Hermo meni! Puhelinoperaattorin asiakaspalvelijan asenne sai minut kimpaantumaan. Sanoin jotain halveksivaa ja marssin kaupasta loukattu ego pullistellen.
Heti ulkona iski morkkis. Voi ei, nyt ei mennyt vain oma maineeni, vaan myös taustayhteisöni maine! Asuin Etelä-Afrikassa, ja pikkukaupungissamme tiedettiin, että ulkomaalaisittain englantia puhuvat olivat YWAMin lähetystyöntekijöitä.
Vuosia sitten päätin, että alkaisin kuolettaa turmeltunutta luontoani, “lihaa”, nöyrtymällä vapaaehtoisesti. Parin päivän päästä siis menin hattu kourassa liikkeeseen, ja pyysin käytöstäni anteeksi. Sain.
Meneekö sinulla koskaan hermo? Puhelinmyyjille? Työkavereille? Lapsille?
Puhuiko Paavali itsestään vai muista?
Paavalin kuvaama kokemus lihan ja hengen välisestä kamppailusta (Room. 7:14–25) on yksi Roomalaiskirjeen kiistanalaisimmista kohdista. “En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo” (7:19). Kenestä Paavali oikein puhuu?
Tutkijat asettuvat eri leireihin. Joidenkin mielestä Paavali tarkoittaa aikansa juutalaisia ja jumalaa pelkääviä pakanoita, jotka eivät uskoneet Jeesukseen ja kipuilivat lain noudattamisen kanssa. He halusivat noudattaa sitä, mutta se ei onnistunut omin voimin. Paavali ei olisi voinut kirjoittaa itsestään muun muassa, koska Jeesukseen uskovat ovat kuolleet synnille (Room. 6:2), he eivät enää ole synnin orjia (Room. 6:6-7) ja synti ei voi hallita uskovaa, koska he ovat armon eivätkä lain alla (Room. 6:14).
Toiset ajattelevat, että Paavali kirjoittaa omasta kokemuksestaan ja siten jokaisen Jeesukseen uskovan todellisuudesta. Vaikka he tietävät, miten tulisi elää, heidän on mahdotonta elää oikein omassa voimassaan.
Haluamme elää Hengen mukaan, mutta liha, itsekäs luonto, vetää syntiin.
Tällä hetkellä olen taipuvainen ajattelemaan jälkimmäisellä tavalla, koska se kuvaa omaa todellisuuttani ja havaintojani muista uskovista. Haluamme elää Hengen mukaan, mutta liha, itsekäs luonto, vetää syntiin. Vaikka kuinka olemme vapautettuja synnin orjuudesta, liha yhä ajoittain juoksuttaa meitä.
Ihminen on niin monikerroksinen, ettei tästä jännitteestä voi tämän elämän aikana kokonaan vapautua, niin että olisi koko ajan täysin Hengen johdossa. Mitä enemmän sielu parantuu, itsetuntemus lisääntyy ja Pyhä Henki saa meissä tilaa, sitä paremmin pystyy toimimaan Hengen mukaan. Jumala näkee sydämen halun noudattaa hänen tahtoaan, mikä merkitsee enemmän kuin se, onnistuuko siinä aina vai ei. Näin ajattelen nyt, mutta olen avoin tarvittaessa korjaamaan kantaani. Ja vaikka tulkinnat eroavat, kaikissa niissä lihan ja hengen jännitteen ratkaisu on kuitenkin antautuminen Pyhän Hengen johtoon.
Läpinäkyvyys ovi vapauteen
Hengellinen tosiasia on, että olemme kuolleita synnille ja vapaita synnin orjuudesta. Jumalan edessä iankaikkisessa tositodellisuudessa olemme pyhiä, nuhteettomia ja moitteettomia (Kol. 1:22). Liha kuitenkin vääntää meitä eri suuntaan kuin se, mikä on Jeesuksessa totta.
Avain enenevään vanhurskaaseen, vapaaseen elämään on minun kokemukseni mukaan nöyryys. Hengellinen tosiasia on myös, että olen uusi luomus, mutta vielä ei ole käynyt ilmi, mitä minusta tulee. Nyt olen heikko ja häilyväinen. Jeesus kuitenkin lupasi: “Jos te pysytte minun sanassani, te – – tulette tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita” (Joh. 8:31–32 RK). Totuuteen sisältyy itsetuntemus, valmius kyseenalaistaa omia motiivejaan.
Olen vakuuttunut, että synnin valta kuolee parhaiten tunnustamalla. Kun tulen tietoiseksi synnistä, tunnustan Jumalalle ja joskus myös ihmisille. Paljastan heikkouttani luotettaville ihmisille. Jos olen loukkaantunut, otan asian puheeksi ja selvitän. Kysyn: “Minua jäi vaivaamaan se tilanne, auttaisitko minua ymmärtämään, mitä tarkoitit?”
Kun hyväksyn heikkouteni, kuuliaisuus on helpompaa. Ja kun olen kuuliainen Jumalalle – annan Jeesukselle tilaa – olen vapaampi elämään oikein. Voisiko ollakin niin, että kun valitsemme elää nöyrästi ja läpinäkyvästi, juuri se lisääkin vapautta?
*
Kuuliaisuus Jumalalle -sarja osa 10
Blogisarjan tekstit ovat lyhennelmiä Maarit Erosen raamattutyökirjasta Yhdessä, kuuliaisuutta joka päivä


