kuin mainoskampanja.

Kirjamessuilla kristilliset kustantajat: Anna sen puhua sinulle

Kristillinen kirja kaipaa yhteistä näkyvyyttä. Siksi on merkitykselliseltä, että Helsingin kirjamessuilla kristilliset kustantajat ovat jälleen paikalla rinnakkain.

Tässä ajassa on tärkeää, ettemme ole erillisiä saarekkeita, vaan seisomme yhdessä sen äärellä, mitä haluamme tuoda esiin. Kun kirjat ovat vierekkäin, syntyy näky: kristilliset kirjat ovat pysyvä osa suomalaista kirjallista maisemaa.

Kristillisten kustantajien kutsu on tänä vuonna sanoitettu yksinkertaisesti:
“Anna sen puhua sinulle.”Sanat muistuttavat, miksi kirja on olemassa. Ei vain tullakseen nähdyksi, vaan koskettaakseen. Ja kun sanat osuvat kohdalleen, kirja ei jää hyllyyn – se kulkee ihmiseltä ihmiselle.

Kristillinen kirja näkyväksi ja kuuluvaksi

  • Aikamedia, Hiljaisuuden Ystävät, Kirjapaja, Lähetysseura, Parikanniemi, Pipliaseura, Päivä, Sacrum, Väyläkirjat yhteistyössä Radio Dein kanssa ovat mukana kristillisten kustantajien yhteisosastolla 6B90 Helsingin kirjamessuilla to–su 23.–26.10.
    → Osastolla kuullaan aamusta iltaan kirjailijahaastatteluja ja keskusteluja uskon, toivon ja elämän teemoista.
  • Aikamedia ja Päivä yhdistyivät 1.9., mikä vahvistaa yhteistä tavoitetta tehdä kristillistä kirjallisuutta näkyväksi ja helposti löydettäväksi.
  • Vaikuta kirjavalikoimaan: tavalliset lukijat voivat tehdä hankintapyyntöjä kirjastoihin, marketteihin ja kirjakauppoihin – näin kristilliset kirjat pysyvät näkyvillä siellä, missä ihmiset niitä etsivät.
  • Ajassa-sovellus kokoaa yhteen useiden kristillisten kustantajien äänikirjoja, e-kirjoja, verkkolehtiä, musiikkia ja podcasteja.

Seuraavaksi:

Mitä haluan jättää jälkeeni tuleville?