Jeesuksen syntymä ja sukuluettelo – ulkopuoliset ovat tervetulleita

 
 

Apostoli Matteus aloittaa evankeliuminsa kertomalla Jeesuksen sukuluettelon. Tällä tavoin hän haluaa vakuuttaa lukijansa, että Jeesus on messias (kreik. Kristus) eli voideltu, Israelin kuninkaaksi voideltu. Hän on kuninkaallista Daavidin hallitsijasukua ja polveutuu kantaisä Aabrahamista. 

”Jeesuksen Kristuksen, Daavidin pojan ja Abrahamin pojan, sukuluettelo: Abrahamille syntyi Iisak, Iisakille Jaakob, Jaakobille Juuda ja tämän veljet, Juudalle Peres ja Serah, joiden äiti oli Tamar, Peresille Hesron, Hesronille Ram. Ramille Amminadab, Amminadabille Nahson, Nahsonille Salma,. Salmalle Boas, jonka äiti oli Rahab, Boasille Obed, jonka äiti oli Ruut, Obedille Iisai. ja Iisaille Daavid, kuningas. Daavidille syntyi Salomo, jonka äiti oli Urian vaimo… ja Jaakobille Joosef, Marian mies. Maria synnytti Jeesuksen, jota sanotaan Kristukseksi. Sukupolvia on siis Abrahamista Daavidiin kaikkiaan neljätoista, Daavidista pakkosiirron aikaan samoin neljätoista, ja siitä taas neljätoista Kristukseen.” (Matt.1:1-6, 16-17)

Huomio kiinnittyy kahteen asiaan. Ensiksikin, Matteus jaottelee sukupuun 14 jaksoihin, joka on keinotekoinen jaotelma. Siksi teologit ovat pohtineet sen merkitystä. DAVID nimen heprealaisten konsonanttien (hepreassa ei ole vokaaleja) lukuarvo on 14 (D4,W6, D4=14). Kolme kertaa 14 eli kolme kertaa DAVID on selvä viesti Jeesuksen kuninkuudesta.

Toiseksi, juutalaisissa sukuluetteloissa ei ollut yleensä naisia. Jeesuksen ajan juutalaiset miehet rukoilivat: ”Kiitos Jumala, että et ole tehnyt minusta pakanaa tai naista.” Miksi Matteus otti luetteloon naisia? Ja miksi juuri tietyt naiset?

Tamarin mies oli kuollut. Hänen appi-ukkonsa Juuda toimi väärin häntä kohtaan eikä antanut toista poikaansa hänelle mieheksi. Sitten Juudan vaimo kuoli. Tamar hunnutti itsensä pyhäkköprostituoitujen tapaan. Juuda ei tunnistanut häntä vaan poimi hänet tien varresta ja makasi hänen kanssaan. Tamar sai lapsen ja Juuda joutui myöntämään olleensa epäoikeudenmukainen (1 Moos.38). Tämän naisen Matteus mainitsee Jeesuksen sukuluettelossa. 

Rahab oli Jerikossa asuva prostituoitu, joka piilotti juutalaiset miehet, jotka olivat tulleet vakoilemaan kaupunkia. Rahab tunnusti, että Israelin Jumala on oikea Jumala. Sen takia juutalaiset säästivät Rahabin hengen kun he tuhosivat Jerikon (Joos.2; 6:22-23) 

Ruth oli moabilainen pakana kunnes kääntyi uskomaan Israelin Jumalaan (Ruut.1).

Matteus ei mainitse nimeltä Batsebaa vaan käyttää hänestä ilmaisua ”Urian vaimo”, Uria oli heettiläinen, ei juutalainen. Ilmeisesti Matteus halusi korostaa, että Jeesuksen ei-juutalaisia juuria. 

Matteuksen kertomista naisista kaikki neljä olivat pakanoita. Kolme oli syyllistynyt seksuaaliseen syntiin ja vain yksi oli siveellinen nainen. Osa oli Jumalaan uskovia, mutta Vanha testamentti ei ylistä Tamaria ja Batsebaa heidän uskostaan.

He olivat ulkopuolisia.

Näiden neljän naisen maininta ei ole sattumaa. He olivat naisia, ei-juutalaisia ja moniin liittyi skandaali. He olivat ulkopuolisia. Silti Jumala valitsi heidät osaksi kuninkaallisen suvun historiaa. 

Tällä tavalla Matteus valmistaa lukijansa huomaamaan, että Jumala toimii joskus epätavallisella tavalla. Kuten valitsemalla Marian. 

Joosef ja Maria olivat kihloissa, kun Maria ilmoitti olevansa raskaana. Joosef halusi noudattaa tiukasti Jumalan lakia ja kun hän havaitsi, että lapsi ei ollut hänen niin hän oli valmis hylkäämään Marian. Joosef ei halunnut häpäistä Mariaa julkisesti vaan oli purkamassa avioliittosopimuksen kaikessa hiljaisuudessa. Sitten enkeli ilmestyi Joosefille unessa ja kertoo, että Maria on raskaana Pyhän Hengen vaikutuksesta eikä jonkun toisen miehen toimesta. Joosef otti päälleen Marian häpeän. Suku ja kyläyhteisö tulkitsi sen niin, että Joosef ei kyennyt odottamaan häihin asti ja siksi Maria oli raskaana. Sen takia Jeesusta pilkattiin myöhemmin siitä, että hän oli äpärä eli syntynyt aviottomasta suhteesta. 

Jumala laskeutuu Jeesuksessa ihmisen elämän häpeällisiin kohtiin. Jeesus on Israelin kuningas, joka tuli Mooseksen lakia rikkovia juutalaisia varten, mutta myös syntisiä ja ei-juutalaisia varten. Hän tuli ulkopuolisia varten, jotta he pääsisivät osaksi Israelin Jumalasta. 

Meillä on tärkeä viesti: jokainen on tervetullut Jeesuksen seuraajien joukkoon! Poliittinen näkemys, uskonto, uskonnottomuus, ihonväri, kansallisuus, kieli, sukupuoli-identiteetti tai seksuaalinen suuntautuminen eivät ole esteenä. Kaikki ovat tervetulleita tuntemaan Israelin kuninkaan Jeesuksen, joka on tullut koko maailmaa varten.