Vapaamuurareissa jäseninä kymmeniä kirkon työntekijöitä

02.06.2010 12:15 Päivitetty 28.03.2013 11:42 |
- Monet ovat mukana vapaamuurareissa vilpittömästi ja hyvää tarkoittaen. He luulevat olevansa hyvän asian kanssa tekemisisää, sanoo Juhani Julin.
- Monet ovat mukana vapaamuurareissa vilpittömästi ja hyvää tarkoittaen. He luulevat olevansa hyvän asian kanssa tekemisisää, sanoo Juhani Julin.

Suomen vapaamuurareissa toimii aktiivisesti kymmeniä kirkon työntekijöitä, joista valtaosa on pappeja ja kanttoreja. Määrä on kasvanut merkittävästi kahden viimeksi kuluneen vuosikymmenen aikana.

Vapaamuurijärjestö on salaisia rituaaleja harjoittava seura, johon kuuluu 6700 suomalaismiestä. Vapaamuurarit kieltäytyvät paljastamasta salaisuuksiaan liikkeen ulkopuolisille.

Vapaamuurarien Suomen suurloosissa on kolme astetta: oppilasmuurariaste, veljesmuurariaste ja mestarimuurariaste. Asteet jakautuvat 33 eri tasoon. Tieto liikkeestä ja sen harjoittamista rituaaleista kasvaa muurariuden syvetessä.

- Kukaan vapaamuurari ei tiedä seuraavan tason salaisuuksia ennen kuin hän on sinne edennyt. Saadessani kutsun vapaamuurarioppilaaksi sain hyvin vähän tietoa siitä, mitä vapaamuurarius on. Kysymyksiä oli koko ajan enemmän kuin vastauksia, kertoo vapaamuurareista pari vuotta sitten irrottautunut Juhani Julin.

Lähes kaksikymmentä vuotta vapaamuurareissa vaikuttanut Julin sanoo, että vapaamuurarius on uskonnollisen yhteisön tuntomerkit täyttävä liike, jolla ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa.

"Harjoitin tietämättäni jumalanpilkkaa"

Oululainen Julin kertoo kesäkuun Elämään-lehden laajassa haastattelussa, kuinka askelmillaan edenneelle vapaamuurarille paljastetaan vähä vähältä "jumalan" todellinen nimi. Edistynyt vapaamuurari saa kuulla, että maailmankaikkeuden korkeimman arkkitehdin todellinen nimi on Jehovaa tarkoittava Jah yhdistettynä muinaisten kanaanilaisten Baalia tarkoittavaan nimeen Bul ja egyptiläistä mysteerijumalaa Osirista tarkoittavaan nimeen On.

Raamatussa Jumalan vihaamaan Baalin palvontaan yhdistyy viiltelyä, rituaalista prostituutiota ja lasten uhraamista.

- Kun tajuaa, että on tietämättään harjoittanut jumalanpilkkaa kaikki nämä vuodet, on tunne kauhistuttava - siitäkin huolimatta, että olen pyytänyt Jumalalta anteeksi, ja haluan uskoa Kristuksen kautta myös anteeksi saaneeni, Julin kuvailee.

Entinen mestarimuurari pitää käsittämättömänä, että yhä useampia kirkon työntekijöitä on mukana vapaamuuraritoiminnassa. Hän tietää henkilökohtaisesti, että tälläkin hetkellä Oulun vapaamuurariloosissa on jälleen vetämässä uuden pappismiehen oppilasmuurarihakemus.

- Miten sellaiset ihmiset, jotka ovat pappisvalan vannoneet, voivat viikolla mennä pilkkaamaan Jumalaa vapaamuurarien temppeliin ja viikonloppuna mennä messuvaatteet päällä Jumalan temppeliin? Yrityselämässä tämä olisi työsuhdekysymys. Ei liikemaailmassa kahta herraa yhtä aikaa palvella.

"Kirkko tekee vahinkoa olemalla hiljaa"

Suurehkon yrityksen hallintojohtajana merkittävän uran liike-elämässä tehnyt Julin perustaa väitteensä henkilökohtaiseen kokemukseensa vapaamuurariloosin viranhaltijana parinkymmenen vuoden ajalta. Julinin mukaan vapaamuurariudessa on kyse henkivallasta. Oululainen ei pidä mahdollisena, että kukaan voi todellisesti elää samanaikaisesti sekä kristittynä että vapaamuurarina.

- Jos kirkon ylin johto tietää vapaamuurarien suhteen uskontoon, miksi sitä ei tuoda julkisuuteen?

Juhani Julin sanoo odottavansa, että evankelis-luterilainen kirkko ottaisi Suomessa selvän kannan vapaamuurariuteen.

- Sanoisi sitten vaikka, että minun käsitykset ovat väärät, kunhan ei tyytyisi olemaan hiljaa. Vaikeneminen on kaikkein pahinta. Olemalla hiljaa kirkko tekee ison karhunpalveluksen niille kuudelle tuhannelle suomalaiselle miehelle, jotka kuuluvat vapaamuurareihin.

Julinin motiivina tulla julkisuuteen on antaa vapaamuurariudesta irtautumiselle kasvot. Oululainen sanoo olevansa milloin tahansa valmis keskustelemaan vertaisapua tarvitsevien vapaamuurarien kanssa hänen omasta ratkaisustaan ja sitä seuranneesta prosessista.

Lue lisää aiheesta Elämään-lehden verkkosivuilta.

OTA KANTAA: Pitäisikö piispojen ilmaista kantansa vapaamuurariuteen?

Kyllä Ei
Takaisin

Ilmoita asiaton kommentti

Ensinnäkin olen tavattoman iloinen, että tästä asiasta uutisoitiin. Millään kriteereillä mitattuna vapaamuurarius ei ole kristillistä toimintaa sen uskonnollisen luonteen vuoksi. Vapaamuurariuden ja kristinuskon jumalakuvat ovat jyrkästi ristiriidassa. Mielestäni olisi paikallaan, jos piispat julkisesti suosittelisivat pappeja olemaan liittymättä vapaamuurariuteen. Toinen mielenkiintoinen seikka ovat sitten nämä muut "herraseurat" Suomessa, joiden äärellä on syytä kysellä samoja kysymyksiä. Minkälaista teologiaa edustavat mm. Round Table -järjestö (www.rtsf.org) ja Temppeliherrat (www.temppeliherrat.fi)? Olisi mielenkiintoista käydä keskustelua aiheesta.

Sami T | 02.06.2010 12:26

Ilmoita asiaton kommentti

Kiitos rohkeudesta. Jo onkin korkea aika repäistä verho tympeän salaseuran yltä. Mitä tekee kirkon johto? Pahasti pelkään, että levittelee vain käsiänsä.

Martti Niemi | 02.06.2010 16:15

Ilmoita asiaton kommentti

Jos vapaamuurareita kerran löytyy kirkosta, eivätkö he nimen omaan löydy painottuneesti johtoasemista?

Mikael Elmolhoda | 02.06.2010 17:01

Ilmoita asiaton kommentti

Hyvä, että asia nostetaan esiin. Sen verran tietoa vapaamuurariudesta on kaikkien saatavilla, ettei tarvitse olla vapaamuurarina ymmärtääkseen, että se on ristiriidassa kristillisen uskon kanssa.

Kirkon johto ilmeisesti pelkää kaikkkien tällaisten asioiden tuomista valoon, ettei vaan kirkon jäsenkato lisääntyisi. Totuuskin uhrataan vallan halulle ja järjestelmän koossa pysymiselle. Kaikki ongelmat lakaistaan maton alle.

villihanhi | 03.06.2010 08:33

Ilmoita asiaton kommentti

Joku vuosi sitten Kotimaa lehdessä oli näyttävästi esillä vapaamuurarit. Heistä sanottiin, että he ovat kirkon uskollisia poikia.Mitähän silläkin sitten tarkoitettiin?

Maija | 03.06.2010 15:13

Ilmoita asiaton kommentti

Hyvä, että tässä asiassa kissa on vihdoin nostettu pöydälle. Itse aloin vapaamuurariutta Raamatun valossa tutkia 15v sitten, kun hyvän ystäväni isä oli tälle kertonut vapaamuurariuden olevan kristillistä toimintaa. Tätä en voinut allekirjoittaa, mutta minulla ei ollut heti tarjota argumentteja vastineeksi. Vapaamuurariudesta on verkossa englanniksi paljon materiaalia, mukaanlukien vmuurariuden lukuisten suuntauksien rituaalit, salasanoineen, elekielineen ja salaisine kädenpuristuksineen.

Minusta kristitynä keskeistä on, että ymmärrettäisiin vapaamuurariuden olevan monimuotoinen okkulttinen uskonnollinen järjestö, jolla on yhtä vähän tekemistä kristinuskon kanssa kuin muillakaan okkultismin muodoilla.

Ville | 03.06.2010 16:35

Ilmoita asiaton kommentti

"When The Mason learns that the Key to the warrior on the block is the proper application of the dynamo of living power, he has learned the Mystery of his Craft. The seething energies of Lucifer are in his hands and before he may step onward and upward, he must prove his ability to properly apply this energy." page 48

'Illustrious' Manley Palmer Hall 33°
The Lost Keys Of Freemasonry

Masonic Diversion: But Hall was a nobody, who no one has even heard of save for a few anti's, etc..

Fact: Manly P. Hall was a 33rd Degree Scottish Rite Mason who also headed the research school of the Rosicricians at San Jose. He was honoured by The Scottish Rite Journal, who called him 'The Illustrious Manly P. Hall' in Sept, 1990, and further called him 'Masonry's Greatest Philosopher'.

Lähde: freemasonrywatch.org

(http://freemasonrywatch.org/luciferquotes.html)

Ville | 03.06.2010 16:40

Ilmoita asiaton kommentti

Olen enmmän, kuin tyytyväinen ja kiitän JUMALAA, että saatanan juonet tulevat näkyviin, sillä onhan RAAMATUSSAKIN sanottu, että MIKÄÄN EI OLE JUMALALTA SALATTUA ja HÄN antoi näin sen tapahtua, eli tulla julkisuuteen muiden uskossa olevien tietoisuuteen. Kyllä saa olla nykyisin varovainen, kuka on OIKEA JUMALAN MIES/NAINEN ja kuka saatanan palveluksessa. Ja NAISPIISPALLE SANOISIN, ETTÄ EROA HETI ja mene JUMALASI ETEEN PYYTÄMÄÄN SYNTISI ANTEEKSI, sillä ET VOI PALVELLA ELÄVÄÄ JUMALAA SIUNAAMALLA HOMO/LESBOLIITTOJA.
Vai kummalle puolelle haluat,kun aikasi koittaa lähteä täältä.Sillä et voi PALVELLA KAHTA HERRAA, saatanaa JA JUMALAA.

Pentti Harinen | 03.06.2010 19:45

Ilmoita asiaton kommentti

Suvussani on vapaamuurareita,olen aina ihmetellyt onko järjestö kristillinen.En ole asian suuri tuntija,mutta esim. salailu,salaseuramaisuus,rituaalit,pääsyvaatimukset mm. hämmentävät.
Kirkko on kaikille avoin Jumalan koti.Kristuksen edessä olemme samanarvoisia,ei ole pääsykokeita.
Minusta kyse on herraklubista,harhaanjohtamisesta.
Kirkon tulisi tarjota jotain samanlaista mahdollisuutta keskustelu-raamatuntutkimistilaisuuksia eri ryhmille.

Tiedän ,että aluksi vapaamuurariudessa innokkaasti mukana olleet,ovat todenneet myöhemmin,että saatana tuli vastaan ja eronneet seurasta.

kerttu | 04.06.2010 09:40

Ilmoita asiaton kommentti

Asiat eivät ole noin yksiselitteisiä. Esimerkiksi kirkon tutkimuskeskuksen johtaja Harri Heino tutki 15 vuotta sitten, että onko vapaamuurarius kristinuskoa tai kirkkoa vastaan ja hänen selvityksensä mukaan mitään ei löytynyt. Luulisi ainakin, että kirkon tutkimuskeskus on paneutunut aikoinaan asiaan. Mielestäni on aika outoa muodostaa mielipide tai kanta yhden ihmisen(Julin) henkilökohtaisten kokemusten ja mielipiteiden perusteella.

Amundsen | 04.06.2010 13:24

Ilmoita asiaton kommentti

Liikkeessään ilmeisen korkeassa asemassa oleva vapaamuurari Raimo E. O. Stenberg lainaa sähköisessä 'lahjajulkaisussaan' 'Muinainen, vapaa ja hyväksytty MUURARIUS'(http://www.kolumbus.fi/pragma/kirjalahja6.pdf)

yllä lainattua kirjaa 'Lost Keys of Freemasonry'

"..kuuluisa esoteerikko, tutkija ja kirjoittaja Manly P. Hall ... Kirjansa, Muurariuden kadonneet avaimet .."

ja kertoo avoimesti vapaamuurariuden pohjautuvan opetuksiensa puolesta kabbalaan. Kabbala on länsimaisten okkultististen ideologioiden ja suuntausten perusta.

Ville | 04.06.2010 15:55

Ilmoita asiaton kommentti

@Amundsen:

Tuskin katolinen kirkko olisi jo vuonna 1738 paavi Clement XII:n bullalla kieltänyt jäseniään ryhtymästä vapaamuurareiksi. Tämä bullan ('In Eminenti Apostolatus') johdosta piispat saivat ohjeeksi käydä katolilaisten vapaamuurareiksi ryhtymistä vastaa samalla tavoin kuin inkvisiitio vastusti harhaoppia.

Nykyinen paavi uudisti tämän kiellon edellisessä virassaan ollessaan 26. marraskuuta vuonna 1983. Vapaamuurariksi liittyvältä kirkon jäsenen katsotaan syyllistyvän ns. kuoleman syntiin ja suljetaan ehtoollisyhteyden ulkopuolelle.

http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_19831126_declaration-masonic_en.html

Ville | 04.06.2010 16:11

Ilmoita asiaton kommentti

Amundsen, juuri ilmestynyt Elämään-lehden printtiversio kertoo:

"Myöhemmin on käynyt ilmi, että aloite Heinon tutkimukseen tuli vapaamuurareilta. Tutkimus liittyi vapaamuurarien haluun parantaa julkisuuskuvaansa. Kampanjan avainkohteiksi valittiin kirkon johto, maan hallitus, puolustuslaitos ja poliittinen johto."

Eli aineistoa näyttää juttuun pengotun verkkosivulla olevaa henkilöhaastattelua laajemmin.

lukija | 04.06.2010 17:02

Ilmoita asiaton kommentti

Tuskin katolinen kirkko olisi julkistanut edellämainittua jäsentensä vapaamuurariuteen liittymisen vastaista bullaansa vuonna 1738 ja uudistanut sitä 1983, ellei vapaamuurarius olisi kristinuskon vastaista.

Vapaamuurariuteen liittymisen (tapahtuu vihkimysrituaalin kautta) julistamisen ns. kuolemansynniksi samalla sulkemalla ehtoollisyhteyden ulkopuolelle. Raamatun mukaan vain Pyhän Hengen pilkka on sellainen synti, jota ei voi saada anteeksi. Vapaamuurauriuteen vihkiytyminen on tietoista itsensä sulkemista Jeesuksessa Kristuksessa uskon kautta meille valmistetun pelastuksen ulkopuolelle - kuten kaikkeen muuhunkin okkulttiseen vihkiytyminen.

Ville | 04.06.2010 22:36

Ilmoita asiaton kommentti

Kunpa ei vain kirkon johtoportaassakin olisi (ollut)ko. järjestön jäseniä? Ja jos, niin sen hiljaisuus syystä vain jatkuu.

lukkari | 04.06.2010 22:47

Ilmoita asiaton kommentti

Mites ajattelette Lioneista ja Rotareista?

Sirkka | 05.06.2010 10:04

Ilmoita asiaton kommentti

Ihan vakavaa asiaa. Katselin netista You Tube 2W2203 kanavaa. Alkoi selvitä että salaisuuksia on paljon ja ne ovat erikoisia. Koko maailma voi elää ihan rauhassa pahassa harhassa, mutta totuus pysyy ja on jokaisen löydettävissä. Totuus muuraruudestakin on mielestäni erikoinen. Edellinen esimerkki auttaa jälkimmäisen tajuamista. Monet ei halua kuulla totuutta Jeesukseta, toiset ei usko. Sitten vielä sama pätee muuraruuteen. Monet ei sovellu. Mutta uudet vaikutteet avartavat. Parempi tajuta myöhään, jos ei milloinkaan. Antamani esimerkki netistä 2W2203 soveltuu etsiöille, mutta jos on älyvajetta, ja nöyryyden puutetta, niin en suosittele. Onnea.

Jussi | 05.06.2010 12:29

Ilmoita asiaton kommentti

Kiitos Juhani, että olet saanut rohkeuden tuoda pimeyden teot päivän valon. Suomen kansaa uhkaa rappeutuminen, se on pikkuhiljaa kehittynyt vuosien varrella, joka näkyy jo selvästi. Yhteiskunnassamme kristilliset arvot pitää nostaa jälleen näkyväksi. Jeesuksen nimi on ylitse muiden, Hänen kauttaan ja Hänessä me pelastumme, vapaamuuraritkin. Kansamme tulee palata juurilleen. Rukoillaan ja huudetaan Jumalan puoleen koko kansana: "Jumala armahda meitä". Alice

alice pekkala | 06.06.2010 15:09

Ilmoita asiaton kommentti

Kiitos Julinille kun tuli esille tämän asian kanssa.

Haastattelusta ei tosin tule ilmi se, millä tasolla Julin oli.

Vapaamuurareissa harhautetaan omaa jäsenistöäkin. Esim. nuo kolme tasoa, oppilas, kisälli, mestari, ovat ns. yleisiä asteita, joita Vapaamuurariuden Skottilaisessa riitissä katsotaan ns. "Siniseksi looshiksi", jotka ovat julkisivua ja aloittelijoille.

Esim. nimi "Jahbulon" on Sinisen looshin mestaritasolla paljastettava nimi, mutta sekin on vielä huijausta.

Tällä Sinisen looshin mestaritasolta "parhaat" seulotaan, ja he pääsevät etenemään ylemmäs.

Skottilaisessa riitissä vasta asteella 17 paljastetaan, että ns. "Mestari", jonka nimiin kaikki valat on tehty ja jolle ne on vannottu, on Lucifer.

Skottilaisen riitin 30-33 asteet muodostavat ns. "valaistuneet". Noilla asteilla olevat ovat niin syvällä tässä Luciferistisessa, saatanallisessa

Koko astesysteemi on hidasta, tietoista ajattelutavan muutosta, siis aivopesua.

Veli-Pekka Kortelainen | 15.06.2010 20:55

Ilmoita asiaton kommentti

Tästä juuri raamattu varoittaa ihmistä, 2 kor 6:16 eteenpäin
ette voi sekoittaa pimeyttä ja valkeutta keskenään, koska sitä kohtaa Jumalan viha.
Kiva kun olit rohkea!!

waldos | 20.07.2010 09:51

Ilmoita asiaton kommentti

Nyt ovat monella menneet pahasti puurot ja vellit sekaisin. Vapaamuurarius EI ole uskonto, sitä ei ole koskaan markkinoitu uskontona ja nimenomaisesti uutta jäsenehdokasta opastettaessa todetaan selkeästi , että tätä ei saa sekoittaa uskontoon. Tämä on de facto. Se on hyvin helposti perusteltavissa sillä, että uskontoon liittyvä " lunastus" puuttuu kaikesta vapaamuurariopista. Tämän kun pitää kirkkaana mielessä, niin vapaamuurarius on itse vapaamuurarille mieluisa harrastus ja yksi keino - ristiriidaton kristillisyyden kanssa - kehittää henkistä minäänsä. Ulkopuoliselle heidän rituaalinsa voivat sen jälkeen olla ihan harmitonta ja hauskannäköistä "äijien" sapelileikkejä. Aikaisemmissa kommenteissa on kyllä valitettavan paljon kaikenlaista väärää tietoa vapaamuurariudesta. Kaikki muu, paitsi itse rituaali on julkista, joten tähän maailman aikaan pelottelut lapsien uhraamisella ovat häijy ja lainsuojaton teko.

solifer | 01.08.2010 10:52

Ilmoita asiaton kommentti

Nimimerkki Solifer ei voi millään muotoa perustella, etteikö vapaamuurarius ole ristiriidassa kristillisyyden kanssa. Jo pelkästään liittymällä järjestöön hyväksyy jumalakuvan, joka on vahvasti kristillisyydestä poikkeava. Järjestö ei ole harmiton, vaan syvästi epäkristillinen riitteineen ja oppeineen. Edelleen totean, ettei yhdenkään kristityn tahi kirkon työntekijän tule järjestöön kuulua.

Sami Tammisalo | 03.11.2010 22:28

Ilmoita asiaton kommentti

Jeesus sanoo: koetelkaa itseänne oletteko uskossa, ellette ette kestä koetusta.Eikö olekin yksinkertaista! Hän sanoo: joka ei Minun kanssani kokoa, hän hajottaa.Jos te sanotte,olen Jeesuksen opetuslapsi. Syntini ovat sovitetut. Ja matka Hänen kanssaan voi alkaa. Siihen matkaan ei kuulu tällaiset saatanan asioiden vatkaamiset. Vapaamuurarius,homous, kalevala,rakkaus maailmaan jne.. onha niitä. Ne todella estävät sinun työsi Herrassa.Kirkko ja synagooka, kuin myös ordotoksia (oikeaoppinen)ovat myös näitä vatkaajia, Jeesuksen omien sanojen mukaan. Sillä evankeliumista ei ole Jeesuksen,Malakiaan jne mukaan lupa periä mitään maksua. Siis joka janoaa tulkoon ja juokoon elävää vettä lahjaksi.Herramme varoitti opetuslapsiaan, että tulee aika jolloin ihmiset tempaavat Jumalan valtakunnan itselleen. He vähät välittävät siitä,että kun pyhähenki on jumalan tahdosta tullut sisäisesti Jumalan pyhän Hengen lapseen.Silloin ihminen joutuu toteamaan ,että on vain perkeleen lapsia ja Jumalan lapsia.

Pate Hämäläinen | 22.11.2010 23:12

Ilmoita asiaton kommentti

Olen itseeni tyytyväinen kun uskon Jumalaan ja kuulun vapaamuurareihin. Se on tärkeää, ei se että te omasta mielestänne "tosi uskovaiset" yritätte omia kirkon ja Jumalan itselenne.

Pentti | 30.11.2010 15:33

Ilmoita asiaton kommentti

Kortelaisen tekstiin kommentti, että Lucifer ei ole nimi, vaan sana antiikin latinasta joka merkitsee Aamuntähteä. "Lucifer" on käännöskukkanen King James Raamatussa joka on jäänyt elämään vaikka tuoreempiakin käännöksiä on olemassa. Käännöksiä jotka perustuvat vanhempiin hepreankielisiin kirjoituksiin.
King James Bible ei itse asiassa käännetty suoraan näistä heprealaisista kirjoituksista, vaan toisesta, väärin käännetystä Raamattu -versiosta.

Jeesus itse toteaa Ilmestyskirjassa, että hän on Aamuntähti, valon tuoja. Sitä Albert Pike tarkoitti kun hän puhui luciferista.

Tässä vielä linkki englanninkielentaitajille, jossa tämä kielivirhe selitetään http://www.lds-mormon.com/lucifer.shtml

Jeppe Lindström | 07.12.2010 22:44

Ilmoita asiaton kommentti

Miksi arvon muurariveljet yritätte kieltää liikkeen uskonnollisen luonteen? Poiminta em. muurarin kirjoittamasta teksistä:
"Tämä osa perittyä viisautta - joka meillä länsimaissa käsitetään juu-talaisena kabbalistisena mystiikkana - jakaa Jumalan ilmenemisen ja Hänen läsnäolonsa noissa elämismaailmoissa ns.
elämän- eli sefi-rothpuun (Otz Chiim) osina kymmeneen muotoon - sefirothiin."

Muurarien maailmankuva pohjautuu siis ainakin Kabbalaan. Ja Kabbala on uskonto. Ei todellakaan ole mikään ongelma uskoa jumalaan ja kuulua muurareihin. Mutta kyseessä ei ole silloin Kristinuskon Jumala. Epäjumalanpalvonta on vaarallista leikkiä. Rukoilen puolestanne, että heräisitte!

Meikäläinen | 03.01.2011 16:08

Ilmoita asiaton kommentti

olen samaa mieltä Alice Pekkalan kanssa,huutakaamme Herran puoleen,Herra meitä Suomen kansaa armahtaisi!

tuula | 28.06.2011 18:50

Ilmoita asiaton kommentti

http://www.myspace.com/juvonen/blog

tietoa vapaamuurareista | 05.07.2011 15:17

Ilmoita asiaton kommentti

Lukeaa kirja salainen asiakirja nro 1 siinä on paljon muurareiden synnystä ja miten järjestöstä on tullut niin vaikutusvaltainen salaseura joka todella hallitsee mediaa ym,

Vieras | 31.07.2011 22:47

Ilmoita asiaton kommentti

Oon Luterilaisen kirkon jäsen (vielä), mutta pakko ottaa jatko harkintaan, sillä en halua kuulua seurakuntaan, jonka johtajissa on vapaamuurareita. Jeesuksen seurakunnan pitäisi mielestäni olla avoin, päivänvalon kestävä joka suhteessa. Näin yksinkertaista minulle. Mutta mikä estää valtionkirkon työntekijää eroamasta vapaamuurareista? Onko vaikeaa tunnustaa että on antanut harhauttaa itsensä? Onko vaikeaa myöntää asiaa edes itselleen? Onko salaseuraan kuulumisen edut kiusallisen vahvoja?

Nykyisissä ajoissa on sentään se "hyvä" puoli, että kirkon hyväksyntää ei enää tarvita usemmissa korkeissa viroissa. Eduskuntavaaleissakaan ei uskonnollinen kanta taida juuri ääniä jakaa. Miksi siis syöttää tietämättömille edelleen, että vapaamuurarius ei ole ristiriidassa kristinuskon oppien kanssa? On se - entäs sitten. Suomessa on uskonnon vapaus. Jos saa olla Wikka, niin kai saa olla Kabbalistikin.

Mutta: tulkaa äkkiä, papit, pois sieltä! Ei kahta herraa voi palvella!

Nina Tuomisaari | 20.08.2011 13:50

Ilmoita asiaton kommentti

Hyvä Amundsen. Minä olen ollut vapaamuurari jo kohta 20-vuotta ja olen täysin kokemusperäisesti samaa mieltä kanssasi. Harri Heino antoi piispainkokoukselle selonteon tutkimustuloksistaan ja tämän jälkeen piispainkokous päätti, että asia on loppuun käsitelty kirkon osalta eikä se anna aihetta mihinkään jatkotoimenpiteisiin.

JiiPee | 20.09.2011 09:36

Ilmoita asiaton kommentti

Siis kirkon tutkimuslaitoksen johtaja Harri Heino tutki vapaamuurariutta KIRKON TOIMEKSIANNOSTA ja vapaamuurarius avattiin hänelle - http://www.ttg.sci.fi/heino/main.html . Kirjan suomenkielinen versio löytyy kirjastoista ja kirjakaupoista nimellä Mihin vapaamuurari uskoo. (Heino, Harri: Mihin vapaamuurari uskoo? Suomalaisten vapaamuurarien arvot, etiikka ja uskonnollisuus. Kirkon tutkimuskeskus. Sarja A, nro 65. Tampere: Kirkon tutkimuskeskus, 1995. ISBN 951-693-203-7.)

JiiPee | 20.09.2011 09:51

Ilmoita asiaton kommentti

Kirkko on siis asian tutkinut ja ilmaissut siihen myös kantansa. Mitä te ihmiset vielä haluatte kirkon tekevän? Ottakaa selvää, ennen kuin syytätte ketään tai olette itse saatanallisella tiellä.

JiiPee | 20.09.2011 11:47

Ilmoita asiaton kommentti

Myös katolinen kirkko on peruuttanut pannabullansa vapaamuurareita kohtaan, kun keski-aikaiset vapaamuurari-istuntojen pöytäkirjat avattiin julkisuudelle.

Niissä ilmeni selvästi, että vapaamuurareiden oli tarkoitus vaatia Englannin kuninkaalta kirkollista sielunmessua mustaan surmaan menehtyneille kirkon rakentajille (=muurareille).

JiiPee | 20.09.2011 12:26

Ilmoita asiaton kommentti

Älkää siis uskoko kaikkea sontaa, mitä netissä vapaamuurariudesta kirjoitetaan. Ettehän te usko muissakaan asioissa, niin miksi nyt sitten vapaamuurariudesta herkästi uskotaan kaikki paha, mitä siitä kirjoitetaan.

Huhhuh | 20.09.2011 12:43

Ilmoita asiaton kommentti

Vapaamuurarit ovat työt tekevä muurahaiskeko jota johdetaan ylhäältä. Maailmanlaajuisesti näitä höplästävedettyjä on jopa 50milj., Suomessa ehken 50.000.

Tätä kekoa vedättää sadantuhannen jesuiitan armeija roomasta.

Ylimmän tason 33 asteen (jesuiitta)valassa paljastuu että kyseessä on yhteys perkeleen kanssa. Riittiin liittyy mm ruumisarkkuun meno ja sieltä 'uudestisyntyminen'. Tämän ylimmän asteen riitin käyneellä on siitä todisteena Apron eli lannevaate jossa riitti kuvataan.

George Washingtonin, USAn ensimmäinen presidentin apron on yleisölle näytillä, etsipäs... Siinä kaikki tämä on nähtävissä. Siinä näkyy myös johtajansa eli paavin nelipylväinen valtaistuin, katos, osiris, horus jne... Muittenkin ylimmän asteen iittain lannevaatteita on runsaasti esillä - todiste siitä kuka on johtaja.

Lue Lisää
http://www.scribd.com/doc/85508748/Pahan-Pietarin-Basilli

marko virtanen | 31.03.2012 10:57

Ilmoita asiaton kommentti

On hyvä, että tieto vapaamuurarien todellisesta luonteesta lisääntyy. Ikävää, että älykkäitä ihmisiä vedetään retkuun tällä tavoin ja joutuvat tietämättään saatanan voimien kanssa tekemisiin. Vapaamuurareista saa alkuun sen kuvan, että siellä puhutaan uskonnosta, kun siellä mainitaan esimerkiksi Jumalasta. Mutta tarkemmin katsottuna selviää, että Jumalastakin kirjoitetaan pienellä kirjaimella. Viimeisellä asteella tosiaan heille selviää, että heidän rituaaliensa idoli onkin itse Saatana. Myös puheet uudesta maailmanjärjestyksestä liittyvät vapaamuurareiden kuvitelmaan siitä, että Saatana ottaisi lopulta vallan maan päällä. Mutta mitenkäs käykään? Raamatussa on kaikki kerrottu. Tuo Lucifer, langennut enkeli yrittää saada jos mahdollista, valitutkin eli uskovaiset lankeamaan, käy ympärillä kuin kiljuva jalopeura. Se tulee salakavalasti valkeuden vaatteissa, vaikka onkin raatelevainen susi.

Mika Heinilä | 23.03.2013 15:53

Ilmoita asiaton kommentti

Jeesustakin Saatana yritti saada lankeamaan ja kumartamaan häntä, mutta Jeesus torjui kiusauksen vetoamalla Jumalan Sanaan. Lopulta tuo persoonallinen paha, Saatana heitetään tuliseen järveen eli Helvettiiin ja sinne joutuvat hänen enkelinsä ja seuraajansa. Toki jokaisella ihmisellä, vapaamuurareillakin on elinaikanaan mahdollisuus kokea Jumalan armo irtisanoutumalla synnistä ja kääntymällä armollisen Jumalan puoleen, uskomalla Jeesukseen Kristukseen. Pyytämällä Vapahtajaamme Jeesusta elmän Herraksi. Kumpaa Herraaa sinä tahdot palvella? Valon Herraa Jeesusta, vai pimeyden ruhtinasta Saatanaa?

Mika Heinilä | 23.03.2013 15:54

Ilmoita asiaton kommentti

Tässä siis linkki, jossa tietoa vapaamuurarilahkosta ja rukous, joka voi auttaa irti sanoutumisessa tästä salaseurasta.:
http://fi.niilopedia.org/index.php/Vapaamuurarit

Mika Heinilä | 23.03.2013 16:25