Musiikki täyttää juhlateltan, kaikki aistit ovat hereillä, sydämet täyttyvät merkityksestä, elämä on elämisen arvoista, sillä Kaikki muuttuu ja Totta se on. Sielussa alkaa tapahtua takautumista nuoruuden musiikin hurmioon, missä Paremmaksi kaikki muuttuu… kertoi samaa sanomaa. Ei mitään uutta aurongon alla, varsinkin Jumalan armon auringon. Juuri tässä kohtaa voi koko sielustaan kiittää ikääntymisestä, eletyistä vuosista, joiden muistot kertovat saman nuoruuden Jeesuksen ja tämän päivän Herran luovuudesta ja uskollisuudesta.
Tätä kaikkea oli koettavissa Sanan Suvipäivillä Vivamon vehreissä maisemissa. Musiikin voimaa ei voi korvata mikään. Sanat eivät yllä sellaiseen kerrokseen, jonne sävel pongahtaa. Hengellisen työn merkittävä käyttövoima ja väline on musiikki, kaikissa sen eri muodoissaan. On aistittavissa, että elämme uutta vahvaa evankeliumin aikaa myös musiikin kentällä. Mitä onkanaa tulossa, kun nuori kristitty sukupolvi ottaa ohjat käsiinsä seurakunnissa.
Kansainvälisen kristittyjen klassisen musiikin Crescendo-tiimi julistaa maassamme hyvää sanomaa erityisesti nuorten muusikoiden kautta. Kun mukana on virolaisia, suomalaisia ja ukrainalaisia muusikoita, soundi on sanoinkuvaamaton. Lehari Kaustel kapellimestarina kykenee luomaan yhteyden ja syvyyden, haastaa antamaan lahjansa Jumalan kunniaksi. Rinnalla kulkee Lasse Heikkilän sävellykset ja Gospel Powerin jykevä potku lisäävät vastaansanomatonta tunnelmaa ja armon viestiä. Kun on taitoa, sitoutumista, sitkeyttä ja hyvää johtajuutta, homma toimii.
Jokainen nuori musiikintekijä on suuri vaikuttaja.
Onko Suomi herännyt uudella tavalla käyttämään musiikin evankelioivaa voimaa? Toki 1960-80 luvulla syntyneet suomalaiset Logos-kuoro ja triot, Kari Tikka ja Vivo-orkesteri, Sataset, Pro Fide, TeDeum, Successores, Treklangen ja monet muut, sekä ulkomaalaiset Forerunners ja Samuelssons, Andraé Crouch & the Disciples, Lennart Sjöholm, Choralerna…raivasivat tietä uudenlaisen hengellisen musiikin läpimurrolle maassamme. Jumala käytti musiikkia sen ajan nuorten heräämiseen ja haluun lähteä seuraamaan Jeesusta. Juuri nyt on avainasia tukea musiikin uusia työtapoja evankeliumin työssä. Otetaan vastuuta taustalla, omalla tavallamme, avataan ovia ja kukkaroita.
Olen kuullut satoja kertoja ja itse kokenut monet kerrat musiikin sielunhoidollisen, herättävän ja parantavan vaikutuksen. Yksi säe, yksi melodia lipuu syvälle ja tekee sen työn, miksi se syntyi ja lähetttiin ilmoille. Pieni on suurta Jumalan valtakunnassa tässäkin mielessä. Jokainen nuori musiikintekijä on suuri vaikuttaja.
Vivamon teltassa kaikui jotain menneistäkin ajoista. Juuri siellä on aikoinaan harjoitellut Cantores Minores Heinz Hoffmanin johdolla, siellä äänitettiin Anneli Talvitien ensimmäinen levy, syntyi Vivo-orkesteri, kitarakouorot, Petri Laaksosen kuten myös Marzi Nymanin sävellykset. Rukouksella ravitussa ilmapiirissä vapautuu luovuus ja evankeliumin tarttuva voimaa. Armolaululla on nyt tilausta!