Älä pilkkaa ikoneita

Vuonna 727 keisari tuhosi Jeesuksen kuvan palatsinsa portilta. Riita ikoneista alkoi näin toden teolla. Se kesti yli sata vuotta ja vaati paljon verta.

Kuvia vastustivat erityisesti keisarit, vallanpitäjät ja heitä myötäilevät piispat. Munkit, nunnat ja kirkkokansa useimmiten puolustivat ikoneita.

Sansa kevat2019

Yksi kertomus on kuvaava. Munkki Stefanos joutui syytteeseen ikonien vuoksi. Oikeutta käytiin 700-luvulla raa’alla tavalla.

Oikeudessa Stefanokselle yritettiin väittää, etteivät Jeesuksen tai hänen äitinsä Marian kuvat olleet pyhiä. Ne olivat syyttäjien mukaan jopa epäjumalanpalvelusta. Ikonien kunnioitus ei ollut kristillistä syyttäjien mielestä, pikemminkin paluuta pakanuuteen.

Stefanos puolusti kykyjensä mukaan ikoneita. Nokkelasti munkki kiteytti oikeudessa koko kiistan yhdellä esimerkillä ja osoitti että kuvalle osoitettu (epä)kunnioitus välittyy eteenpäin, kuten ikoniteologia perinteisesti opettaa.

Stefanos osoitti kolikkoa. Kolikossa oli keisarin kuva, sen arvon ja aitouden takeena. Hän kysyi syyttäjiltä mitä tapahtuisi, jos joku tallaisi maassa kolikkoa. Tämän tekijä saisi kovan rangaistuksen pilkattuaan keisaria, vastasivat he.

Vastauksen saatuaan, Stefanos otti kolikon ja sylki keisarin kuvaa. Hän jopa heitti sen maahan ja tallasi sen jalkojensa alle. Kyyti vankilaan oli tämän jälkeen raju.

Vajaan vuoden Stefanos odotti tuomiotaan vangittuna, yhdessä satojen muiden ikonien puolustajien kanssa. Lopulta hänet vietiin kadulle ja pahoinpideltiin hengiltä. Ruumis heitettiin joukkohautaan.

Kertomuksessa on pienoiskoossa kiista ikoneista.

Yksi ikonien suurimmista puolustajista Johannes Damaskolainen kiteytti ikonien teologian ytimekkäästi.

Ikonit perustuvat kristinuskon perusjuttuun, Jeesukseen.

Jos kuvaisimme näkymättömän Jumalan, tekisimme totisesti syntiä. Onhan mahdotonta kuvata ruumiitonta ja näkymätöntä ja kuvaamatonta ja hahmotonta. Ja vielä: jos tekisimme ihmisten kuvia ja pitäisimme niitä jumalina ja palvelisimme niitä jumalina, olisimme totisesti jumalottomia. Mutta mitään sellaista me emme tee. Mutta emme erehdy, kun teemme kuvan hänestä, joka on lihaksi tullut Jumala ja ilmestyi lihassa maan päälle ja eli ihmisten keskuudessa sanomattomassa hyvyydessään ja otti lihan luonnon ja paksuuden ja muodon ja värin.