Tutkija Juha Ahvion radikaali väite: ”Meneillään on kulttuurivallankumous”

08.11.2010 11:00 | Uusi Tie | Päivi Hihnala
Tutkija Juha Ahvion radikaali väite: ”Meneillään on kulttuurivallankumous”

Dosentti Juha Ahvio näkee viimeaikaisella homokeskustelulla pitkät juuret. Vapaana tutkijana työskentelevä Juha Ahvio väittää, että sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvän keskustelun taustalla on selkeä pienen piirin ajama poliittinen ohjelma, jolla pyritään kulttuuriseen vallankumoukseen.

Ahvio esittää, että kehitys nykyiseen suuntaan on lähtenyt liikkeelle jo ensimmäisen maailmansodan jälkeen. Tuolloin tietty marxilaisteoreetikkojen eliitti loi ohjelman, jonka mukaan vallankumous saavutetaan vain murtamalla kulttuurin perusrakenteet. Käytännössä tämä tarkoitti keskeisten kulttuuri-instituutioiden kuten taiteen, viihteen, median, kirkkojen ja yliopistojen valtaamista sisältä päin.

- Avainajatuksena oli kitkeä massojen mielestä vallankumousta estävät asiat eli niin sanottu. väärä tietoisuus. Tällä tarkoitettiin lähinnä kristillisiä, sukupuoleen, parisuhteeseen ja perheeseen liittyviä malleja. Tätä tehtävää ryhtyi toteuttamaan akateemisessa maailmassa 1920-luvulla marxilaisen miljonäärin Felix Weilin rahoittama Frankfurtin sosiaalitutkimuksen instituutti käyttämällä hyväksi Marxin, Nietzschen ja Freudin ateistisia näkemyksiä, Ahvio selventää.

Oppi ihmisen langenneisuudesta hylättiin

Sukupuolineutraali ajattelu on Ahvion mukaan lähtöisin Rousseaun ja Marxin perustavasta uskomuksesta.

- Heidän ajattelussaan ihminen ei varsinaisesti ole langennut olento itsessään, vaan yhteiskunta on vastuussa ihmisen ongelmista. Ihminen on siis pitkälti ympäristönsä tuote. Iskulause kuuluu: muuta ympäristö ja rakenteet, niin ihminenkin muuttuu.

- Näin ajateltuna sortavat rakenteet kaatamalla ihmisen luontainen hyvyys saadaan esiin. Pysyvää ihmisolemusta sanan perinteisessä merkityksessä ei siis ole. Ihminen on yhteiskunnallinen rakennelma, joka ei synny mihinkään määrättyyn identiteettiin vaan valitsee sukupuolensa ja seksuaalisuutensa itse. Ihminen voidaan suunnitella halutun tyyppiseksi.

Paradoksaalista Ahvion mielestä on se, että toisaalta kuitenkin uskotaan, että järki voi tavoittaa täydellisen ihmisen, jonka mukaiseksi hänen yhteiskuntansa pitää suunnitella.

- Tuhansien vuosien traditio, yhteinen ja hyväksi havaittu elämä ja kulttuuria ylläpitävä pitkän ajan kokemus, voidaan hylätä ja tuhota nyt, kun "tiedetään paremmin kuin koskaan ennen". Ihmisen seksuaaliviettiin vetoaminen on itsessään erittäin vahva käyttövoima, joka saa vahvuutta ihmisen luontaisesta kapinasta Jumalaa ja hänen luomisjärjestyksiään vastaan, Ahvio analysoi.

Ahvio epäilee, että kukaan tämän sukupolven ihmisistä ei pysty ennustamaan tällaisen massiivisen "ihmiskokeen" seurauksia, jotka ovat nähtävissä vasta vuosikymmenten jälkeen.

 

Juha Ahvio vieraana TV7:n Café Raamattu ohjelmassa: http://www.tv7.fi/vod/player.html?id=12323

 

 

Takaisin

Ilmoita asiaton kommentti

Juha Ahvio on varmasti pitkälti oikeassa. Mielenkiintoista on kuitenkin, että oman lukemani perusteella Freudin löydöistä ammentavat psykoanalyytikot nykysuomalaisessa keskustelussa kokevat olevansa ja heidät leimataan enemmänkin "arvokonservatiiveiksi" ja "porvarillisen maailmakuvan ylläpitäjksi" kuin radikaaleiksi rakenteiden hajottajiksi. Samoin tunnen Saksasta konservatiivis-evankelikaalikristillisesti painottuneen järjestön, joka toimii homoseksuaalisuudesta eheytymisen puolesta nimenomaan Freudin oivalluksiin perustuvan psykodynaamisen ihmiskuvan perusteella.

Martti Vaahtoranta | 08.11.2010 12:05

Ilmoita asiaton kommentti

Miksiköhän tunnen entistä enemmän halua vain linnoittautua evankeliumin ja Raamatun taakse?

Ihmisen luontainen hyvyys? Kaunis myytti.

Järjellä kaikki on käsitettävissä? Kaunis myytti.

Olen huomannut erään 90 vuotta vanhan ortodoksisen dogmatiikan kautta, että jotain on pielessä vielä luomisajattelussakin. Mitä Jumala luo, on täydellistä. Hän ei luo syntiinlangenneita tai syntisiä. Alkuluominen oli täydellistä ja uudeksiluominen on täydelliseksi tekemistä, ei vajavuutta. Alkuluomisen jälkeen "luominen" ei ole enää samanlaista kuin alussa, vaan luonnollista syntymistä. Se on "luomista" tietyssä mielessä, muttei sitä, mitä luominen varsinaisesti tarkoittaa: täydellisen valmistamista tyhjästä.

Ville Hassinen | 08.11.2010 14:52

Ilmoita asiaton kommentti

Kyllä tämän "ihmiskokeen" tulokset ovat jo ennalta tiedossa. Ne on kuvattu Ilmestyskirjassa. Samalla tavalla kuin Jeesuksen 1. tulemisen profetiat pitivät Raamatussa paikkansa, käy myös 2. tulemisen kanssa. Tästä asiasta on todisteena Raamatun ja uskon lisäksi siis myös empiiriset havainnot 2000 vuoden takaa sekä nyky-yhteiskunnasta.

Verso | 08.11.2010 17:58

Ilmoita asiaton kommentti

Vaahtoranta: Ymmärtääkseni Freudin psykologisia menetelmiä voidaan käyttää moniin tarkoituksiin, myös vastoin niiden kehittäjän ajatuksia. Hänen oivalluksiaan ja metodejaan voidaan soveltaa moniin raamatullisiin ja ihmisen hyvää edistäviin hoitoihin siitäkin huolimatta, että Freud itse propagoi täysin antikristillistä ja homousmyönteistä maailmankuvaa. Ahvio ymmärtääkseni lähteekin enemmänkin Freudin ideologisista lähtökohdista, jotka ovat olleet olennaisesti luomassa pohjaa homouden vallankumoukselle nykyajassa. Historiassahan vastaava on nähty jo lukemattomia kertoja Lootin päivistä antiikin Kreikkaan.

Mikael Elmolhoda | 08.11.2010 18:18

Ilmoita asiaton kommentti

Katselin ohjelmaa ja se antoi minulle paljon eväitä ymmärtää, miksi muutamat homoutta puolustavat käyttävät tietynlaista metodia ja kieltä blogeissaan ja kommenteissaan eri sivustoilla. Muutamia mainitakseni: kristinusko tulee saada näyttämään vanhanaikaiselta ja Raamattuun uskovat hoömöiltä. Tulee antaa vaikutelma uhriksi joutumisesta. Tulee luoda uusi sanasto, jossa samat vanhat sanat tarkoittavat jotain muuta kuin ennen. Tulee markkinoida agendaa agressivisen uhmakkaasti pyrkimällä osoittamaan, että eri mieltä olevat ovat vanhanaikaisia ja fundamentalisteja.
Tunnistan tämmöistä kielenkäyttöä useilta sivustoilta ja olen aina ihmetellyt niiden sävyä ja uussanastoa. Mutta kyseessä onkin ilmeisesti suurempi vallankaappaus kuin uskommekaan.

Priskilla | 09.11.2010 13:30

Ilmoita asiaton kommentti

Auktoriteettien alasajo on ollut käynnissä jo pitkään, ja siinä rytäkässä myös Jumala koetetaan laittaa viralta. Kaikki tämä näkyy yhä lisääntyvänä pahoinvointina ja laittomuuden lisääntymisenä. Voi tätä ihmisen suurta viisautta! Opettajat ovat uupuneita, vanhemmat neuvottomia, poliisi on voimaton ja kirkonmiesten kompassi sekaisin.

wee_kasi | 09.11.2010 20:25

Ilmoita asiaton kommentti

'Avainajatuksena oli kitkeä massojen mielestä vallankumousta estävät asiat eli niin sanottu. väärä tietoisuus. Tällä tarkoitettiin lähinnä kristillisiä, sukupuoleen, parisuhteeseen ja perheeseen liittyviä malleja.'

Tätä yllämainittua 'väärää tietoisuutta' sitten puolestaan Adolf Hitler ja kirkko yhdessä koettivat poistaa massojen mielestä, jotta nämä pysyisivät perinteisissä muoteissa. Jolleivat pysyneet niin pantiin seinää vasten tai sullottiin kaasukammioon...

Häpeä murhaaja-kirkko!

Vallankumouspiiri ei ole pieni ja ennen pitkää paha saa palkkansa. Silmukka kiristyy.

Jussi Wahlgren | 12.11.2010 09:48

Ilmoita asiaton kommentti

Minä en taida kuulua tuohon pieneen piiriin (vielä, jos joku piiriin kuuluva lukee tätä, niin liityn mieluusti porukkaan). Mutta kumminkin minusta olisi kyllä tosi kivaa murskata kulttuuri, kyseenalaistaa perinteiset arvot ja räjäyttää ihmisten tietoisuus atomeiksi.

Mitä Jeesus tarkkaan ottaen sanoikaan homoista, konservatiivisista kristillisista arvoista, perinteiden kunnioittamisesta ja kaikesta tällaisesta mitä nykyään kutsutaan kristilliseksi arvomaailmaksi?

Sanoiko Jeesus, että olkaa kiltisti, älkää ikinä kritisoiko mitään? Jos vallan ovat kaapanneet tahot jotka edustavat täysin toisia arvoja kuin itse edustat, niin he ovat ehdottomasti oikeassa ja sinun pitää vain mukautua tilanteeseen?

Näyttikö Jeesus itse tällaista esimerkkiä? "Ei kuulu mulle, kikkelis-kokkelis-mitäs-läksit." "Ai te pistitte tänne temppeliin tämmösen kivan rahanvaihtokojun. Bisnes taitaa luistaa? Pitäiskö meidän mennä johonkim muualle rukoilemaan teitä häiritsemästä?"

melkoinen | 12.11.2010 14:46

Ilmoita asiaton kommentti

Minun täytyy nyt tunnustaa, että minua lähestyttiin asiaan liittyen, kun olin 12-vuotias. Ensin en ollut samaa mieltä heidän kanssaan, mutta lopulta aloin kuitenkin levittää kulttuurivallankumouksen sanomaa. Tein tämän osittain vasten tahtoani, mutta osittain hyvin innoissani; sain nimittäin monenlaisia niin henkisiä kuin fyysisiäkin palkkioita. Nykyään asennoitumiseni tähän on melko välinpitämätön - en ole ainakaan alkanut ajaa heidän vastaisia toimia, ja tämä onkin oikeastaan ensimmäinen kerta, kun tuon asian julkisuuteen. En pelkää kuitenkaan kostoa, joten voin esiintyä omalla nimelläni. Olen edelleen yhteydessä monenlaisiin radikaaleihin ihmisiin, ja koska he ovat suurimmaksi osaksi ystäviäni, asennoitumiseni on niin rauhallista.

Roni Kantola, opiskelija

Roni Kantola | 12.11.2010 17:26

Ilmoita asiaton kommentti

Ahvion teoriat tulevat vielä historiaksi.

Sitä ennen kulttuurimarxilaiset jonkin aikaa riehuvat ja syrjäyttävät kristinuskon puhtaan opin.

mijäs | 14.11.2010 21:04

Ilmoita asiaton kommentti

Täytyy muistaa, että ei nämä ole Ahvion omia ajatuksia.

Nämä on suoraan ameriikasta, äärioikeiston markinoimia käsityksiä. Pat Buchanan on näitä samoja asioita jo pitkään puhunut.

Ja tarkoituksenahan on rasismin ja homojen sorron oikeuttaminen.

Tuomas E | 15.11.2010 17:57

Ilmoita asiaton kommentti

Olisiko aika jo lopettaa se Jeesuksesta vouhottaminen. Vähän vanhanaikaista juttua, yli 2000 vuotta vanhaa aikansa elähtynyttä kolmen pennin filosofointia.

Todellinen pelastus löytyy täältä!
http://tarvu.com/

jugzor | 17.11.2010 11:20

Ilmoita asiaton kommentti

Tuomas E kirjoitti:
//"Ja tarkoituksenahan on rasismin ja homojen sorron oikeuttaminen."//

Entä mikä tarkoitus on Yhteys-liikkeellä?
"Tähän kirjoitukseen antoi aiheen Yhteys-liikkeen pappi. Hän ilkkui, että ”salaisena alkanut hankkeemme on maalissa, kun heterot seurakuntalaiset äänestävät (seurakuntavaaleissa) tietämättään meidän ehdokkaitamme, jotka muuttavat koko kirkon”

Sama pappi tuomitsee perinteisen avioliittokäsityksen kannattajat helvettiin, koska hän pitää heitä homokammoisina. Uskonsodat ovat sotia ilman armoa."

Näin kirjoittaa kolumnissaan 16.11.-10 Vantaan Sanomien vastaava päätoimittaja. Ahvion esiin tuomat ajatukset ovat ehkä sittenkin lähempänä totuutta.

Tuomas M | 17.11.2010 22:54

Ilmoita asiaton kommentti

Kotimaa24-sivustolla väännetään kättä ko. Vantaan Sanomien Pietilän kirjoituksesta. No, mihin sävyyn, sen voitte hyvin arvata. Totuus halutaan kieltää.

priskilla | 18.11.2010 14:44

Ilmoita asiaton kommentti

Nimimerkki melkoinen, jos ajattelet tämän tapahtuvan pskyedeelisen huumeen käytön tavoin eli rauhallisesti sohvalla istuen, niin olen eri mieltä. Kulttuurin hajoaminen tarkoittaa anarkiaa. Eikä mitään rikkaiden kukkaislasten anarkiaa vaan kaiken järjestyksen katoamista. Tilannetta, jossa viisastelu lakkaa ja vain väkivalta toimii keinona vaikuttaa asioihin.

Se Roomalaiskirjeen 1. luku tarkoittaa tätä. Siinä ei kuvailla mitään yksittäisiä syntisiä, vaan "kulttuurivallankumouksen" kokenutta yhteiskuntaa.

Kimmo Sundqvist | 18.11.2010 22:58

Ilmoita asiaton kommentti

Arvioin jo nyt että metsään mennään ja rajusti. Se tulee monella tavalla kalliiksi tälle yhteiskunnalle. Eikä ole ollenkaan hyvä asia. Anarkian esiinmarssi on alkamassa. Toisten "ihmisoikeuksilla" voidaan kohta alkaa sortamaan toisten oikeutta uskonnolliseen vakaumukseen.

pena..... | 19.11.2010 20:57

Ilmoita asiaton kommentti

Dogmatiikan dosentti Ahvio väittää esiintyvänsä tieteen edustajana, mutta hänen käsityksensä ovat – häntä itseään lainatakseni – "manipulaatiota ja mielikuvia". Hän ei pysty käsittämään sellaista tilannetta, että homoseksuaaleja kohdeltaisiin tasavertaisesti, vaan homoseksuaalit ovat kuulemma jonkinlaisella salamyhkäisellä alistus- ja valloitusretkellä, joka johtaa "sosialismiin ja tyranniaan".

Vaikuttaa hupaisalta, että pieni vähemmistö voisi noin vain "murtaa kulttuurin perusrakenteet". Kuulostaa äärioikeistolaiselta kauhuskenaariolta.

Freud oli tässä oikeassa: vaikka kristinusko esiintyy "rakkauden uskontona", se suhtautuu kylmästi ja rakkaudettomasti niihin, jotka eivät sen piiriin kuulu. Freud oli myös sitä mieltä, että vainoharhaisuuden taustalla ovat yksilön omat tukahdutetut homoseksuaaliset yllykkeet. Tämä pitänee paikkansa ainakin silloin kun joku rupeaa paljastelemaan homoseksuaalien salaliittoja tyyliin "Siionin viisaiden pöytäkirjat".

JNV Ahtola | 24.11.2010 20:05

Ilmoita asiaton kommentti

Lukekaa, katselkaa ja hämmästykää:


http://takkirauta.blogspo...oleranssi-eli-kuinka.html
http://www.tv7.fi/vod/player.html?id=12323
http://www.tv7.fi/vod/player.html?id=12324

mijäs | 15.05.2011 19:47

Ilmoita asiaton kommentti

Ruukinmatruunan linkki uudestaan...

Varoitus disclaimer.
Ruukinmatruuna ei ole kristitty, mutta sisältö on silti mielenkiintoinen.

http://takkirauta.blogspot.com/2011/03/repressiivinen-toleranssi-eli-kuinka.html

mijäs | 15.05.2011 19:49